• Pingumamma

Min 2-mån har RS-virus

Min lille pojke på 2 månader har fått det alla fruktar: RS-virus.
    Vi var inne på sjukhuset i helgen då han hade över 38 i feber. Då var han lite slapp, lite snorig och lite hostig. De tog massa prover, allt var fint men virusprovet skulle ta några dagar. Så idag ringde jag upp och då var han positiv för RS-viruset.
    Febern är borta och han är pigg men han hostar mer än i helgen. Inte så täppt i näsan men sköljer med koksalt och kör nässug med jämna mellanrum. Sover i säng med höjda ben i huvudända. Han andas bra men från och med i morse är han så hes! Han låter så ynklig när han skriker....
    Usch! Är så orolig att han ska bli värre! 
    Någon som har någon historia att dela som lugnar mig lite? Och hur länge ditt barn var förkylt?

• Svar på tråden Min 2-mån har RS-virus
  • stenbock85

Har en dotter på 7 veckor med rs-virus, vi var inlagda på sjukhus nästan en vecka pga att hon inte ville äta och var andningsproblem, är en vecka sen vi kom hem och nu är hon bara lite snorig på morgonen men hostar efter måltid. Enligt läkare på sjukhuset så kan det hålla i sig upp till en månad.

• Pingumamma
    stenbock85 skrev 2015-02-11 11:09:38 följande:

Har en dotter på 7 veckor med rs-virus, vi var inlagda på sjukhus nästan en vecka pga att hon inte ville äta och var andningsproblem, är en vecka sen vi kom hem och nu är hon bara lite snorig på morgonen men hostar efter måltid. Enligt läkare på sjukhuset så kan det hålla i sig upp till en månad.

Så skönt att ni är hemma då! Var hon prematur? Ååå en månad känns länge
  • stenbock85

Nej, född i 40+0, men blev nog smittad av storebror som går på förskolan, då han var sjuk en vecka innan lillasyster blev sjuk.

• nozpa

Ja min nu 3½ månaders har också haft rs. Han var sjuk i ungefär 1 månad. Men vi har fått vara hemma helatiden då han är pigg och äter och syresättningen är bra.
    Det är när barnet blir riktigt sjukt av rs som det är farligt. Vilken virusinfektion som helst kan bli farlig för så små barn.

Men jag förstår din oro, har själv varit där.

Svar på tråden Min 2-mån har RS-virus