• Anonym (ts)

Nattliga svettningar

Hej! Jag vet att ni inte är läkare här på familjeliv men tänkte ändå bolla lite med er!

I höstas började mina lymfkörtlar på halsen svullna, gick då till läkaren och dem tog blodprover och biopsi från ena körteln. Kom tillbaka helt normala! Så tänkte inte mer på det. Har tre svullna körtlar, dem är kvar, har inte minskat i storlek.

Dem senaste veckorna har jag sovit dåligt, vaknar ofta och sover oroligt med mycket drömmar. Plus att jag i princip varje natt vaknar av att jag är svettig och det är blött i sängen. Har börjat sova på en handduk så de blir lättare att byta.

Sover med jättetunnt täcke och öppet fönster.

Äter Levaxin men mår bra i övrigt och har inga som helst känningar av att värdena skulle vara dåliga så tror inte alls det har något samband. Äter också sertralin, vet att en biverkning kan vara svettningar, dock har jag tagit dem i 10 år och har aldrig eller mkt sällan haft besvär av det under åren.

Vad tror ni? Kan de vara sertralinet ändå eller nåt annat? Känns inte som att de bör ha samband med lymfkörtlarna eftersom det har tagits prover på det?

Vad kan/bör jag göra?

• Svar på tråden Nattliga svettningar
  • Anonym (TSH)

Kolla tsh igen,värdet kan ändras även om det legat stabilt på samma dos i flera år. Gjorde det för mig. Alltid legat mellan typ 0,5-1,5. I höstas var det 0,04!  Och en "opassande" fråga- är du kvinna och lite till åren? Då kan det vara början på klimakteriet. Jag svettades som en tok i somras,men vet än idag inte om jag ska skylla på tsh eller åldern,men nu svettas jag inte längre.

• Anonym (ts)
    Anonym (TSH) skrev 2015-02-10 22:26:14 följande:

Kolla tsh igen,värdet kan ändras även om det legat stabilt på samma dos i flera år. Gjorde det för mig. Alltid legat mellan typ 0,5-1,5. I höstas var det 0,04!  Och en "opassande" fråga- är du kvinna och lite till åren? Då kan det vara början på klimakteriet. Jag svettades som en tok i somras,men vet än idag inte om jag ska skylla på tsh eller åldern,men nu svettas jag inte längre.

Får ta och kolla det, har som sagt inga andra känningar men kan kanske vara det ändå! På dagtid är jag "normal" i temperatur, fryser när de är kallt och tvärtom!

Ja jag är kvinna men bara 26 så hoppas inte på något klimakterie! ;)
  • Anonym (TSH)

Då har vi uteslutit klimakteriet-alltid nåt! Flört  Kollla tsh du,då slipper du grubbla på det i alla fall.

• Anonym (ts)

Ska ta och kolla det snart om detta inte ger med sig.

Känns som jag borde må sämre i övrigt dock?

• Anonym (TSH)

Jag mådde jättebra med mitt låga tsh så jag tycker bara det är synd att de höjde dosen.

• Anonym (zzz)

har du svullna lymfor i halsen så kan det bli tight att andas på natten därav snarkningar, snarkar man mycket och har andningsuppehåll svettas man kopiöst på natten, be vårdcentralen om en snarkytredning!

• Phalaenopsis

Svullna lymfkörtlar och nattsvettningar är symptom på lymfom... Dock borde detta verkligen synts på proverna. Om du har gått ned i vikt eller har feber ofta skulle jag ändå be dem att ta om proverna.

Annars kan man både få mardrömmar och nattsvettningar av graviditet. Glad

• Anonym (ts)
    Phalaenopsis skrev 2015-02-12 17:25:05 följande:

Svullna lymfkörtlar och nattsvettningar är symptom på lymfom... Dock borde detta verkligen synts på proverna. Om du har gått ned i vikt eller har feber ofta skulle jag ändå be dem att ta om proverna.

Annars kan man både få mardrömmar och nattsvettningar av graviditet.

Ja det borde ju synts? Har gått ner ganska kraftigt i vikt senaste året, närmre 15 kg. Men som sagt, inget har synts på proverna!

Gravid bör jag inte vara då jag precis haft mens :)
  • Plupp73

Gå tillbaka till vårdcentralen och ta om blodstatusprover med manuell diff (dvs räkning av blodkroppar av varje typ). Finns det fortfarande förstorade lymfkörtlar får de ta en ytterligare biopsi.

Nattsvettningar, viktnedgång kan vara sk B-symptom som man kan se vid både lymfom och leukemi.
    Annars är väl hyperthyreos en diffdiagnos - men bättre att utesluta de allvarliga alternativen först.

• Anonym (ts)

Tack för era svar. Det gjordes en diff sist och det visade inte på något? Kan det ha förändrats? Lymfkörtlarna har inte blivit större, i alla fall inte nämnvärt.

Dem två senaste nätterna har jag inte svettats i samma mängd, vaknat och vart lite "klibbig" bara. OM det skulle vara lymfom/leukemi, är dem nattliga svettningarna konstanta eller är det ett gott tecken att jag de inte vart lika kraftigt dem senaste nätterna?

• Annelie 76

Ett klassiskt symptom på hypotyreos är att termostaten i kroppen slutar funka ordentligt.

Jag hade stora problem tidigare. Hela dagarna frös jag, iskall ända in i märgen trots fullt med kläder, ylletofflor och yllefilt. Händerna och fötterna så kalla så man skulle kunna kyla en drink. Ända fram till 11 på kvällen. Då var det som en strömbrytare slog om och jag blev varm. Fötterna blev ibland så varma att de kändes som de brann. Väldigt varm när jag sov, alltid fötterna utanför. Svettig trots tunt täcke.

De flesta problemen försvann när jag bytte från Levaxin till grissköldkörtel. Har alltid haft bra värden oavsett besvär. Är fortfarande varm på nätterna men fryser inte på dagarna och svettas mindre på nätterna. De brinnande fötterna slipper jag. Termostaten fungerar nästan helt igen.

• Anonym (Ullabritta)

Eftersom du tar medicin för sköldkörteln så är den största möjligheten att den måste kollas och medicin måste justeras. Det är ju lätt och går snabbt att i alla fall utesluta det först.

När jag åt effexor så svettades jag som en gris om nätterna så det är också troligt. Lymphom är det sista jag skulle tro.

Jag har själv fått sköldkörtelproblem nu och har först vart enormt hyper, sen enormt hypo och svettats kopiöst, trodde inte det var möjligt att svettas så. Samtidigt har jag gått igenom klimakteriet utan att veta om det, efter en hysterektomi så det gjorde ju inte saken bättre. Finns nog inget värre än att vakna upp dyngsur flera gånger mitt i natten och hela sängen och täcket och pyjamasen går att krama ur.

• Plupp73

Absolut - lymfom/leukemi är inte det mest troliga - men det mest farliga. Därför viktigt med ny diff med tanke på körtlarna. Det mest sannolika är hyperthyreos med svettningar, viktnedång, stresskänsla, hjärtklappning.

• Anonym (ts)

Får ta en sväng till vc och kolla, inatt var det samma visa igen. Svett svett. :/

Svar på tråden Nattliga svettningar