• PerG

Familjedynamik och barns beteende

Jag har märkt att våra barn beter sig väldigt olika beroende på vilka i familjen som är närvarande på ett sätt som jag inte riktigt förstår varför.

De är 5 resp. 7 år gamla och när hela familjen är samlad så är det mest tjafs och flams och de bråkar med varandra och oss och det känns mest jobbigt för de lyssnar inte. Om däremot en av oss föräldrar inte är hemma så är situationen helt annorlunda och barnen är generellt mycket lugnare (visst förekommer nog bråk men inte lika mycket).

I helgen t.ex. var min fru bortrest så jag och barnen var själva och jag tror inte jag behövde styra upp ett enda bråk på hela lördagen. Båda var hjälpsamma och gulliga mot både mig och varandra på ett sätt man sällan ser annars (t.ex. spontana kramar från 7-åringen som i vanliga fall är mycket sparsam med sånt). Detsamma gäller även när det är omvänt och jag är bortrest. Liknande blir det också om ett av barnen inte är med (oavsett om det är en av oss föräldrar eller båda med det barnet).

Varför blir det såhär? Någon som har det likadant? Jag förstår inte vad det beror på och framförallt inte hur vi ska få samma goa stämning när vi alla är tillsammans? (Ska tillägga att vi visst har mysiga dagar med mindre bråk hela familjen också, men att det finns ett tydligt mönster). Det är ju i princip aldrig några bråk mellan mig och min fru utan bara mellan oss och barnen eller mellan dom själva..

Är vi kanske tillsammans "för mycket"? (en normal vecka är ingen av oss iväg på egen hand kvällar/helger utan det är bara i undantagsfall).

• Svar på tråden Familjedynamik och barns beteende
  • Flisan79

Ser ett väldigt liknande mönster. Har tre barn och framförallt när ett eller två av barnen är frånvarande ändras dynamiken. Det spelar mindre roll vem som är borta men lugnast blir det om antingen 7 åringen eller 5 åringen är borta (den yngsta är 3 år). Sen är det givetvis totallugnt när bara ett barn är närvarande.

Jag ser dock inte världen skillnad i om vi föräldrar är båda eller en. Kanske något lugnare när bara en är närvarande och framför allt mindre gnäll.

Har inget svar på frågan dock.

• Dasha

gissar på att barn blir väldigt upspellta och exalterat glada när mamma/pappa kommer hem på kvällen. då går det lätt överstyr.

det kan också vara det att barn tycker det är tråkigt när föräldrar pratar med varandra och börjar göra saker för att få uppmärksamhet.

jag har ofta fått höra från min man: "hon har varit jättesnäll hela dagen med mig, vet inte varför hon blir sån så fort du kommer hem".

jag märker nu samma sak, när jag är mammaledig med lillebror: min 5-åring som var lugn och snäll hela dagen blir för uppspellt och snart otrevlig när mannen kommer hem.

• Dasha

barn kanske har högre förväntningar när båda föräldrar är hemma, och blir då lättare besvikna?

• PerG

Jo, ibland kan nog uppspelthet och att de inte får uppmärksamhet spela in, men det känns som att det måste vara något mer som påverkar till större del. Det blir ju samma oavsett vardagkväll eller helgdag (både när vi är hemma eller på "aktivitet").

Vi kanske har hamnat i onda cirklar? Jag är inne på att vi kanske behöver dela på barnen oftare och ta varsitt barn, de kanske behöver vara ifrån varandra ibland (de har tidigare gått på samma förskoleavdelning t.om. innan 7-åringen började förskoleklass). Och att vi ska fortsätta med att vi föräldrar turas om att "sticka iväg", fast oftare..

Dasha skrev 2015-02-08 23:30:03 följande:

gissar på att barn blir väldigt upspellta och exalterat glada när mamma/pappa kommer hem på kvällen. då går det lätt överstyr.

det kan också vara det att barn tycker det är tråkigt när föräldrar pratar med varandra och börjar göra saker för att få uppmärksamhet.

jag har ofta fått höra från min man: "hon har varit jättesnäll hela dagen med mig, vet inte varför hon blir sån så fort du kommer hem".

jag märker nu samma sak, när jag är mammaledig med lillebror: min 5-åring som var lugn och snäll hela dagen blir för uppspellt och snart otrevlig när mannen kommer hem.

Svar på tråden Familjedynamik och barns beteende