Familjedynamik och barns beteende
Jag har märkt att våra barn beter sig väldigt olika beroende på vilka i familjen som är närvarande på ett sätt som jag inte riktigt förstår varför.
De är 5 resp. 7 år gamla och när hela familjen är samlad så är det mest tjafs och flams och de bråkar med varandra och oss och det känns mest jobbigt för de lyssnar inte. Om däremot en av oss föräldrar inte är hemma så är situationen helt annorlunda och barnen är generellt mycket lugnare (visst förekommer nog bråk men inte lika mycket).
I helgen t.ex. var min fru bortrest så jag och barnen var själva och jag tror inte jag behövde styra upp ett enda bråk på hela lördagen. Båda var hjälpsamma och gulliga mot både mig och varandra på ett sätt man sällan ser annars (t.ex. spontana kramar från 7-åringen som i vanliga fall är mycket sparsam med sånt). Detsamma gäller även när det är omvänt och jag är bortrest. Liknande blir det också om ett av barnen inte är med (oavsett om det är en av oss föräldrar eller båda med det barnet).
Varför blir det såhär? Någon som har det likadant? Jag förstår inte vad det beror på och framförallt inte hur vi ska få samma goa stämning när vi alla är tillsammans? (Ska tillägga att vi visst har mysiga dagar med mindre bråk hela familjen också, men att det finns ett tydligt mönster). Det är ju i princip aldrig några bråk mellan mig och min fru utan bara mellan oss och barnen eller mellan dom själva..
Är vi kanske tillsammans "för mycket"? (en normal vecka är ingen av oss iväg på egen hand kvällar/helger utan det är bara i undantagsfall).