• emma 83

Vattenpung?! Vet någon vad det är??! Help

Var på akuten i natt, med Vilgot 1 o en halv månad, (prematur) Vi trodde han hade pungbråck, var stor o svullen på höger sida, kom under kvällen, han hade inte ont. Läkaren som undersökte honom konstaterade att det inte var pungbråck utan vattenpung?!! Tydligen inte lika allvarligt, men fick inget bra svar på vad det var. Var tydligen en av de tre vanligaste sjukdomar i pungen som barn kunde få, men att det kanske behöver opereras. Har försökt hitta mer om det på internet, men hittar inget.

Är det någon som vet mer, som haft barn med detta?? Är så orolig, han är så liten, 2. 5 kg bara. Hade precis kommit hem från neoavdelningen, där vi tillbringat 7 veckor...

• Svar på tråden Vattenpung?! Vet någon vad det är??! Help
  • fisiluren

Hej!

Det är ganska vanligt hos killar i nyföddhetsåldern och särskilt om man är permatur med vattenbråck. Var sitter bråcket i ljumsken eller pungen? Troligen är det vätska som rinner ner och ger svullnaden genom en kanal som brukar "klistras ihop" efter att testikeln vandrat ner i pungen.
    Bra att veta: brukar alldrig ge besvär och heller skada eller påverka testikeln. Det kan också vara så att svulladen ökar till kvällen för att vara mindre på morgonen. Oftast försvinner vattenbråcket av sig själv under första levnadsåren. Om inte kan operation bli akutellt först vid 2-4 års ålder.
    Du kan också söka info om hydrocele som det heter på latin.

Hoppas jag inte oroat dig!
    Skönt att få vara hemma!

Kram

• miamammsen

Hej, våran son hade vatteni punhgen när han föddes, men det gick tillbaka efetr några veckor.... Första veckorna var dock puneg rätt stor och det såg ganska lustigt ut, men det gick som sagt tillbaka av sig självt och han had einga besvär av det..

Våran läkare sa dock att det är jätte vanligt att nyfödda pojkar har det och att det oftast går tillbaka av sig självt utan några kirugiska ingrepp.....

Är ni oroliga över detta och undrar en massa så fråga på BVC... de är tillför oroliga föräldrar..

• Mosaik

min pojk e också prematur och vi var nära på att få åka in akut o opererera att "ljumskbråck" när han var liten, men efter nogrannare undersökningar upptäcktes det att det var vattenbråck han hade, det är inget farligt och de pratade aldirg om operation vid vattenbråck för wille. kanske är det olika men som jag fattat det brukar det förvsvinna av sig själv. willes var lite från och till de första månaderna men är nu helt borta.
    kanske får du fler resultat när du letar på nätet om du skriver vattenbråck i stället för vattenpung.
    kramis

• emma 83

Jo, på vattenbråck hittade man betydligt mer... det var läkaren som använde ordet vattenpung.
    Är mindre orolig nu, men önskar att det kunde minska snart, än har det bara blivit större, men han har ju inte ont iallafsall.
    Tack för svaren!

• solrosen74

jag har en pojke som är opererad för vattenbråck.Han var tre år då ingreppet gjordes och är tio år nu.Fråga om du undrar nåt så ska jag försöka svara.

• bella karlsson

hej. Jag har en pojke som också är prematur (född i v 27+1) han hade också vatten bråck men det har dom inte gjort något åt. är du orolig kanske du kan ringa till avdelningen som ni låg på och fråga. Det är lättast att vända sig dit för dom känner till barnet. Lycka till / bella

• Mya1

Min son är inte född tidigare o hade/har vattenbråck..
    Det ser ganska ok ut idag (2½ mån).. men den var
    STOR när han föddes.. Enl läkaren så var det inget att
    göra.. utan bara vänta.. OM det är kvar vid 1 års ålder
    så brukar de göra ngt åt det... men i flesta fall så
    försvinner det av sig självt.
    Så vi får hoppas.. Fast som sagt, pungen ser mycket
    bra ut..

• solrosen74

Min Viktor var inte heller prematur.

• miamammsen

våran son var inte heller förtidig. 3 dagar över tiden fick vi vänta på han..

• Fragglerock

Vår son hade oxå vattenbråck men det försvann när han var ca 6 månader. Han är född 38+5.

• kimmy

Min kille är född förtidigt och fick opereras för vattenbråck och pungbråck akut, då någon tarm åkte ner i pungen på honom och fastnade, de gick inte att trycka tillbaka den, så då blev de akut operation när han var 2månader... De roligaste var väl att dem visste inte att han hade vattenbråck förrns dem öppnat upp honom, då såg dem att han hade vattenbråck på vänster sida och pungbråck på högersida :)

Svar på tråden Vattenpung?! Vet någon vad det är??! Help