• MissKali

Hjälp med egen domän till mail adress

Hej. 

Hoppas på att någon kunnigt person kanske kan hjälpa en förvirrad själ. 

Sitter med i en förening och vi ska uppdatera mejladresserna. Vi har en hemsida som inte kommer att bytas, det är inget vi kan göra åt utan alla föreningar i det förbundet ska ha samma hemsida.. 

Men vi skulle som sagt behöva mejladresser som är med egen domän. Alltså typ styrelsen@föreningen.se

Gjorde en snabb googling och det verkar som att man måste köpa hemsida och hela kittet? 

Finns det någon som helst möjlighet att bara kunna köpa loss en mejl domän? Och går det på något vis att få typ gmails utseende? 

Jätte tacksam för svar. 

Försök alltid förlåta, men glöm aldirg det som hänt. //// Jag skanar dig, varje dag
  • Svar på tråden Hjälp med egen domän till mail adress
  • Anonym (ehh)

Ehh nu är jag inte så jättebra på att förklara men...

Du köper en domän tex. www.foreningen.se
    men sedan måste du ha något form av webbhotell som fixar mailadresser till dig och däri brukar det nästan alltid ingå en hemsida.

Gå till tex. www.one.com där kan du köpa ett webbhotell för 15kr/mån + att du samtidigt kan teckna en ny domänadress. Sedan kan du lägga upp egna mailadresser via one.

• sportpappa

Om ni är en ideell förening så verkar du kunna köra Google Apps gratis:
    www.google.se/intl/sv/nonprofits/products/
    Då får du alltså Gmail för ditt egna domännamn.

Du måste ändå ha DNS-pekare som pekar mail och webbadresser rätt. Det får du antingen genom ett webbhotell eller genom någon som kan parkera din domän. Loopia har via sitt LoopiaDNS-konto DNS-hantering. Kostar 99 kr per år. Jag har alla mina domäner hos Loopia så jag är nöjd med dem. Har dock inte testat deras DNS-konto eftersom jag har egna DNS-servrar.

Jag gissar att ni tvingas in i IdrottOnline. Då kan ni peka om ert domännamn så att man fortfarande kan surfa till den adressen, men landa på er nya sida på IdrottOnline. Det finns instruktioner för hur man lägger upp DNS-pekaren för det på idrottOnlines sidor.

DNS-servrar sköter adresseringen på Internet. Utan dem så hade man inga mail hittat rätt och när du surfar så hade du inte fått fram några webbsidor. Vi hade fått använda IP-adresser istället domännamn vilket hade gjort det oerhört mycket krångligare.

• ITpappan
    sportpappa skrev 2015-02-08 21:55:09 följande:

Du måste ändå ha DNS-pekare som pekar mail och webbadresser rätt. Det får du antingen genom ett webbhotell eller genom någon som kan parkera din domän. Loopia har via sitt LoopiaDNS-konto DNS-hantering. Kostar 99 kr per år. Jag har alla mina domäner hos Loopia så jag är nöjd med dem. Har dock inte testat deras DNS-konto eftersom jag har egna DNS-servrar.

Jag gissar att ni tvingas in i IdrottOnline. Då kan ni peka om ert domännamn så att man fortfarande kan surfa till den adressen, men landa på er nya sida på IdrottOnline. Det finns instruktioner för hur man lägger upp DNS-pekaren för det på idrottOnlines sidor.

DNS-servrar sköter adresseringen på Internet. Utan dem så hade man inga mail hittat rätt och när du surfar så hade du inte fått fram några webbsidor. Vi hade fått använda IP-adresser istället domännamn vilket hade gjort det oerhört mycket krångligare.

Binero har gratis DNS.
  • MissKali
    sportpappa skrev 2015-02-08 21:55:09 följande:

Tack för ditt svar! Känner mig tyvärr fortfarande lite förvirrad. 

Som sagt idrottOnline stämmer men jag hittar inget om hur man pekar om? har jag förstått dig rätt att då kommer den hemsidan som domänen heter kan man skriva in i adress fältet men man hamnar ändå på idrottonline? Vad händer om man inte pekar om den? 

Hur gör jag med mejlen? Om jag nu köper DNS på Loopia samt väljer domännamn där, måste jag då även ha en gmail som allt vidarebefordras till? Måste jag ha en gmail för varje mejladress? Jag kommer åtminstone ha 2 eller 3 mejladresser. 

Försök alltid förlåta, men glöm aldirg det som hänt. //// Jag skanar dig, varje dag
  • sportpappa
    MissKali skrev 2015-02-13 09:36:52 följande:

Tack för ditt svar! Känner mig tyvärr fortfarande lite förvirrad. 

Som sagt idrottOnline stämmer men jag hittar inget om hur man pekar om? har jag förstått dig rätt att då kommer den hemsidan som domänen heter kan man skriva in i adress fältet men man hamnar ändå på idrottonline? Vad händer om man inte pekar om den? 

Hur gör jag med mejlen? Om jag nu köper DNS på Loopia samt väljer domännamn där, måste jag då även ha en gmail som allt vidarebefordras till? Måste jag ha en gmail för varje mejladress? Jag kommer åtminstone ha 2 eller 3 mejladresser. 

Den här sökningen gav rätt träff: idrottonline peka domän
    www1.idrottonline.se/IdrottOnline/Gammalstruktur/Fragor--Svar/Atgardsfonstret/Ompekning-doman/
    Man lägger upp ett CNAME för www som går till peka.idrottonline.se.

Om du inte pekar om domännamnet eller lägger en forward via en webbsida så kommer alla som surfar troligtvis hamna på en parkeringssida för domänen eller på den webbsida som finns för domänen.

För mailen så får du bestämma hur du vill lösa det.
    Vill du ha säg 3 mailadresser ex. info@föreningen.se, medlem@förningen.se och styrelsen@föreningen.se. Kommer det aldrig bli några fler adresser?
    Vill du att någon ska kunna skicka mail från de adresserna eller ska alla vidarebefordas till privata mailadresser som sen används för att svara på mailen?

Enklaste lösningen tycker jag skulle vara att du bara köper ett vanligt webbkonto på hemsida och mailadresser. Då får du allt du behöver. På webbsidan så lägger du en vidarebefordring till IdrottOnline. Om du vill ha riktiga konton som man kan skicka från så skapar du det och lägger upp lämpliga forwards. Om du inte behöver riktiga konton (som man kan skicka mail från) så skapar du alias som kopplas direkt till privata mailadresser.
    Att gå vägen över Google Apps känns kanske lite för omständligt i ditt fall.
  • Haaank

Kanske sent ute, men om ni endast behöver e-post så kan jag rekommendera flaskmail.com. Allt det tekniska krånglet är automatiserat så man slipper köpa domänen, konfigurera saker som vidarebefodringar eller pilla med DNS-inställningar. Istället söker man bara fram lediga adresser och köper så många man vill ha så sköts resten automatiskt.

Svar på tråden Hjälp med egen domän till mail adress