• Anonym (Anonym1)

Ni som gjort kirurgisk abort

Hej. Jag har en fråga till er som gjort kirurgisk abort, jag har planerat det men.. Jag mår illa dygnet runt, kräks och måste ha något i magen hela tiden. Tänker på fastan innan där dom vill att man ska fasta redan ifrån kvällen. 

Är det någon som klarat det här, eller kommer man kräkas med syrmask eller liknande, går det ens att göra en kirurgisk när man mår såhär? Önskar verkligen era erfarenheter så man kan lugnas lite. 

• Svar på tråden Ni som gjort kirurgisk abort
  • Anonym (joddå)

jag har gjort det och för mig vad det inga problem :/

• Anonym (Anonym1)

Förlåt om jag frågar - men var det svårt att inte kräkas eller till och med svimma har hört att man kan få ligga där 3 h om det blir akutfall och sådant. 

• Deviant
    Nu mådde jag inte illa men vill ändå lugna dig lite om jag kan. Jag fick vänta en par timmar på operationen men eftersom man redan hade fastat hela natten så satte de då drop så man fick lite näring i kroppen. Mitt tips är att berätta för vårdpersonal om din oro så fort du kommer dit så de sätter drop, du ska absolut inte behöva svimma av hunger!

Om du skulle må akut illa när du skall sövas så väntar de på det och tar hand om dig och söver dig så snart som möjligt och då kan du ju inte kräkas mer. Sen mår många illa på uppvaket också oavsett vad man opererats för och det är svårt att komma ifrån men då får du försöka se "ljuset i tunneln" och tänka att det är sista vågen och snart är över. Jag har förutom kirurgisk abort opererats flera andra gånger på olika sjukhus och man brukar bli väl omhändertagen på uppvaket och få något att dricka snabbt och äta så snart de tycker det är lämpligt. 

Hoppas det går bra för dig!
  • Anonym (joddå)

Alltså för mig gick allt bra bara, kände mig inte illamående eller så varken före eller efter. Jag fick ligga på uppvaket i typ två timmar tills jag vaknade och då va ja så pigg så ja ville gå direkt. Men dom tyckte ja skulle vänta lite så dom gav mig en kopp varm choklad och en smörgås. Dumt med chokladen dock eftersom jag fortfarande var lite bedövad så när det gick över så hade ja brännsår i munnen xD men man får ju inte köra bil efteråt så min pojkvän var med mig åsså tog vi bussen hem :) så du har nog inget att vara orolig över!

• Deviant

Nu mår ju TS redan illa från början helt utan operationen inblandad, graviditets-illamående antog jag. Jag tolkade det som att hon oroar sig för att kräkningar ska stoppa operationen eller att hon skall svimma av hunger. 

• Mamori

Säg att du är hungrig/törstig och orolig så får du dropp med lugnande i. Du kan också få medicin mot illamåendet så att det minskar risken att du kräks, det rekommenderar jag starkt. Jag mådde superilla och kräktes var femte minut i princip men efter medicinen så var illamåendet som bortblåst Solig

Sedan om du kräks under operationen så går det oftast bra ändå, bara i sällsynta fall som man kan få lunginflammation eller något, du har liksom inte något att kräkas upp.

• JA77
    Mamori skrev 2015-02-09 15:06:52 följande:

Säg att du är hungrig/törstig och orolig så får du dropp med lugnande i. Du kan också få medicin mot illamåendet så att det minskar risken att du kräks, det rekommenderar jag starkt. Jag mådde superilla och kräktes var femte minut i princip men efter medicinen så var illamåendet som bortblåst Solig

Sedan om du kräks under operationen så går det oftast bra ändå, bara i sällsynta fall som man kan få lunginflammation eller något, du har liksom inte något att kräkas upp.

Dropp med lugnande ges inte. Det har du missförstått. 
  • Mamori
    JA77 skrev 2015-02-10 13:11:02 följande:
    Dropp med lugnande ges inte. Det har du missförstått. 
    Jag fick det när jag gjorde en abort år 2000. Det kanske har ändrats eller så var det placebo, jag vet inte... Så sade de iaf till mig.
Svar på tråden Ni som gjort kirurgisk abort