MissKali skrev 2015-02-13 09:36:52 följande:
Tack för ditt svar! Känner mig tyvärr fortfarande lite förvirrad.
Som sagt idrottOnline stämmer men jag hittar inget om hur man pekar om? har jag förstått dig rätt att då kommer den hemsidan som domänen heter kan man skriva in i adress fältet men man hamnar ändå på idrottonline? Vad händer om man inte pekar om den?
Hur gör jag med mejlen? Om jag nu köper DNS på Loopia samt väljer domännamn där, måste jag då även ha en gmail som allt vidarebefordras till? Måste jag ha en gmail för varje mejladress? Jag kommer åtminstone ha 2 eller 3 mejladresser.
Den här sökningen gav rätt träff: idrottonline peka domän
www1.idrottonline.se/IdrottOnline/Gammalstruktur/Fragor--Svar/Atgardsfonstret/Ompekning-doman/
Man lägger upp ett CNAME för www som går till
peka.idrottonline.se.
Om du inte pekar om domännamnet eller lägger en forward via en webbsida så kommer alla som surfar troligtvis hamna på en parkeringssida för domänen eller på den webbsida som finns för domänen.
För mailen så får du bestämma hur du vill lösa det.
Vill du ha säg 3 mailadresser ex. info@fö
reningen.se, medlem@fö
rningen.se och styrelsen@fö
reningen.se. Kommer det aldrig bli några fler adresser?
Vill du att någon ska kunna skicka mail från de adresserna eller ska alla vidarebefordas till privata mailadresser som sen används för att svara på mailen?
Enklaste lösningen tycker jag skulle vara att du bara köper ett vanligt webbkonto på hemsida och mailadresser. Då får du allt du behöver. På webbsidan så lägger du en vidarebefordring till IdrottOnline. Om du vill ha riktiga konton som man kan skicka från så skapar du det och lägger upp lämpliga forwards. Om du inte behöver riktiga konton (som man kan skicka mail från) så skapar du alias som kopplas direkt till privata mailadresser.
Att gå vägen över Google Apps känns kanske lite för omständligt i ditt fall.