• sjukling

Sjuk / halsböld..?

Sitter här med fruktansvärt ont i svalget, båda halsmandlarna är väldigt svullna och den vänstra gör väldigt ont konstant, smärtan liksom strålar upp i örat. Klarar knappt av att svälja mitt eget saliv, än mindre dricka vatten / äta.

Har haft detta sen i måndags, då var det inte så farligt. Jobbade på dagen och kände att smärtan kom lite mer och mer under dagen, mot eftermiddagen kände jag mig hängig och åkte hem. La mig i sängen omgående och lyckades sova 3 timmar för att därefter vakna upp med lite ont i halsen och feber.

Kollade ner i svalget (givetvis) och det ända som syntes var lite gråaktig "vävnad" längst fram, närmast tänderna.

Lyckades sova större delen av natten med febern och det halsonda, gick upp och ringde VC direkt på morgonen och fick en tid redan samma dag (igår) för att ta halsprov. Det visade negativt för streptokocker, och jag hade då 36.1 i kroppstemperatur (kanske iom att jag tagit Ipren 1.5h innan?), frågade läkaren varför halsmandlarna var svullna och angående smärtan och vad som gick att göra, fick till svar att det var vanligt vid förkylning och att man får vänta några dagar och se.

När jag kom hem så mådde jag sämre, hade frossa hela kvällen (tog ej Temp dumt nog men kunde ju knappt stå upp), och halsen blir värre.

Idag vaknar jag utan feber men halsen känns x5 värre, klarar nu knappt av att svälja saliv, jag pratar grötigt, min tunga känns svullen, kan inte öppna munnen helt då det tar emot och gör ont, och jag har nu 3-4 vita prickar på vänstra halsmandeln, den grå "vävnaden" har också fått lite vitt på sig.

Jag har aldrig känt mig förkyld, dvs är inte snuvig eller hostar. Har inte ont i halsen mer än i svalget.

Vad kan detta vara?

• Svar på tråden Sjuk / halsböld..?
  • sjukling

Uppdatering (om någon får fram denna tråd genom google och undrar vad jag fick för resultat)

Det är inte halsfluss trots att jag har vita bölder på vänstra halsmandeln. Har precis tagit blodprov för att kolla om det är körtelfeber / något annat spännande.

Mycket bra personal på Löwenströmsta till skillnad från den lokala vårdcentralen..

• x0x0x0x

Hur tänker du att din vårdcentral gjort fel? Du har inte halsfluss (vilket de konstaterade) och blev sämre efter att du var där. De har inte spåkulor utan tittar på vilka symtom du har.

• sjukling
    x0x0x0x skrev 2015-02-11 10:53:07 följande:

Hur tänker du att din vårdcentral gjort fel? Du har inte halsfluss (vilket de konstaterade) och blev sämre efter att du var där. De har inte spåkulor utan tittar på vilka symtom du har.

De kändes inte riktigt så engagerade. De tog ett halsprov, fick negativt och sen var det i stort sätt bra.

Läkaren på närakuten tog också halsprov, men hittade inte heller idag några streptokocker, då undersökte han halsen lite bättre och tyckte att det var bäst att köra fler prover, därav blodprovet.

Visade sig vara infektion/virus som sitter i halsmandlarna men inte är streptokocker. Har nu fått penicillin och är glad, det som gjorde skillnad för mig var 5 minuters engagemang och inte bara "det är inte streptokocker" fastän jag förklarade samma symptom.
  • x0x0x0x
    sjukling skrev 2015-02-11 11:05:52 följande:
    De kändes inte riktigt så engagerade. De tog ett halsprov, fick negativt och sen var det i stort sätt bra.

Läkaren på närakuten tog också halsprov, men hittade inte heller idag några streptokocker, då undersökte han halsen lite bättre och tyckte att det var bäst att köra fler prover, därav blodprovet.

Visade sig vara infektion/virus som sitter i halsmandlarna men inte är streptokocker. Har nu fått penicillin och är glad, det som gjorde skillnad för mig var 5 minuters engagemang och inte bara "det är inte streptokocker" fastän jag förklarade samma symptom.
    Du beskriver ju själv att du blev sämre efter besöket på VC. Självklart tas fler tester när du sedan blivit sämre: Det handlar inte om brist på engagemang det handlar om att titta på de symtom patienten har.
Svar på tråden Sjuk / halsböld..?