• Anonym (:-()

sista gången som jag gav pengar till tiggare! Ge mat och kläder istället för pengar!!!

Idag såg jag med egna ögon hur tiggarna utanför affären i området där jag bor blev upplockade av en välklädd man och kvinna i en Audi modell ny. Blev häpen då jag inte riktigt trott på detta att det är organiserat. Men genom rutan ser jag hur de två tiggarna lämnar över pengar till den välklädda kvinnan i framsätet . Tiggarna har ju för i helskotta typ hallickar! Jag vägrar att sponsra människohandel. Om någon behöver mat för dagen så är jag mer än villig att ge en slant om jag har men ALDRIG att jag sponsrar två välklädda vider i en ny bil som kör runt och parkerar stackars människor utanför butiker i kylan.

GE MAT OCH KLÄDER ISTÄLLET FÖR PENGAR!!!

• Svar på tråden sista gången som jag gav pengar till tiggare! Ge mat och kläder istället för pengar!!!
  • Batmamba

De fick förmodligen en överenskommen del av pengarna. Vad jag har förstått får en del hjälp med att ta sig hit och så betalar de för det genom att dela med sig av pengarna.

Allt som har med tiggeri att göra är så ledsamt och eländigt.

Batmamba skrev 2015-02-09 19:44:57 följande:

De fick förmodligen en överenskommen del av pengarna. Vad jag har förstått får en del hjälp med att ta sig hit och så betalar de för det genom att dela med sig av pengarna.

Allt som har med tiggeri att göra är så ledsamt och eländigt. smile4.gif

Ja det antar jag också! Men de två tiggarna behöver sitta i kylan utanför butiken och mannen och kvinnan (som såg ut att komma från samma land) kör en bil som garanterat kostar över 300tkr och fint klädda och välvårdade vilket tyder på att de garanterat inte bor i något läger någonstans. Det är jättetragiskt och jag tänker inte lämna pengar och sponsra någons nya Audi som de troligtvis dessutom köpt för pengar som folk gett i ren välvilja för att någon ska få mat för dagen.

Fy vad arg jag är!!!
  • Anonym (Sorgligt)
    Anonym ( ) skrev 2015-02-09 19:50:37 följande:
    Ja det antar jag också! Men de två tiggarna behöver sitta i kylan utanför butiken och mannen och kvinnan (som såg ut att komma från samma land) kör en bil som garanterat kostar över 300tkr och fint klädda och välvårdade vilket tyder på att de garanterat inte bor i något läger någonstans. Det är jättetragiskt och jag tänker inte lämna pengar och sponsra någons nya Audi som de troligtvis dessutom köpt för pengar som folk gett i ren välvilja för att någon ska få mat för dagen.

Fy vad arg jag är!!!

Har själv sett samma tiggare utanför matbutiken varje dag. En dag ser jag henne i dyra kläder på sig och handväska och pratar med två herrar i kostym.  

En annan gång på centralen såg jag två tiggare varje dag. Ett par dagar senare ser jag dom på bussen. De sätter sig nära mig längst bak i bussen och rullar en joint :/ Mobiler har de också. Dagarna efter den så står de fortfarande på centralen.

Sånt här är så jäkla irriterande, för det befläckar för dom som verkligen är utsatta och behöver hjälp. När man själv hör eller ser deras skelett i garderoben så att säga, som tappar man förtroendet.

Håller med dig ts, ge kläder och mat istället. Tror att ge pengar inte hjälper. Det har gått långt när så många tigger :( skrämmande.

Anonym (Sorgligt) skrev 2015-02-09 20:20:58 följande:

Har själv sett samma tiggare utanför matbutiken varje dag. En dag ser jag henne i dyra kläder på sig och handväska och pratar med två herrar i kostym.  

En annan gång på centralen såg jag två tiggare varje dag. Ett par dagar senare ser jag dom på bussen. De sätter sig nära mig längst bak i bussen och rullar en joint :/ Mobiler har de också. Dagarna efter den så står de fortfarande på centralen.

Sånt här är så jäkla irriterande, för det befläckar för dom som verkligen är utsatta och behöver hjälp. När man själv hör eller ser deras skelett i garderoben så att säga, som tappar man förtroendet.

Håller med dig ts, ge kläder och mat istället. Tror att ge pengar inte hjälper. Det har gått långt när så många tigger :( skrämmande.

Så otroligt illa för dem som verkligen behöver. Om alla skulle börja ge mat och kläder istället så skulle ju intresset sjunka för de som är spindeln i nätet.
  • Anonym (yupi)

Tiggeri borde förbjudas och dessa tiggare borde registreras och få total reseförbud till Sverige ,så stoppar man maffia tiggeriet

Anonym (yupi) skrev 2015-02-09 23:31:16 följande:

Tiggeri borde förbjudas och dessa tiggare borde registreras och få total reseförbud till Sverige ,så stoppar man maffia tiggeriet

Ja om det nu överlag är organiserad människohandel vilket jag såg ett rätt solklart fall av idag så borde det definitivt förbjudas!
  • Anonym (Sucka!)

Ännu en hattråd!

• balrog88

Det handlar oftast inte om människohandel, dvs att de tvingas hit för att tigga åt andra. MEN det är organiserat, ja. Antingen inom familjen eller med hjälp av någon "klanboss", annars skulle de flesta tiggare inte ens ha möjlighet att ta sig hit. Det inser nog de flesta.

Är man så fattig att man måste sitta på gatan och tigga hela dagarna, har man inte råd att resa till andra änden av Europa utan hjälp. De som organiserar dessa tiggarresor, lånar ut pengar till dessa arma människor som sedan ska betalas tillbaka, samt tar en del av inkomsten. Det var förmodligen detta du såg.

Skänk hellre mat, kläder eller saker - samt pengar till hjälporganisationer eller dylikt - än pengar direkt till tiggarna.

• Anonym (mat)

Brukar köpa mat och hygienprodukter till de som sitter utanför butikerna där jag handlar. Skänker inga pengar.

Nu säljer tiggarna här sin egen tidning istället för att tigga.

• Anonym (fejk)

hjälp Sveriges alla människor som är utan mat och bostad! skulle inte ge en krona till någon som står och tigger och man ser hon eller han sen stå och röka och prata i en ny mobil. kanske finns någon av dom som verkligen behöver hjälp men långt ifrån alla. förbjud tiggeri är vad jag tycker.

• Anonym (japp)

Jag har bekanta med rötter i Rumänien och Bulgarien. De vet precis hur det fungerar där och är betydligt mer insatta i verkligheten än naiva svenskar.

Det är precis som Balrog88 skriver. Sällan regelrätt människohandel, men definitivt organiserat. De som hjälper dessa tiggare att komma hit, tar givetvis en del av vinsten. Däremot får tiggarna också behålla en del. Men vill man inte gynna denna okynnesverksamhet, bör man istället skänka till organisationer samt arbeta politiskt för att romerna ska få det bättre och integreras i sina hemländer. Man bör inte "underlätta" tiggeri.

• Anonym (mat)
    Anonym (fejk) skrev 2015-02-11 13:51:00 följande:

hjälp Sveriges alla människor som är utan mat och bostad! skulle inte ge en krona till någon som står och tigger och man ser hon eller han sen stå och röka och prata i en ny mobil. kanske finns någon av dom som verkligen behöver hjälp men långt ifrån alla. förbjud tiggeri är vad jag tycker.

Det är ju inget som säger att man inte hjälper svenska medborgare också. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Vi ger genom giving People och till kvinnojouren också. I ingen av de situationerna kan jag veta vad mit bidrag går till.

Här även gett till uteliggare även om jag vet att de köper cigg och alkohol för pengarna.
  • Anonym (fejk)
    Anonym (mat) skrev 2015-02-11 13:54:29 följande:

Det är ju inget som säger att man inte hjälper svenska medborgare också. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Vi ger genom giving People och till kvinnojouren också. I ingen av de situationerna kan jag veta vad mit bidrag går till.

Här även gett till uteliggare även om jag vet att de köper cigg och alkohol för pengarna.

jo jag förstår dej men det känns så trist när man vet att en del faktiskt verkligen behöver mat till barnen osv.
  • Tom Araya
    Blev jäkligt upprörd i kväll : vi hade 40 st frusna hungriga personer som är allt från 55-73 års ålder och som sover utomhus, dom står fint i kö och stämningen är på topp, dom stod och väntade när vi kom och kom genast och kramade oss, blir så varm, ok men när dom stod där i kö så kommer 3 st rumänska män i 30 års åldern...

www.facebook.com/viddinsidastockholm/photos/a.876183709150459.1073741828.876174289151401/933566293412200/&theater
  • Anonym (Trött)

Men snälla, varför tror så många fortfarande att tiggeriet inte är organiserat när detta har belagts i ett flertal reportage och polisrapporter?

Till och med romska aktivister tar upp problemet med människohandel och "forced begging" inom den egna gruppen. European Roma rights center har givit ut en rapport om problemet med titeln "Breaking the silence: Trafficking in Roma communities" där man bland annat kan läsa följande: "Roma are trafficked for various purposes, including sexual exploitation, labour exploitation, domestic servitude, organ trafficking, illegal adoption and forced begging." Det är alltså romska förövare som utsätter romska offer för allt detta. 
    Länk till rapporten:
    www.errc.org/article/breaking-the-silence-trafficking-in-romani-communities/3846

Jag hyser absolut inget agg mot personerna som sitter på gatorna och tigger men det är inget vi ska uppmuntra eftersom det ofta ligger organiserad brottslighet och trafficking bakom. Visst finns det "frilansare" men tänk efter själv - hur du tror att så pass utfattiga människor kan ta sig genom halva Europa? Vem betalar biljetten?

Läs de romska aktivisternas egen rapport om du verkligen vill veta. Många av tiggarna har blivit lurade och fråntagna sina pass. De har skuldsatt sig för att kunna ta sig hit och tvingas betala av skulden som bara växer.

Samtliga EU-länder borde i stället sätta press på Rumänien att hantera sina sociala problem som de har fått saftiga bidrag av EU för att lösa. Vi borde kräva redovisning av vart de bidragen har gått och hur landets minoritetspolitik fungerar i praktiken. Ingen ska behöva tigga, det är enbart förnedrande. Jag betalar hellre till projekt där romer får lära sig hantverk och starta egna företag än indirekt till någon skrupelfri maffiaboss.

Läs på och tänk er för!   

• Anonym (Orka)

Dessa svin har inget här att göra, skönt att folk börjar vakna ur koman... För min del kan dom avrättas, dom är bedragare och kriminella samt var dom än finns så gör dom samma sak. Skapar otrygghet, höjer brottstatistiken, lyckas spela på korkade godhetknarkares känslor som i sin tur skapar mer Vänster!!! SVERIGE ÄR INTE HELA VÄRLDENS VÄLFÄRD

Svar på tråden sista gången som jag gav pengar till tiggare! Ge mat och kläder istället för pengar!!!