• Minbaby

Blyg 18månaders

Min son som är 18månader är väldigt blyg, undrar om någon känner igen hans beteende ?

T ex första dagen på inskolningen , han går gärna med in när han får hålla mig i handen, börjar någon vuxen prata med honom så gömmer han sig bakom mig och vill inte titta på den som pratar med honom.

Vi går in i lekrummet och han börjar leka med lite bilar (jag sitter bredvid) , jag går för att hämta vatten i samma rum så han ser mig hela tiden, en i personalen kommer och sätter sig bredvid honom och börjar prata lite vilket resulterar i att han fäller ihop sig som en fällkniv med ansiktet långt ner i knät och börjar stört gråta. Sen får jag trösta honom i 5min innan det släpper, under hela den tiden sitter han ihopfälld i mitt knä.

Visst han känner inte personalen men känns som alla andra barn som blir ledsna mer visar det som att skrika och kasta sig mot sin förälder och ändå hela tiden håller huvudet uppe och kollar runt medans min bara vill gömma sig och typ går in i sig själv.

Men när vi har varit där en stund så leker han både med andra barn och med personal, fast håller ett öga på mig.

Han börjar även ofta gråta om han sitter i vagnen och någon böjer sig fram och börjar prata med honom.

Såg dessa tendenser redan vid ca 6 månaders ålder.

Tycker vi har haft en "bra" uppfostran med mycket beröm, trygghet, kärlek, rutiner, socialt m m . Vi som föräldrar har ett mkt kärleksfullt förhållande utan bråk.

Hemma eller när han väl känner sig bekväm i sällskap av andra så är han glad och en riktig liten pajas.

Är det någon som känner igen detta?

Någon som vet hur jag kan stötta honom?

• Svar på tråden Blyg 18månaders
  • Flickan och kråkan

Låter väldigt normalt för åldern. Närmandefasen som börjar vid 1,5-årsåldern är en jobbig tid för dem med mycket separationsångest. Vår trea som är 19 månader beter sig likadant...även om han inte börjat förskola än. Sedan är ju barn olika och visar känslor på olika sätt. Min äldsta och yngsta är mer inåtbundna. Mellan visar känslor direkt och mycket utåt på ett helt annat sätt. 

Svar på tråden Blyg 18månaders