• Anzil

Jogga + styrketräning = Dåligt?

Om man styrketränar allt för länge och för hårt på en och samma dag. Så bränner kroppen bort muskler. Alltså förlorar man muskler istället för att bygga upp muskler.

Jag brukar jogga ca 45 min, därefter kör jag lite styrketräning.

Jag har fått lov och låna nycklar till en gymnastiksal för att träna lite själv, och nu när det är lite halt ute, är det lite skönt att springa inomhus + träna styrka.

Men är det negativt?

De dagarna jag är i gymnastiksalen så gör jag övningar som jag inte kan göra hemma.

I gymnastiksalen kör jag lite mer lugnare, vilket jag känner själv att jag har energi kvar. Är det okej att träna tills man känner själv att - ''Nu är det dags att gå hem''.

Eller bör man sluta efter en timmes träning?  Även om man känner att man orkar?

TACK PÅ FÖRHAND!

• Svar på tråden Jogga + styrketräning = Dåligt?
  • Studentpappa

Varför skulle det vara negativt? Antagligen inget en som strävar efter maximal muskeltillväxt skulle välja men hen skulle inte heller träna i en gymnastiksal.

Varför ska man sluta träna efter en timme? Är det en magisk gräns för vad kroppen tål?

Ät bra träna hårt och inkassera fördelarna av ett hälsosamt liv

If you wanna get fit, get crossfit.
  • Anzil
    Studentpappa skrev 2015-02-10 19:22:00 följande:

Varför skulle det vara negativt? Antagligen inget en som strävar efter maximal muskeltillväxt skulle välja men hen skulle inte heller träna i en gymnastiksal.

Varför ska man sluta träna efter en timme? Är det en magisk gräns för vad kroppen tål?

Ät bra träna hårt och inkassera fördelarna av ett hälsosamt liv

Ja! Jag tror att kroppen inte orkar hur länge som helst. Jag tror det finns någon form av tid till kroppen av hur länge den håller på i positivitet -  Tills den börjar bränna muskler. . .

Därmed min skapade av tråden och ställer frågan.

Hörde om detta nämligen, och nu vill jag var till hundra procent säker.

Finns det möjligtvis en källa till din svar?
  • Studentpappa
    Anzil skrev 2015-02-10 19:47:34 följande:
    Ja! Jag tror att kroppen inte orkar hur länge som helst. Jag tror det finns någon form av tid till kroppen av hur länge den håller på i positivitet -  Tills den börjar bränna muskler. . .

Därmed min skapade av tråden och ställer frågan.

Hörde om detta nämligen, och nu vill jag var till hundra procent säker.

Finns det möjligtvis en källa till din svar?
    Det finns det vad det nu skulle spela för roll? Eller tänker du jaga Charlotte Kalla i OS 2018? Att som amatör/motionär leta efter den optimala träningsformen känns onödigt.

Klart det finns en gräns för hur mycket du kan träna, längdåkare ligger någonstans kring 1000h/år och de är extrema. Men att det finns en magisk gräns sett i minuter är givetvis orimligt. Jag kan träna hårdare på 20 min om jag vill än vad jag en annan dag gör på en timme.

Mycket handlar om hur du sköter kosten och vilken intensitet du utövar din träning på.  

tyngre.se/artiklar/att-kombinera-styrka-och-kondition/
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Anzil

Jag hade nu tänkt ta en veckas paus. Är det nyttigt för musklerna att vila i en vecka. Jag är medveten över att man skall låta musklerna vila en dag eller några dagar. Men skulle det vara nyttigt för musklerna om man vilade i en hel vecka?

Då kan man ju snacka om att musklerna får en totalt repetition. Men är det bra? Eller det kanske är bara dåligt?

Tack på förhand!

(Ställde frågan här - Så sliper man skapa en ny tråd)

• sextiotalist

Att låta kroppen återhämta sig är bra för att slippa få skador.

• Anzil
    sextiotalist skrev 2015-02-14 09:40:39 följande:

Att låta kroppen återhämta sig är bra för att slippa få skador.

Ja, absolut!

Men en veckas väntetid. är det för långt tid?

Kroppen återhämtar ju sig rätt snabbt. Men att låta kroppen få det extra pauset med träning. är det nyttigt?

Liksom en vecka . ..

Tack på förhand!

• sextiotalist
    Anzil skrev 2015-02-14 09:41:57 följande:

Ja, absolut!

Men en veckas väntetid. är det för långt tid?

Kroppen återhämtar ju sig rätt snabbt. Men att låta kroppen få det extra pauset med träning. är det nyttigt?

Liksom en vecka . ..

Tack på förhand!

Innan jag ska springa ett millopp så får min kropp vila en vecka
  • Kamelia

Jag tror inte att det är negativt, lyssna på kroppen och ta det lugnt när det inte känns bra!

• Anzil

Är det okej att man joggar som jag. Liksom ungefär 30-45 minuter, och därefter styrketräna när man är klar med joggingen (Samma dag)

Som sagt, jag har hört att man inte bör styrketräna mer än 20 minuter. Ingår jogga då?

Tack på förhand!

Jag vill ju självklart inte bränna muskler . . .

• Studentpappa

På 20 min hinner du ju knappt värma upp, alla bodybuilders på mitt gym tränar långt över en timme varje pass. Ingen väger under 100 kg, förutom möjligtvis vid tävling.

Jag tränar 1-1,5h per gång, det är ju sällan man kör kontinuerligt utan en hel del tid går ju åt till vila. Byta vikter etc. Ska du springa så länge så skulle jag dela på dagarna och springa en dag och gymma en annan. Har svårt att se att du orkar vara effektiv på gymmet på samma sätt med 5-10 km löpning i benen.

Svar på tråden Jogga + styrketräning = Dåligt?