• Anonym (Villfådetattfunka)

Hjälp mot känsliga/torra slemhinnor

Jag är kvinna, snart 28 år. I hela mitt vuxna liv (ätit p-piller/haft nuvaring I 12 år) har jag haft problem med att mina slemhinnor I underlivet är extremt känsliga. Jag har hållt på med ridning men det funkar inget vidare för det gör så ont. Sex kan funka ibland, men oftast är jag öm efteråt, oavsett hur försiktigt och hur mkt förspel som varit inblandat. Jag kan tom bli öm när jag tillfredställer mig själv...
    Det känns ungefär som att huden spricker när man drar den I sidled, och det gör fruktansvärt ont.
    Jag gillar egentligen lite hårdare tag I sängen, men det funkar ju inte eftersom jag får så ont.
    Mitt tandkött är väldigt känsligt, och jag har ganska tunn hud I övrigt också. Inga hudproblem I övrigt, eksem/torrhet osv...
    Jag har frågat om detta  vid besök hos barnmorskan (för prevmedelsrådgivning) men ingen har kunnat ge något svar på vad jag ska göra.
    Jag har Inga barn men slutade med prev. medel för drygt en månad sedan (tyckte att 10+ år får räcka, vill inte riskera problem senare)

Är det någon som upplevt något liknande? Några tips på något tillskott man kan äta?
    Jag har precis träffat en kille som jag tycker väldigt mycket om, jag skulle vilja få det att funka med sexet. Jag älskar sex, men har det sällan pga smärtorna efteråt... Och så vill jag inte ha det längre! Jag är trött på att backa och va "tråkig" för att jag får ont... Förvånad

Hjälp!!? :)

• Svar på tråden Hjälp mot känsliga/torra slemhinnor
  • Anonym (Stackare)

Förhoppningsvis kan det bli bättre nu när du slutat med hormonella preventivmedel. De kan orsaka just såna här problem. Hur tar du hand om underlivet, med tvätt och så? Ett tips är att undvika allt vad tvål och egentligen också vatten heter. Smörj in med olja (tex mandelolja) FÖRE dusch, det skyddar mot det uttorkande vattnet samt mjukgör huden.

Vet inte på vilket sätt ditt tandkött är känsligt, men om du får små sår/blåsor kan du pröva att byta tandkräm till en utan SLS (sodium lauryl sulfate). Jag tål inte "vanlig" tandkräm (nästan alla har SLS) utan använder Dentosal.

Hoppas det blir bättre för dig snart, hemskt att ha det såhär! Jag tycker även du ska kontakta en gynekolog för en ordentlig utredning.

• Heranell

Membrasin finns på hälsokosten, innehåller havtorn som ska vara bra för slemhinnorna. Funkade dock inte för mig, jag fick östrogenvagitorier utskrivet men jag är ju på väg in i klimakteriet...

Men att du slutat med p-piller kan räcka faktiskt. Använd bomullstrosor, sov gärna utan, tvätta underlivet med oliv- eller rapsolja INNAN du tar vatten där vid dusch etc.

• Anonym (Villfådetattfunka)

Tack för tipsen! Kan ju börja redan ikväll :) har alltid bomullstrosor och sover naken. Jag brukar tvätta med bara vatten, har dille på att känna mig helt ren och fräsch. Vill till varje pris få bort det där vita som bildas... körde med babyolja ett tag men det missfärgade alla handdukar :/ Men jag har funderat på i ganska många år nu också om det kan vara vestibulit. Tänkte ta kontakt med en klinik på Gotland och höra om de kan rekommendera något där jag bor. Jag läste deras program för vestibulit patienter idag och började gråta när jag insåg att det finns hjälp att få. Jag har tagit upp mitt problem med både gyn och barnmorska men utan framgång som sagt.

Tandkrämen ska jag faktiskt också byta då och prova för jag upplever all tandkräm som stark och frätande. Även parfymerad deo är ett no no...

• Anonym (aco)
    Anonym (Villfådetattfunka) skrev 2015-02-09 16:19:32 följande:

Tack för tipsen! Kan ju börja redan ikväll :) har alltid bomullstrosor och sover naken. Jag brukar tvätta med bara vatten, har dille på att känna mig helt ren och fräsch. Vill till varje pris få bort det där vita som bildas... körde med babyolja ett tag men det missfärgade alla handdukar :/ Men jag har funderat på i ganska många år nu också om det kan vara vestibulit. Tänkte ta kontakt med en klinik på Gotland och höra om de kan rekommendera något där jag bor. Jag läste deras program för vestibulit patienter idag och började gråta när jag insåg att det finns hjälp att få. Jag har tagit upp mitt problem med både gyn och barnmorska men utan framgång som sagt.

Tandkrämen ska jag faktiskt också byta då och prova för jag upplever all tandkräm som stark och frätande. Även parfymerad deo är ett no no...

Jag vill bara kommentera det med att du tvättar dig med vatten. Prova ACO Cleansing Oil, det är mycket bättre och torkar inte ut. Det är inget svar på resten av dina frågor, men en liten detalj som jag tänkte på när jag läste ditt inlägg. Den oljan är anpassad just till underlivet och är mjukgörande. Finns på apoteken!
  • Anonym (Stackare)
    Anonym (aco) skrev 2015-02-09 16:24:47 följande:
    Jag vill bara kommentera det med att du tvättar dig med vatten. Prova ACO Cleansing Oil, det är mycket bättre och torkar inte ut. Det är inget svar på resten av dina frågor, men en liten detalj som jag tänkte på när jag läste ditt inlägg. Den oljan är anpassad just till underlivet och är mjukgörande. Finns på apoteken!
    Jag använde den länge, men när jag bytte till att smörja med ren (mandel)olja före dusch blev det ENORM skillnad. All irritation försvann på en gång?! Så även anpassad tvättolja kan vara för stark.

TS, du blir ren med olja. Jag lovar.
  • Anonym (Stackare)
    Anonym (aco) skrev 2015-02-09 16:24:47 följande:
    Jag använde den länge, men när jag bytte till att smörja med ren (mandel)olja före dusch blev det ENORM skillnad. All irritation försvann på en gång?! Så även anpassad tvättolja kan vara för stark.

TS, du blir ren med olja. Jag lovar.
Svar på tråden Hjälp mot känsliga/torra slemhinnor