• Rosdraken

    Gluten trots negativt prov?

    Har en dotter som i jan förra året vägde 12,5 kg sen gick hon inte upp något till oktober utan stod helt stilla i vikt. I början av nov började vi ge extra fett och fick så upp henne i vikt till 13 kg sen bytte vi till mjölkprotein fritt efter det och så stor vikten helt stilla igen (så den har stått stilla den typ 1/11-14 denna gången). 

    Det kanske inte låter så farligt men ihop med detta så har hon magont och ett långvarigt lågt järnvärde. I juni låg hennes järn på 4 och då fick hon niferex i en månad värdet gick då upp till normalnivå. I okt var hon trött och hängig igen och nytt järnprov togs då låg det på 4 igen + att järn depåerna var låga (vet inte hur låga) vi skulle ge järnrik mat och testa igen om en månad då var det nere på 3,5 och då började vi med niferex igen (det var i dec och hon äter det fortfarande.....) 
    när proverna togs om en månad senare så låg järnvärdet normalt men depåerna var då fortfarande inte uppe på normal mängd. Nu är det ju en månad sen nått prov togs och hon får fortfarande niferex så i bästa fall har det ju stigit men min rädsla är att det kommer sjunka igen när vi slutar.

    Läkaren tycker mest att han har gjort det vanliga gluten provet och då behöver man inte utreda det mera. Men jag tycker han släpper det lite för lätt......... 


    Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12 Viola 31/5-14
  • Svar på tråden Gluten trots negativt prov?
  • Linnea H

    Jag håller med om att hon borde kunna utredas mer.

    Jag har en son som inte gick upp i vikt, och matallergi misstänktes. Ganska snart märkte vi att han hade mjölkproteinallergi och när vi tog bort mjölk började han må mycket bättre och började växa. Han har dock inte tagit igen utan är fortfarande liten så läkarna har misstänkt att han kan ha någon annan födoämnesallergi också.
    Han har testats för glutenintolerans med blodprov vid två olika tillfällen, båda negativa, men läkarna säger att det är inte säkert att det syns på blodprov så han har dessutom fått göra gastroskopi (under narkos) då man tittade på tarmens yta och tog biopser. Man tittade då efter tecken på glutenintolerans och/eller inflammation i tarmen, men det fanns inget. Först efter det har läkarna släppt misstankar om glutenintolerans (och vi känner oss trygga med det). 

    Vi har gått på gastrologienheten på Astrid Lindgrens barnsjukhus på Karolinska/Solna.

  • Rosdraken

    Tack för svar, nej lite så tänker vi med att bättre att göra en grundlig utredning för att vekligen komma till botten med nått som pågått i över 1 år nu.

    Är det inte gluten är det ju underbart men det vore skönt att veta helt säkert!
    Eftersom hon växer dåligt/inte alls (hon växer långsamt på längden men inte vikten) + att järnet varit lågt vad vi vet sen juni.

    Men jag är rätt så säker på att järnet var lågt redan runt ett halvår innan provet i juni togs då hon var blek, trött och dagligen klagade över huvudvärk. Men bvc är ju som de är så det tog sin lilla tid att de kollade upp det (och dumt i efterhand så litade jag på dem....)


    Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12 Viola 31/5-14
Svar på tråden Gluten trots negativt prov?