• Anonym (bruten arm)

sjukskrivning deltid hur gör man

Jag råkade ut för en olycka för ett par veckor sedan. Nu kommer fk bli inblandade och samtidigt ska jag börja arbeta igen. Jag vill mjukstarta då jag inte vill överanstränga den skadade armen.

Jag läste en annan tråd där det blev krångel då ts hade arbetat för mycket.

Jag vill styra lite själv hur jag trappar upp arbetstiden men vill ha utrymme för bakslag. Är det omöjligt?

• Svar på tråden sjukskrivning deltid hur gör man
  • Anonym (bruten arm)

Puffar

• Ms H

Om en läkare anser att du kan klara av att arbeta deltid men inte fulltid (där fulltid är så många timmar per vecka som du brukar arbeta i vanliga fall) kan du bli deltidssjukskriven. Sedan kommer Fk att bedöma om de instämmer med läkaren. Om de gör det får du sjukpenning för den del du är sjukskriven, annars får du ingen sjukpenning. Du arbetar sedan så många timmar som din deltidssjukskrivning anger (dvs om du har 40h/vecka som ordinarie arbetstid och är sjukskriven 25%, så ska du arbeta 30h/vecka). Fk vill att man fördelar arbetstiden så att man jobbar lika många timmar varje arbetsdag. I vissa fall kan de godkänna att man jobbar fler timmar någon dag och färre någon annan, men de anser ofta att om man kan jobba långa pass en dag, så kan man jobba långa pass varje dag.

Svar på tråden sjukskrivning deltid hur gör man