• Anonym (Koala)

Ni som äter Sobril eller annan benzo, och är beroende? Lite frågor!

Ni som äter benzo som Sobril dagligen, hur lång tid tog det innan ni var fast?

Jag klarar inte dagarna utan den medicinen just nu, men är livrädd för att bli beroende, så vissa dagar genomlider jag utan någon tablett men då är jag också i helvetet. De dagarna jag tar Sobril blir det 10-20 mg.

Har tagit blodrov för b12, folsyra och järn men har inte fått något svar än, tydligen kan man må psykiskt dåligt av de bristerna och att inga antidepressiva hjälper.

• Svar på tråden Ni som äter Sobril eller annan benzo, och är beroende? Lite frågor!
  • Anonym (ssri)

Jag har alltid passat mig ordentligt för benzo, finns enligt mig inte mycket positivt att hämta ur de medicinerna. 
    Du kan inte kolla om det finns något ssri preparat du kan ta istället?
    Fluoxetin, Setralin, zoloft ? Inte beroendeframkallande. 
    Visst, de har en utsättningstid. Men tar man det varsamt så går de ur kroppen utan större protest.

• Anonym (Koala)
    Anonym (ssri) skrev 2015-02-10 13:22:09 följande:

Jag har alltid passat mig ordentligt för benzo, finns enligt mig inte mycket positivt att hämta ur de medicinerna. 
    Visst, de har en utsättningstid. Men tar man det varsamt så går de ur kroppen utan större protest.

Äter Cipralex nu men det hjälper inget vidare.
    Åt Sertralin innan och den var jobbigt att sluta med.
  • Anonym (M3)

Jag har ätit Sobril/Oxascand till och från sen i somras och tycker mig inte ha blivit beroende. Det kan gå några dagar/nån vecka mellan gångerna nu, men i somras och i höstas åt jag 10-20 mg 1-3 gånger om dagen. Under nästan ett halvår åt jag dem alltså dagligen. Inga problem att trappa ner/sluta med dem.

Jag vet att det inte är exakt det du frågade om, men jag tror inte de är så himla beroendeframkallande som en del säger. Annat är det med Imovane som jag också äter då och då - helt omöjligt att sova utan de 2-3 första nätterna efter att ha sovit med dem några nätter.

Håller med om att Sertralin inte är nån höjdare så dem har jag också slutat med, vilket gick bra.

// Nästan drogfri!

• Anonym (ssri)

Om du tyckte att Setralin var jobbig att sluta med så kan du räkna med att de Benzo tabletterna du äter nu är tusen gånger värre att bli av med,

Jag tycker benzo är ett jävla skitpreparat som snarare trycker folk över branten än att rädda dem därifrån. Vad som helst men fan inte benzo.

• Anonym (ssri)

Sen, givetvis är det ytterst individuellt hur pass beroende en människa blir. Så är det ju med allt. 

• Anonym (Koala)
    Anonym (ssri) skrev 2015-02-10 14:11:51 följande:

Om du tyckte att Setralin var jobbig att sluta med så kan du räkna med att de Benzo tabletterna du äter nu är tusen gånger värre att bli av med,

Jag tycker benzo är ett jävla skitpreparat som snarare trycker folk över branten än att rädda dem därifrån. Vad som helst men fan inte benzo.

Jag tänker inte bli beroende av benzo, det är därför jag hoppar över dagar, försöker ta max 3 tabletter i veckan.

Skulle dock aldrig stoppa Venlafaxin i min mun, den avtändningen är värre än heroin, äter hellre benso.
  • Anonym (Koala)
    Anonym (ssri) skrev 2015-02-10 14:13:20 följande:

Sen, givetvis är det ytterst individuellt hur pass beroende en människa blir. Så är det ju med allt. 

Jo så är det, när jag var ung och dum (gymnasieåldern) rökte jag 6 månader i streck, kände inte någonting när jag slutade, ingen abstinens överhuvudtaget, kunde lika gärna varit låtsatscigaretter, så jag undrar nog om detta med beroende inte är lite överdrivet.
  • Anonym (Koala)
    Anonym (M3) skrev 2015-02-10 14:11:45 följande:

Jag har ätit Sobril/Oxascand till och från sen i somras och tycker mig inte ha blivit beroende. Det kan gå några dagar/nån vecka mellan gångerna nu, men i somras och i höstas åt jag 10-20 mg 1-3 gånger om dagen. Under nästan ett halvår åt jag dem alltså dagligen. Inga problem att trappa ner/sluta med dem.

Jag vet att det inte är exakt det du frågade om, men jag tror inte de är så himla beroendeframkallande som en del säger. Annat är det med Imovane som jag också äter då och då - helt omöjligt att sova utan de 2-3 första nätterna efter att ha sovit med dem några nätter.

Håller med om att Sertralin inte är nån höjdare så dem har jag också slutat med, vilket gick bra.

// Nästan drogfri!

Ag har faktiskt aldrig varit beroende va något, är nykterist och rökte lite när jag var yngre, men hade inga som helst problem att sluta med det.
    Jag skulle aldrig våga ta några sömntabletter, det kan ju bli ett helvete att sova när man ska sluta.
  • Anonym (Benso)

Jag åt en hel del benso när jag mådde som sämst, men hade vissa dagar då jag inte tog någon tablett. Ungefär 1 år efter första tabletten, skulle de sättas ut eftersom jag blev gravid. Det var den värsta avtändningen jag någonsin haft och då har jag slutat med många olika preparat genom år. Det blev så illa att jag vårdades inom slutenvården en lång tid för att klara av det.... avtändningen från helvetet! Och då ska man komma ihåg att jag inte räknade mig själv som beroende eftersom jag hade dagar då jag inte tog något... men min kropp var uppenbarligen beroende.

• Anonym (extrakt)
    Anonym (ssri) skrev 2015-02-10 13:22:09 följande:

Du skämtar hoppas jag, innan ssri ens börjar fungera om dom börjar fungera så måste det skapas ett beroende, det som så fint kallas för insätningsperioden, när man väl är klar med dom så får man ofta kraftig abstinens som skrivs om till utsätningsperiod..

Kan tänka mig att det rör sig om att inte ge folk dålig samvete för efter år av propaganda så associerar folk ordet beroende med "knarkare" och vem vill vara beroende som "dom"

En inte beroende antidepressiv medicin som jag har stött på är cannabis extrakt, cbd olja, provar själv nu, har hört mycket positivt om den från folk som har testat, ger vad jag förstår mycket goda resultat med _noll_ biverkningar man får av dom vanliga piller.

• Anonym (Koala)
    Anonym (Benso) skrev 2015-02-10 17:58:34 följande:

Jag åt en hel del benso när jag mådde som sämst, men hade vissa dagar då jag inte tog någon tablett. Ungefär 1 år efter första tabletten, skulle de sättas ut eftersom jag blev gravid. Det var den värsta avtändningen jag någonsin haft och då har jag slutat med många olika preparat genom år. Det blev så illa att jag vårdades inom slutenvården en lång tid för att klara av det.... avtändningen från helvetet! Och då ska man komma ihåg att jag inte räknade mig själv som beroende eftersom jag hade dagar då jag inte tog något... men min kropp var uppenbarligen beroende.

Men du åt benso nästan dagligen under ett års tid, hoppade över någon dag då och då, klart du blev beroende. Det räcker inte med att hoppa över en tablett en gång i veckan liksom. Enligt min läkare kan man ta en tablett i veckan utan att riskera beroende, kanske 2 st också, jag försöker komplettera med lergigan. Men nu har det blivit en tablett 5 dagar i veckan, men jag ska försöka minska. 
  • ominte

Jag fick imovane och de var räddningen för mig. Började äntligen sova som folk..
    Nu 3 år senare sitter jag fast. Provade trappa ner i somras men slutade sova helt istället. Vette fan hur man ska göra??
    Hellre sova som folk med benzo, än att vara sömnlös och "ren"??

• ominte

Fast var jag nog efter ett halvår.. Men sobril tar jag ibland vid behov när jag har mycket ångest och den är jag däremot inte beroende av alls.

Svar på tråden Ni som äter Sobril eller annan benzo, och är beroende? Lite frågor!