2-årsvälling till 15-månaders?
Hej,
jag undrar om det funkar att ge storebrors 2-årsvälling till mina 15-månaders ikväll och imorgon så jag slipper sticka iväg och handla ikväll? Eller är det dåligt för dem på något sätt?
Nån som vet?
Hej,
jag undrar om det funkar att ge storebrors 2-årsvälling till mina 15-månaders ikväll och imorgon så jag slipper sticka iväg och handla ikväll? Eller är det dåligt för dem på något sätt?
Nån som vet?
Jag hade inte gjort det.
Antagligen är den för stark. Det är nog därför det finns åldersrekomendationer på förpackningen. Feldoserar man tex ersättning kan barnet bli jättedåligt!
Oj... vad är det som är starkt? Det var mindre fibrer i den, men det är klart, nån anledning måste det ju vara att det är åldersindelning, om det inte bara är näringsinnehållet som varierar efter deras behov. Nej, jag vågar inte riktigt chansa :(
Om din ett-åring äter samma mat som sin storebror så kan det inte vara någon fara.
Finns det andra maträtter som barnet måste vara två för att äta
Självklart kan du göra det ?kanske är det lite mer fibrer i den men det värsta som kan hända är att den lilla kan få lite lös mage.
Det är nog bara jag som är nojig då vi gav vår ett och ett halvt-åring annan ersättning än den hon var van med och det slutade med ett besök på akuten. Det slog tvärstopp! Inte ens vuxenlavemang fick loss på det.. Hon åt för övrigt samma mat som oss.. Så JAG hade inte chansat..
jag skulle tveka då vi var hos bvc på tvåårskontroll nyligen och de informerade om att det egentligen inte finns behov för välling annan än den som är för ettåringar. de rekommenderade dessutom att vänta längre med tvåårsvälling pga att den ofta är smaksatt. det var bättre då med gröt eller en macka som komplement om tvååringen inte blir mätt på ettårsvällingen. så jag kan inte tänka mig då att det är läge att introducera den tidigare men farligt skulle jag knappast tänka att det var bara någon gång (som ju detta verkar vara).
Jag hade gett. Mina har ätit samma välling sedan lillen blev 1,5 år. Inga problem
Vi chansade, men det var nog inte bra, för de låg och smågnydde på natten sen och jag tror faktiskt de fick ont i magen :( Dåligt samvete är bara förnamnet...