• Äldre 8 Feb 21:01
    339112 visningar
    4 svar
    4
    339112

    Om man skulle bli sjuk under de 240-dagarna för att få fp?

    I början av januari 2016 så tar jag examen och efter det har jag och min sambo tänkt försöka skaffa barn. Jag kommer att påbörja en tillsvidareanställning/heltid när jag tar examen och hinna vara anställd de 8 månader/240 dagar som krävs.

    Och jag vill jobba 240-dagar för att få upp min föräldrapenning eftersom jag inte har någon sgi sen tidigare, men är rädd att jag kanske inte kommer att kunna arbeta hela graviditeten ut och behöva bli sjukskriven innan de 240 dagarna har gått. Man vet ju aldrig vad som kan hända!

    Det jag undrar är hur en eventuell sjukskrivning kan påverka min föräldrapenning om jag blir sjuk innan de 240-dagarn gått? Jag är ju fortfarande anställd men räknas sjukdagarna in i 240-dagarsregeln?

    Tack på förhand! Glad

  • Svar på tråden Om man skulle bli sjuk under de 240-dagarna för att få fp?
  • Äldre 9 Feb 08:56
    #1

    Hej!


     


    En sjukskrivning påverkar inte beräkningen av 240 dagars villkortet.


     


     


    Hälsningar Asta, handläggare

  • Äldre 10 Feb 22:50
    #2

    Visst gäller det även om man har fått en visstidsanställning/vikariat som ska sträcka sig över 8 månader? Alltså först sex månader och sen förlängt sex månader till.

    Är det samma regler på sjukskrivning vid visstidsanställning/vikariat?

  • Äldre 11 Feb 14:57
    #3

    Hej!


     


    Ja, det gäller, men vi behöver få in uppgifter på att det är förlängt om vi bara har fått in för den första perioden.


     


    Om du har rätt till sjuklön hos din arbetsgivare så betalar de ut sjuklön de första 14 dagarna. Är man fortsatt sjukskriven efter det tar Försäkringskassan över. Din arbetsgivare gör en sjukanmälan till oss så du kan ansöka om sjukpenning.


    Kontakta ditt lönekontor om vad som gäller för dig vid sjukskrivning.


     


     


    Hälsningar Asta, handläggare

  • Äldre 5 Nov 11:02
    #4

    Hej igen!

    Jag har en fråga igen angående 240-dagars villkoret. Jag har nu fått en anställning som gäller från och med 7e januari och min examen från universitetet är inte förrän 21 januari. Alltså kommer min sgi vara skyddad eftersom det inte blir något glapp mellan skola och arbete. Men till min fråga, räknar jag in min skoltid i SGI'n eller räknas sgin bara på mitt arbete?
    Jag har nämligen hört att villkoret innebär att jag ska ha haft rätt till en SGI i minst 240 dagar i sträck före barnets födelse, inte att jag ska ha jobbat i 240 dagar. Alltså kan min sgi baseras på min lön även om jag inte har hunnit vara anställd i 240 dagar utan endast exempelvis 200 dagar eftersom jag har studerat i 3,5 år innan. (jag arbetade inte innan studierna)

    Tacksam för svar! :)

Svar på tråden Om man skulle bli sjuk under de 240-dagarna för att få fp?