• Crazydre

Pass vs. nationellt ID-kort: vad behövs vart?

Hej, är en 19-årig resenörd som kollat runt här och sett en del förtvivlade personer som inte vet om de behöver pass eller enbart nationellt ID-kort för att åka någonstans (oftast Storbritannien). Tänkte således en gång för alla redogöra för vad som gäller ifall någon i framtiden skulle ställa sig frågan.

Vad gäller överlag?
    För svenska medborgare gäller i och med europeisk lag att envar land som antingen är med i EU eller Schengen per automatik accepterar europeiska nationella ID-kort för inresa. Nästan alla övriga europeiska länder accepterar dem på eget initiativ, utom Ryssland, Vitryssland, Ukraina och Turkiet som därmed är de enda länderna i Europa dit svenskar behöver pass (Ryssland och Vitryssland kräver dessutom visum).

Även asiatiska Georgien och många franska territorier (ex. Martinique, Réunion) accepterar nationella ID-kort (vid nonstopflyg från Europa)
    Från Sveriges sida då?
    Sverige utgör ett specialfall i och med den s.k. passlagen som åsidosätter det som annars gäller. Svenska (och enbart svenska) nationella ID-kort godtas inte för resor från svenska flygplatser direkt till länder utanför Schengen, exempelvis Storbritannien (man släpps inte förbi svensk passkontroll vid utresa). Däremot går det utmärkt åt andra hållet (har kort sagt med passlagens utformning att göra).

Ponera således att en stockholmare semestrar i London och flyger dit med Norwegian via Köpenhamn (som ju f.ö. är huvudflygplats för många sydsvenskar) och direkt med Norwegian tillbaks. D.v.s. Stockholm-Köpenhamn-London-Stockholm.

Kan denna resa genomföras med enbart nationellt ID-kort? Svar ja.

Kan detta göras omvänt, alltså Stockholm-London-Köpenhamn-Stockholm? Svar nej.

Så vilket ska jag skaffa?
    Pass kostar 350 kr och nationellt ID-kort 400 kr, en obetydlig skillnad för något som gäller i fem år. Nationella ID-kort är, precis som körkort och Skatteverkets ID-kort, i kreditkortsformat och kan således händigt användas som vardagslegitimation i Sverige och samtidigt som resehandling i nästan hela Europa.

Med det sagt: avser man inte resa till ex. USA, Asien eller Ryssland räcker ett nationellt ID-kort gott och väl. Gör man det däremot kan man antingen skaffa pass och använda t.ex. körkort som vardagsleg eller skaffa både ett pass och nationellt ID-kort.

Själv använder jag nationellt ID-kort för i stort sett alla ändamål, utom vid resor utanför Europa (dvs. 1-2 gånger om året) då passet plockas fram. Det må kosta extra men är i min mening helt klart den bekvämaste lösningen.

Gäller följande för samtliga europeiska medborgare?
    Nej, avikelser förekommer europeiska medborgare emellan. För att i detalj se vad som gäller för resor mellan två länder, besök denna väluppdaterade sida från Star Alliance (på engelska) där även eventuella visumkrav, inkl. vid flygbyte, framgår http://www.staralliance.com/en/services/visa-and-health/#

Ha en bra dag :)
  • Svar på tråden Pass vs. nationellt ID-kort: vad behövs vart?
  • DJkillen

Jag har hört att det går att åka till Storbritannien på vanligt leg.

Dessutom kan det väl vara bra att ha pass i EU-länder också vid eventuell inre gränskontroll, eller?

• Crazydre

Till Storbritannien krävs definitivt pass eller nationellt ID, du släpps inte in annars. Och för den legitimering du nämner är de två helt utbytbara

• DJkillen
    Crazydre skrev 2015-02-10 20:30:49 följande:

Till Storbritannien krävs definitivt pass eller nationellt ID, du släpps inte in annars. Och för den legitimering du nämner är de två helt utbytbara

Jag skrev leg, dvs ID-kort. Läste du inte, eller?
  • Crazydre
    DJkillen skrev 2015-02-10 20:39:41 följande:
    Antog att du syftade på Skatteverkets ID-kort. Det nationella kan dock användas till Storbritannien om flyget dit inte har Sverige som avgångsland.
  • Aniiee

Skaffa nationellt ID-kort om du inte tänkt åka utanför EU på närmaste åren, så slipper du ha flera id-kort.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee
    DJkillen skrev 2015-02-10 20:39:41 följande:
    Jag skulle också tolka "vanligt leg" som Skatteverkets ID-kort, eftersom det måste anses vara det vanligaste.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Crazydre
    Aniiee skrev 2015-02-10 20:59:01 följande:

Skaffa nationellt ID-kort om du inte tänkt åka utanför EU på närmaste åren, så slipper du ha flera id-kort.

Eller utanför Europa alls, om inte till något av de fyra undantagsländerna.

• DJkillen
    Crazydre skrev 2015-02-10 20:46:37 följande:
    Antog att du syftade på Skatteverkets ID-kort. Det nationella kan dock användas till Storbritannien om flyget dit inte har Sverige som avgångsland.
    Visste inte ens att Skatteverket gör ID-kort. Jag har ett nationellt ID-kort från min bank.

Hur tusan flyger man dit utan att lämna Sverige? :D
  • Crazydre
    DJkillen skrev 2015-02-10 21:11:33 följande:
    Visste inte ens att Skatteverket gör ID-kort. Jag har ett nationellt ID-kort från min bank.

Det nationella ID-kortet utfärdas av polisen för 400 kr och anger medborgarskap. Det är biometriskt och kan läsas av maskiner i passkontroller http://new.desjustegen.se/files/2012/12/2012NID.png
  • Crazydre
    DJkillen skrev 2015-02-10 21:11:33 följande:

Och det jag syftar på är om man skulle mellanlanda, exempelvis som jag skrev i Köpenhamn. Då åker man inte direkt från Sverige ut ur Schengen och utanför Sverige gäller inte Schengenbegränsningen, eftersom du flyger från Danmark och inte Sverige till Storbritannien
Svar på tråden Pass vs. nationellt ID-kort: vad behövs vart?