• nevvan

Tidig foglossning med småsyskon

Hej
    Jag åkte på en ganska tidig foglossning, redan före v.10. Nu är jag inne i v.14 och det gör ont att gå (mer än 50m) eller stå. Det är ingen supersmärta än men ganska konstant hela dagarna och väldigt påfrestande totalt sett. Försöker gå kortare sträckor med små steg och göra det mesta för att avlätta. Har köpt en bälte som gör att jag kan gå lite längre och stöder upp något.

Problemet är att jag har en liten tvååring som är rätt tung, envis viljestark och tjurig. Han vill sällan gå dit jag vill att han ska gå eller göra det jag vill att han ska göra. Jag försöker verkligen undvika lyft men det går inte alltid. Hämtningar och lämningar från dagis har blivit riktigt jobbiga och även om min man försöker avlasta så mycket som möjligt så blir det inte bättre. Släpa en skrikande sprattlande unge på 15kg från dagis har inte gett en positiv verkan.

Vi har ingen familj eller släkt på den här sidan av landet, så avlastning utifrån är lite svårt. Förra graviditeten hade jag problem från v.20 men kunde avlasta och vila så de aldrig blev akuta.

Jag vill helst undvika sjukskrivning, jag har ett kontorsjobb och det känns inte som att det blir sämre på jobbet utan snarare hemma.

Min fråga är alltså, ni som haft liknande problem tidigt, blev de sämre? Jag vill liksom veta vad jag står inför. Jag kan stå ut med läget just nu, men jag är rätt orolig att det blir mycket värre framöver.

• Svar på tråden Tidig foglossning med småsyskon
  • TheaN

Hej.

Jag vill inte skrämma dig men jag fick också foglossning tidigt och har ett litet barn. Är i V31 nu och det har blivit jobbigare och tyngre. Det är mer vikt man bär och magen är i vägen så det gör ont att gå. Men det är väldigt olika för alla och jag tycker du ska lyssna på din kropp och prata med barnmorskan. Skaffa ett foglossningsbälte. Det har jag och det har hjälpt ganska mycket. 

Det är lite jobbigt att förklara för små barn att man har ont men ett tips jag kan ge dig vid hämtningar och lämningar är att ha gott om tid. Gå upp lite tidigare så du inte stressar för det känner barnet av direkt. Vid hämtning kanske du kan komma överens med honom att han får tex gunga lite sen går ni fint hem. Prova dig fram.
    Jag hade krig varje morgon med min tjej om kläder. Men sen sa vi båda att hon väljer kläder på kvällen och det är det hon får ha på sig dagen efter. Funkar jättebra. (detta var bara ett exempel men jag tror du förstår vad jag menar)  

Lycka till :) 

• älskarlivet81

Jag fick mycket värre foglossning med andra barnet.. Vill inte skrämma dig, men jag blev sjukskriven på halvtid fr.o.m vecka 15, på 75% (för att jag var så envis, läkaren vill heltidssjukskriva mig) fr.o.m. vecka 21 och sjukskriven på heltid fr.o.m vecka 29. Kunde bara några gå några få meter och då alltid med kryckor..

• nevvan

Tack, för tipsen, uppskattar det verkligen och jag blir inte så lätt skrämd. Lillen har nyss fyllt två, pratar knappt ännu och är ganska enveten/lyssnar inte så han är svår att resonera med. Jag har börjat ta med en barnvagn så att jag åtminstone slipper bära honom längre sträckor till bilen. Han känner ju absolut av att saker är fel, och att jag är stressig och stingslig så han är mer klängig än vanligt. Bra med tid var ett schysst tips.

Tror ni att det skulle hjälpt er att få en ordentlig avlastning en vecka eller så, funderar på att be pappa komma hit och hjälpa till eftersom det känns som att det blivit så mycket sämre på kort tid.

Bälte har jag köpt, det är verkligen skönt. Har försökt få tag i sjukgymnast.

Älskarlivet81 - har du ett stillasittande eller ett rörligt jobb? Just nu känns det som att det är helt okej att jobba, samtidigt kan det vara bra framöver om det blir värre att få 25% sjukskrivning så jag har lite luft i vardagen och har möjlighet att vila lite.

• älskarlivet81
    nevvan skrev 2015-02-11 14:40:52 följande:

Tack, för tipsen, uppskattar det verkligen och jag blir inte så lätt skrämd. Lillen har nyss fyllt två, pratar knappt ännu och är ganska enveten/lyssnar inte så han är svår att resonera med. Jag har börjat ta med en barnvagn så att jag åtminstone slipper bära honom längre sträckor till bilen. Han känner ju absolut av att saker är fel, och att jag är stressig och stingslig så han är mer klängig än vanligt. Bra med tid var ett schysst tips.

Tror ni att det skulle hjälpt er att få en ordentlig avlastning en vecka eller så, funderar på att be pappa komma hit och hjälpa till eftersom det känns som att det blivit så mycket sämre på kort tid.

Bälte har jag köpt, det är verkligen skönt. Har försökt få tag i sjukgymnast.

Älskarlivet81 - har du ett stillasittande eller ett rörligt jobb? Just nu känns det som att det är helt okej att jobba, samtidigt kan det vara bra framöver om det blir värre att få 25% sjukskrivning så jag har lite luft i vardagen och har möjlighet att vila lite.

Jag jobbar som lärare så jag går ju mycket. Med första barnet behövde jag rörelse i lagom dos (var halvtidssjukskriven fr.o.m vecka 20 den gången), men med andra var det bara vila som hjälpte.

Se om du kan få testa Tens-apparat, det hjälpte mig under första graviditeten. Med andra hjälpte ingenting, inte ens akupunktur.

Vår äldre dotter fick längre dagar på förskolan, hon fick gå enligt min mans schema då jag inte kunde lämna eller hämta henne. Ständigt dåligt samvete, men det var ju bara för en begränsad period.
  • ummsumaya

Fjärde graviditeten, 3 barn under 5, hemmafru, dock ALLTID på fötterna, är i vecka 7 och har redan foglossning. Känner av den när jag sitter länge, ligger för länga på ett sätt, och när jag står för länge... Det är kul! Kul att det börjat så tidigt

• nevvan
    ummsumaya skrev 2015-02-11 16:35:02 följande:

Fjärde graviditeten, 3 barn under 5, hemmafru, dock ALLTID på fötterna, är i vecka 7 och har redan foglossning. Känner av den när jag sitter länge, ligger för länga på ett sätt, och när jag står för länge... Det är kul! Kul att det börjat så tidigt

Trevligt att du kan se positivt på saken. Jag önskar dig lycka välgång och att du ska fortsätta se foglossningen som ett roligt inslag i din graviditet.Cool
  • ummsumaya
    nevvan skrev 2015-02-11 20:39:51 följande:
    Trevligt att du kan se positivt på saken. Jag önskar dig lycka välgång och att du ska fortsätta se foglossningen som ett roligt inslag i din graviditet.Cool
    hehe, nä, det var ironsikt.. men tack ändå :-P
  • nevvan

Haha, man vet aldrig med folk. Har själv inte så många andra graviditetsymptom, så ibland känns det som att foglossningen iaf säger mig att det finns något därinne Glad

• ummsumaya
    nevvan skrev 2015-02-11 20:47:32 följande:

Haha, man vet aldrig med folk. Har själv inte så många andra graviditetsymptom, så ibland känns det som att foglossningen iaf säger mig att det finns något därinne Glad

Precis! Själv är jag så också. Jag började tvivla på om jag är gravid, men när jag fick tillbaka foglossningen så satte det nästan en garanti stämpel på det hela haha
  • nevvan
    ummsumaya skrev 2015-02-11 20:51:10 följande:
    Precis! Själv är jag så också. Jag började tvivla på om jag är gravid, men när jag fick tillbaka foglossningen så satte det nästan en garanti stämpel på det hela haha
    Japp, man får se till fördelen och njuta av den så länge den varar. Snart finns det ju en mage och sedan lite kickboxning som bevis.
Svar på tråden Tidig foglossning med småsyskon