• Anonym (Kass)

Högskoleprovet utan matte

Alltså. Jag har anmält mig till högskoleprovet och tittade precis på ett gammalt prov och inser att jag inte kommer klara matten.

Även om jag hade lätt för matte när jag pluggade så har jag inte pluggat det på länge. Jag har inte direkt tid att förbereda mig heller då jag är ensamstående flerbarnsmamma med jobb. Så jag antar att jag får strunta i provet och hoppas på att komma in på utbildningen på mina betyg istället. Orddelen (både svenska o engelska) skulle jag nog klara utan större problem däremot, men är det lönt att bara göra den? Vad kan man då få som bäst som resultat? (om man får noll på matten)

Men jag får väl skippa provet, verkar lönlöst. Är bara rädd för att mina betyg inte ska räcka för att komma in på utbildningen. Ska inte studera något med matte på högskolan heller så det känns trist om det ska fallera på det.

• Svar på tråden Högskoleprovet utan matte
  • JA77

Men skriv ändå, ett dåligt resultat är ju bättre än inget alls.

• JA77

• JA77

• Anonym (Logik)

Det finns väl ingen matematik på högskoleprovet? Möjligen lite logiskt tänkande och det behövs för ALLA. 

• Anonym (C)

Positiv :) Någon tid att träna kan du säkert hitta. En kvart om dagen? Självklart ska du göra provet.

• aleakim

Skriv ändå, gör så gott du kan på matten. Några poäng blir det oftast alltid.

Jag är väldigt dålig på engelska, men lyckades skrapa ihop 1,3 på provet ändå. Inte världsbäst direkt, men tillräckligt för att bli nöjd :)

• Anonym (tur)

Skriv ändå! Jag hade grym tur och hade nästan alla rätt på allt utom sifferdelen och dessutom var det två sifferdelar med vid det tillfället, det ena var på prov och de resultaten räknades inte med, och det var det jag hade mest fel på. Fick 2.0!

Skriv några prov hemma med korrekt tidsgräns och kolla av vilka du får flest rätt på av de olika sifferdelarna XYZ, KVA, NOG & STD. Vid provtillfället, när det är dags för siffrorna, börjar du med det delprov du är bäst på, annars kan du råka ut för tidsbrist och missa poäng. För mig var det STD.

Kolla efter mer info på www.studera.nu

• Anonym (tur)
    Anonym (tur) skrev 2015-02-10 12:27:36 följande:
    Skriv ändå! Jag hade grym tur och hade nästan alla rätt på allt utom sifferdelen och dessutom var det två sifferdelar med vid det tillfället, det ena var på prov och de resultaten räknades inte med, och det var det jag hade mest fel på. Fick 2.0!

Skriv några prov hemma med korrekt tidsgräns och kolla av vilka du får flest rätt på av de olika sifferdelarna XYZ, KVA, NOG & STD. Vid provtillfället, när det är dags för siffrorna, börjar du med det delprov du är bäst på, annars kan du råka ut för tidsbrist och missa poäng. För mig var det STD.

Kolla efter mer info på www.studera.nu

Äsch inte STD. DTK!

Kvantitativa delen (40 + 40 uppgifter) XYZ, matematisk problemlösning: 2 x 12 uppgifter 

KVA, kvantitativa jämförelser: 2 x 10 uppgifter 

NOG, kvantitativa resonemang: 2 x 6 uppgifter 

DTK, diagram, tabeller och kartor: 2 x 12 uppgifter
  • Anonym (Kass)

Tack för era råd! Känns bara som att jag inte fattade något av det alls, så jag skulle få börja från scratch.

• Anonym (Tjipp)
    Anonym (Kass) skrev 2015-02-10 11:11:56 följande:

Alltså. Jag har anmält mig till högskoleprovet och tittade precis på ett gammalt prov och inser att jag inte kommer klara matten.

Även om jag hade lätt för matte när jag pluggade så har jag inte pluggat det på länge. Jag har inte direkt tid att förbereda mig heller då jag är ensamstående flerbarnsmamma med jobb. Så jag antar att jag får strunta i provet och hoppas på att komma in på utbildningen på mina betyg istället. Orddelen (både svenska o engelska) skulle jag nog klara utan större problem däremot, men är det lönt att bara göra den? Vad kan man då få som bäst som resultat? (om man får noll på matten)

Men jag får väl skippa provet, verkar lönlöst. Är bara rädd för att mina betyg inte ska räcka för att komma in på utbildningen. Ska inte studera något med matte på högskolan heller så det känns trist om det ska fallera på det.

Jag känner samma som du. Orddelen skulle jag troligtvis få alla rätt på, men man måste ju få godkänt på alla delar så det hjälper ju inte.
Svar på tråden Högskoleprovet utan matte