• outsider

Kan han ta barnet ifrån mig verkligen?

jag och mitt ex separerade nyligen och vi har ett barn på två år. Vi kom överrens om att han ska ha henne tre helger fre-sön i månaden men min pappa skäller ut mig och påstår att jag inte ska låta honom ha dottern så pass mycket för då kommer mitt ex påstå att jag inte vill ha barnet för jag lämnar bort henne på min "lediga" tid och att han kommer ta barnet ifrån mig så jag bara får träffa henne varannan helg.. Anledningen till att han vill ha henne på helgerna är för att han bor i en annan kommun och jobbar kvällar under veckorna, medan jag går i skolan 3 dagar i veckan och barnet går på dagis i min kommun.. Nu har han verkligen skapat panik hos mig och blir orolig över om det är möjligt ens? Planen är att när han får en lägenhet i samma kommun ha henne varannan vecka när hon blir äldre..

• Svar på tråden Kan han ta barnet ifrån mig verkligen?
  • Förtryckt

Det låter väldigt märkligt. Jag tror inte det. Hoppas du får fler svar.

• outsider
    Förtryckt skrev 2015-02-10 17:01:53 följande:

Det låter väldigt märkligt. Jag tror inte det. Hoppas du får fler svar.

Jag tycker också det låter konstigt? Det är ju inte som att jag vanvårdar henne på något sätt... Då kan dom väl inte bara besluta att jag inte får ha henne alla veckor utan tre helger i månaden? Men man vet ju inte :( blir jätterädd
  • Förtryckt
    outsider skrev 2015-02-10 17:05:37 följande:
    Jag tycker också det låter konstigt? Det är ju inte som att jag vanvårdar henne på något sätt... Då kan dom väl inte bara besluta att jag inte får ha henne alla veckor utan tre helger i månaden? Men man vet ju inte :( blir jätterädd
    Var inte så rädd för nåt ett pundhuvud säger, försök ta reda på detta själv. Fråga en granne eller ring Socialkontoret anonymt eller nåt.
  • outsider
    Förtryckt skrev 2015-02-10 17:18:55 följande:

Var inte så rädd för nåt ett pundhuvud säger, försök ta reda på detta själv. Fråga en granne eller ring Socialkontoret anonymt eller nåt.

Jag tänkte ringa i morgon då dom har stängt nu... Har bara sån panik gråter floder :( jag är ju boendeförälder och stannar kvar i lägenheten vi bodde i tillsammans. Sen ville han inte träffa henne allt för sällan så jag gick med på att han får träffa henne tre helger i månaden... Men känns ju sådär om det leder till att han "tar" henne ifrån mig under veckorna osv och kokar ihop någon lögn om att jag inte vill ha henne eftersom jag låter honom ha henne så pass mycket... Sån ångest över allting orkar verkligen inte mer skit
  • mammaåten

Men allvarligt?! Det är väl klart han inte kan ta barnet ifrån dig. Och vadå mycket, du kommer ju att ha barnet mer än honom ändå. Klart pappan ska få ha möjlighet att ha barnet på helgerna om det är då han kan! 

Om du ändå bara går i skolan tre dagar i veckan kan du ju vara ledig med barnet 1-2 dagar beroende på hur mycket du måste plugga hemma. Då har ju du helgerna när barnet är hos sin pappa att plugga istället! :)

• outsider
    mammaåten skrev 2015-02-10 17:36:27 följande:

Men allvarligt?! Det är väl klart han inte kan ta barnet ifrån dig. Och vadå mycket, du kommer ju att ha barnet mer än honom ändå. Klart pappan ska få ha möjlighet att ha barnet på helgerna om det är då han kan! 

Om du ändå bara går i skolan tre dagar i veckan kan du ju vara ledig med barnet 1-2 dagar beroende på hur mycket du måste plugga hemma. Då har ju du helgerna när barnet är hos sin pappa att plugga istället! :)

Jag försökta säga det till honom men han banka in i skallen på mig att soc kommer bestämma att jag bara får träffa henne varannan helg för jag ändå inte vill ha henne och lämnar bort henne (till pappan inte till någon annan) på helgerna ... Förstår inte hur det skulle gå till men man vet ju aldrig
  • outsider

Han menar på att vardagar inte röknas som ledig tid för det är arbetsdagar... Och att hon går på dagis när jag har henne så dom kommer se de som att jag inte vill ha henne :s

• a no nym

Andas djupa andetag.

Om du är en normalklok mamma kommer ingen kunna ta ditt barn ifrån dig bara för att du på bästa sätt ser till att ditt barn får träffa sin pappa på helgerna.

Din pappa vet inte vad han pratar om.

• mammaåten
    outsider skrev 2015-02-10 17:43:40 följande:
    Jag försökta säga det till honom men han banka in i skallen på mig att soc kommer bestämma att jag bara får träffa henne varannan helg för jag ändå inte vill ha henne och lämnar bort henne (till pappan inte till någon annan) på helgerna ... Förstår inte hur det skulle gå till men man vet ju aldrig
    Nej Nej! Det kommer dom absolut inte göra. Du behöver inte alls oroa dig. Det är ju för barnets bästa som du lämnar bort henne 3 helger. Hur ska hon annars kunna träffa pappan? :) Barn bryr sig inte om det är helg eller vardag så länge ni finns där för barnet så :)
  • pgw

Din pappa missar en sak här. Om man följer hans resonemang så är det ju barnets pappa som "inte vill ha sitt barn" i ännu högre grad än du. Pappan "vill inte ha sitt barn" 20 dagar i månaden, medan du "inte vill ha ditt barn" i 9 dagar. Dessutom, för att fortsätta resonera som din pappa, så "vill pappan inte ha sitt barn" under vardagarna, utan bara när han själv är ledig och kan ta det lugnt. Är det kanske så att han kanske inte ens klarar av en vanlig stressig vardag med ett litet barn...?

Nej du, din pappa är helt ute och cyklar här.

• outsider
    pgw skrev 2015-02-10 21:27:22 följande:

Din pappa missar en sak här. Om man följer hans resonemang så är det ju barnets pappa som "inte vill ha sitt barn" i ännu högre grad än du. Pappan "vill inte ha sitt barn" 20 dagar i månaden, medan du "inte vill ha ditt barn" i 9 dagar. Dessutom, för att fortsätta resonera som din pappa, så "vill pappan inte ha sitt barn" under vardagarna, utan bara när han själv är ledig och kan ta det lugnt. Är det kanske så att han kanske inte ens klarar av en vanlig stressig vardag med ett litet barn...?

Nej du, din pappa är helt ute och cyklar här.

Tror han tänker att mitt ex vill ha henne så mycket och därför kommer försöka få igenom det med att påstå att jag inte vill ha henne :/ men inte kan dom väl hux flux bara bestämma sånt åt föräldrarna utan om man inte kommer överrens så får man hjälp med det? Sen måste det väl gå att bevisa att jag inte vill ha henne typ att jag inte uppfyller hennes behov och tar hand om henne? Alltså på något sätt försummar henne när hon är hos mig... Eller?! Sen är ju jag boendeföräldern och hon har ju sin vardag här med dagis, eget rum, vänner och min sida av familjen dom ruckar väl inte på sånt heller bara sådär?
  • zemer
    outsider skrev 2015-02-10 22:22:27 följande:
    Tror han tänker att mitt ex vill ha henne så mycket och därför kommer försöka få igenom det med att påstå att jag inte vill ha henne :/ men inte kan dom väl hux flux bara bestämma sånt åt föräldrarna utan om man inte kommer överrens så får man hjälp med det? Sen måste det väl gå att bevisa att jag inte vill ha henne typ att jag inte uppfyller hennes behov och tar hand om henne? Alltså på något sätt försummar henne när hon är hos mig... Eller?! Sen är ju jag boendeföräldern och hon har ju sin vardag här med dagis, eget rum, vänner och min sida av familjen dom ruckar väl inte på sånt heller bara sådär?
    Du behöver verkligen inte oroa dig. Din dotter har rätt till båda sina föräldrar. Ni har sett till att hon har ett fungerande umgänge med sin pappa, vilket kommer va till din fördel, att sabotera deras relation och umgänge skulle däremot kunna ligga dig till last. Ingen kommer att ta din dotter ifrån dig för att du låter henne ha en relation med sin pappa. Pappan har också rätt till ert barn. 
  • pgw
    outsider skrev 2015-02-10 22:22:27 följande:

Jag har absolut ingen erfarenhet av delad vårdnad eller vårdnadstvister, för att nu klargöra det till att börja med. Jag tycker bara att din pappa resonerar bakvänt.

Av vad jag har läst här och där, så är det till din fördel att pappan får träffa barnet så ofta han vill. Om du försöker hindra honom, så kan det vändas emot dig vid en eventuell vårdnadstvist.

OM det skulle gå så illa att du och barnets pappa blir osams om vårdnaden, och pappan bestämmer sig för att försöka svartmåla dig, så kan han ju ta till vilka lögner som helst ändå.
Svar på tråden Kan han ta barnet ifrån mig verkligen?