• Rådjur

VG i matte B, för att läsa matte C ?

En fråga om att läsa matematik B på komvux.

(eller vad som numera heter matematik 2c)

Ni som har läst Matematik C/Matematik 3c - och gick ut Matematik B kursen med godkänt i betyg - hur klarade ni C-kursen ?

Läser själv just nu matematik B - och har en lärare som bestämt hävdar att betyget E (godkänt) i kursen, ej räcker för att klara att fortsätta med matematik C.

Han hävdar att man behöver ha betyget C (väl godkänt) - för att kunna fortsätta läsa matematik C.

- Detta stressar mig ENORMT, då matematik inte är det lättaste för mig, utan något som kräver väldigt mycket tid (jag är långsam), självdisciplin och motivation.

Jag är så jävla rädd att jag ska landa på E i betyg, trots mina ansträngningar för att nå högre, och då alltså inte ha någon chans att klara matematik C, enligt läraren.

Hur resonerar ni kring detta ? Tyst

• Svar på tråden VG i matte B, för att läsa matte C ?
  • Mamori

Skulle detta vara något speciellt för komvux som inte gäller på gymnasiet? Låter jättekonstigt. Matte C är dessutom enklare än Matte B. Matte B var typ (tyckte jag iaf) den svåraste av alla mattekurser och jag har läst mattekurserna A-E. Jag var/är också jättedålig på matte, klarade matte B med typ en poäng över godkänt för att läraren sänkte godkändgränsen Drömmer

• Rådjur
    Mamori skrev 2015-02-10 18:01:05 följande:

Skulle detta vara något speciellt för komvux som inte gäller på gymnasiet? Låter jättekonstigt. Matte C är dessutom enklare än Matte B. Matte B var typ (tyckte jag iaf) den svåraste av alla mattekurser och jag har läst mattekurserna A-E. Jag var/är också jättedålig på matte, klarade matte B med typ en poäng över godkänt för att läraren sänkte godkändgränsen Drömmer

Jaa visst låter det konstigt ...

Det är extremt jobbigt att bli hjärntvättad med det där, var enda jävla lektion, att godkänt inte håller måttet ...

Tror det är HAN som förvrider betygskraven till något han själv tycker.

Menmen, det är hur som helst skönt att höra att du klarat övriga kurser bra trots precis godkänt i matte B! Skönt att du fick godkänt btw, måste ha känts så jävla bra! Solig

• AnnaKatarina

Jag är gymnasielärare och jag tycker din lärare har uttryckt sig lite konstigt men jag tror jag förstår vad han/hon menar.

Om man klarar Ma2 precis och får ett E har man väldigt dåliga förkunskaper för att klara Ma3. Det betyder ju däremot inte att man inte kommer att ha möjlighet att klara Ma3. Men då måste man lägga ner betydligt mer tid på Ma3 än en elev som hade C i Ma2.

De delar som man ska fokusera på i Ma2 är algebra och funktioner eftersom dessa är grundläggande för Ma3. Givetvis måste man kunna geometrin och statistiken också men den fortsätter inte i Ma3.

Tyvärr är min erfarenhet att en elev som precis når E i Ma2 kan statistiken och geometrin bäst och tycker algebra och funktioner är jättesvårt. En sådan elev går in i Ma3 med nästan obefintliga grundkunskaper inom de stora områdena och då blir Ma3 riktigt jobbig men givetvis inte omöjlig.

Det viktigaste är att du har viljan och motivationen att lägga ner mycket tid.

• Rådjur
    AnnaKatarina skrev 2015-02-10 18:32:09 följande:

Jag är gymnasielärare och jag tycker din lärare har uttryckt sig lite konstigt men jag tror jag förstår vad han/hon menar.

Om man klarar Ma2 precis och får ett E har man väldigt dåliga förkunskaper för att klara Ma3. Det betyder ju däremot inte att man inte kommer att ha möjlighet att klara Ma3. Men då måste man lägga ner betydligt mer tid på Ma3 än en elev som hade C i Ma2.

De delar som man ska fokusera på i Ma2 är algebra och funktioner eftersom dessa är grundläggande för Ma3. Givetvis måste man kunna geometrin och statistiken också men den fortsätter inte i Ma3.

Tyvärr är min erfarenhet att en elev som precis når E i Ma2 kan statistiken och geometrin bäst och tycker algebra och funktioner är jättesvårt. En sådan elev går in i Ma3 med nästan obefintliga grundkunskaper inom de stora områdena och då blir Ma3 riktigt jobbig men givetvis inte omöjlig.

Det viktigaste är att du har viljan och motivationen att lägga ner mycket tid.

Tack så mycket för ditt svar!

Tror också det är som du säger, det låter rimligt, och tycker du uttrycker det på ett 100 gånger bättre sätt än min lärare gör.

Personligen tror jag man kan landa på E om det är där man satt sin ambitionsnivå, om man bara pluggat på det mest grundläggande/knappt pluggat - eller om man ansträngt sig, mycket, men man ändå ej lyckas nå högre.

Det är det senare alternativet jag är rädd att råka ut för själv - och ännu värre blir det ju när han framställer det som om man ej kommer klara matematik C med ett E i den tidigare kursen.

Svar på tråden VG i matte B, för att läsa matte C ?