• Flippan92

    Min dotter vill ha syskon?

    Hej! Jag är ny här på familjeliv ???? min dotter blir 5 år nu i maj och jag tror att hon vill ha ett syskon..några av hennes kompisar på förskolan har fått syskon och hon har sagt vid några tillfällen att hon ochså vill ha det. Jag vet ju inte om hon verkligen vill det även fast jag frågar och hon säger ja. Hon är ju bara 5 år...men hon sa sist att hon vill ha någon att leka med hemma. Jag blir 23 år i agusti. Jag är snart klar med plugget eftersom jag inte blev klar och fick min prinsessa ???? själv känner jag inte för att skaffa en till, eller jag "väger" positiva med att få en till men sen så ändrar jag mig lika snabbt. Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Min dotter vill ha syskon?
  • nozpa

    Du undrar om du ska skaffa barn för att din 5 åring kanske vill ha ett syskon? Nej. det ska du inte.

  • viseversa
    nozpa skrev 2015-02-10 20:58:30 följande:

    Du undrar om du ska skaffa barn för att din 5 åring kanske vill ha ett syskon? Nej. det ska du inte.


    Håller med. Ts det låter som du snackar om ett husdjur till din dotter snarare än ett BARN till.
  • Flippan92

    Jag snackar OM ETT BARN inte ett husdjur. Jag vet mycket väl om vad det är jag tänker på. TACK för ditt POSITIVA svar. #viseversa

  • Anonym (mi)

    givetvis bestämmer inte ett barn om det ska ha syskon. Det gör föräldrarna så vad ska du göra? inget.  Du får förklara för din dotter att syskon "får" man inte bara enkelt och att det är inget som kommer ske nu

  • Litet My

    "Någon att leka med hemma" ur en 5 årings perspektiv är det här och nu, inte om 3 år eller så. 5 åringar är oftast inte speciellt realistiska. Många barn har förväntningar på en lekkamrat och blir mäkta besvikna när bebisen både är skrikig och ingen vidare lekkamrat. I övrigt skaffar man barn för att man själv verkligen vill ha, inte som sällskap åt äldre barn.

  • viseversa
    Flippan92 skrev 2015-02-10 21:18:48 följande:

    Jag snackar OM ETT BARN inte ett husdjur. Jag vet mycket väl om vad det är jag tänker på. TACK för ditt POSITIVA svar. #viseversa


    Fast när man läser din ts så låter det som du pratar om en hund eller katt till ditt barn för att HON vill ha...
  • neverpreggo

    Det finns många situationer som jag tycker man ska ta hänsyn till barnets åsikt. Men när det gäller fler barn är det enbart din och partners åsikt som räknas. Vad säger denne?

  • Dixie

    Självklart är det inget beslut din dotter ska ta, om du vill ha fler barn är det ett beslut du och din partner ska ta!

  • Monkii

    Med sex år eller mer mellan barnen blir det kanske inte så mkt en lekkamrat som dottern vill ha.

Svar på tråden Min dotter vill ha syskon?