• Bella1000

Resa utomlands med umgängesföräldern

Jag har en fråga angående huruvida man ska ställa sig angående att i mitt fall pappan till min 12-åriga son vill ta med honom på en utlandsresa där dem kommer vara borta i ca 6 veckor. Saken är den att pappan har pratat löst om det till mig för längesedan men jag har fått reda på genom sonen att de ska åka om ett år. Borde man för det första inte diskutera detta med mig som är hans boförälder först kanske? ! Han kommer alltså vara borta från skolan och han säger själv att det är för lång tid att vara borta från mig!! Kan jag rent rättsligt vägra att han får följa med? Pass har han redan som pappan har hand om..

• Svar på tråden Resa utomlands med umgängesföräldern
  • Pescetarian

Skolan avgör huruvida han får ledigt eller ej.
    Är barnet så pass gammalt kan han ju själv säga att han inte vill vara borta från mamma, kompisar och skola så pass länge.

• Bella1000

I det här fallet struntar tyvärr pappan fullständigt ifall han inte vill följa med utan säger att han kommer att ångra dig annars. Dem ska åka ända till Chile är tänkt och hälsa på pappans släkt..

• Pescetarian
    Bella1000 skrev 2015-02-10 14:23:07 följande:

I det här fallet struntar tyvärr pappan fullständigt ifall han inte vill följa med utan säger att han kommer att ångra dig annars. Dem ska åka ända till Chile är tänkt och hälsa på pappans släkt..

Fast han kan ju aldrig tvinga barnet.

• Griseknoen35

Fast i Sverige har vi skolplikt och det är väldigt tveksamt om sonen får ledigt i 6 veckor. Dessutom missar ju sonen extremt mycket i skolan under dem veckorna så det är ju inte för sonens bästa.

• Bella1000

Precis! Det oroar mig också, att han ska komma efter i skolan! Visserligen kanske dem får läxor med sig om de åker utomlands men om dem sedan görs är ju en annan sak..

• Griseknoen35
    Bella1000 skrev 2015-02-10 14:56:12 följande:

Precis! Det oroar mig också, att han ska komma efter i skolan! Visserligen kanske dem får läxor med sig om de åker utomlands men om dem sedan görs är ju en annan sak..

Det är 6 veckor av en termin på 20-22 veckor så läxor räcker nog inte. Det är liksom lite mer än 1/4 av terminen han missar. Han får enligt lag inte vara borta från skolan om det inte är för tex sjukdom.
  • Bella1000

Jag ska prata med rektorn i hans skola i god tid och ärligt säga att jag vill att dem avslår pappans ansökan. För sonens bästa! Tack för era svar

• No Logo

Det vore ju synd att missa en sådan chans. Varför inte kompromissa? Sonen kommer att vara 13 år då och kapabel att resa på egen hand, med lite hjälp vid byten. Han kan ju resa dit med pappan, stanna i bara två veckor och sen åka hem på egen hand. Då går han träffa släktingarna, se pappas land, släktingarna går träffa honom, och han missar inte då mycket skola, och hinner inte sakna mamma så mycket : )

• Brumma
    No Logo skrev 2015-02-11 08:50:51 följande:

Det vore ju synd att missa en sådan chans. Varför inte kompromissa? Sonen kommer att vara 13 år då och kapabel att resa på egen hand, med lite hjälp vid byten. Han kan ju resa dit med pappan, stanna i bara två veckor och sen åka hem på egen hand. Då går han träffa släktingarna, se pappas land, släktingarna går träffa honom, och han missar inte då mycket skola, och hinner inte sakna mamma så mycket : )

Jättebra förslag tycker jag :)

En trettonåring borde ju få ledsagare om han reser själv..

TS - finns det inte möjlighet att lägga resan runt sommarlovet? Vet du varför det blir mitt i läsåret.
  • Bella1000

Det finns två anledningar till att de väljer Januari, dels så är det inte lika varmt där då som på sommaren och dels för att hans nya tjej och han ska ha en bebis nu i maj. Kan väl förstå att han vill ta med vår son men för sonens bästa så är det ju ifall han är hemma och sköter sin skola :) Ja, plus att han inte ens vill vara borta så länge.

• Bella1000

Till No Logo- Jag skulle aldrig låta min son resa ensam, det skulle aldrig hans far heller tillåta.

• Förtryckt
    Bella1000 skrev 2015-02-11 12:30:25 följande:

Det finns två anledningar till att de väljer Januari, dels så är det inte lika varmt där då som på sommaren och dels för att hans nya tjej och han ska ha en bebis nu i maj. Kan väl förstå att han vill ta med vår son men för sonens bästa så är det ju ifall han är hemma och sköter sin skola :) Ja, plus att han inte ens vill vara borta så länge.

Bäst att lyssna på sonen. Han är ju så pass stor nu att han kan få bestämma en hel del själv.
  • Bella1000

Jag håller med och eftersom att han säger själv att han tycker att det är för lång tid att vara borta så kommer jag prata med skolan. Sen är det en annan femma vad pappan säger till skolan , är lite oroad att dem ska bevilja ansökan. Kan de göra det utan mitt medgivande tro?

• Griseknoen35
    Bella1000 skrev 2015-02-12 15:00:44 följande:

Jag håller med och eftersom att han säger själv att han tycker att det är för lång tid att vara borta så kommer jag prata med skolan. Sen är det en annan femma vad pappan säger till skolan , är lite oroad att dem ska bevilja ansökan. Kan de göra det utan mitt medgivande tro?

Skulle säga att dem nästan garanterat inte beviljar en ledighetsansökning på 6 veckor. I min kommun beviljas inte ens en dags ledighet. Här säger skolorna att resor och fritidsnöjen får man göra utanför skolan, resa kan man göra på loven.
  • Griseknoen35
    Bella1000 skrev 2015-02-12 15:00:44 följande:

En fråga, har du passet hos dig? En 6 veckors resa mitt i terminen och skolplikt så kan du nog skippa att lämna/ ordna pass. Även om pappan skulle bråka om det och stämma så tror jag nog att chanserna är goda för dig, skolplikt, 6 veckor (vilket är lång tid) plus att sonen inte vill. En 1-2 veckors resa på sommaren så skulle det bara vara illa att sätta käppar i hjulet för en resa men inte när det är mitt i en termin.
  • Bella1000

Passet är hos pappan eftersom dem var i Spanien i höstas. Eftersom det är så pass länge resan är, borde inte båda vårdnadshavarna vara eniga i om han ska med? Sonen bor ju hos mig nästan heltid förutom på skollov då han är hos pappan som för övrigt inte ens bor i sverige utan i Norge om det nu har betydelse. Hur kan man planera en resa utan att tala med mig? Konstigt enligt mig. .

• emmwr

Du har "tur". Just Chile är väldigt noga med att ett barn som reser in i landet med endast en förälder har den andra förälderns tillstånd. Och detta tillstånd ska fixas på chilenska konsulatet. Jag och min man fick fixa ett sådant tillstånd när hans skulle resa själv med vår dotter för att hälsa på sin släkt. Utan ett tillstånd kan han i tullen nekas att komma in i landet. Så för din skull är det ju bara att vägra att följa med till konsulatet.

Sen tycker jag personligen att ni borde kunna få till en kompromiss, tex kan dom åka 3-4 veckor över julen. Bra chans också att få lära känna sin släkt.

• Bella1000

Jag håller med om att det är stor chans att åka dit och hälsa på sin farbror och kusiner mfl men jag känner mig otroligt obekväm med att han ska åka så långt bort speciellt när han inte ens vill. Min tanke är att han ska vänta tills han blir lite äldre för just nu är han inte alls med på detta. Skulle kännas helt fördjävligt rent ut sagt att låta han resa mot hans vilja. 6 v är ändå lång tid och nu när han var borta i två veckor över jul ringde han och längtade hem och var ledsen så det känns absolut inte bra. Känner mig kluven..

• Bella1000

Om det är någon som undrar hur det gick så blev det ingen resa! Skolan sa blankt nej plus att sonen ville inte följa med!

Svar på tråden Resa utomlands med umgängesföräldern