• Lillan86

    Arbetssökande

    Jag är arbetssökande och har varit timanställd sedan ett par år, vilket har gjort att jag har en låg årsinkomst (under 100.000) Nu ska jag ansöka om föräldrapenning för första gången (första barnet) och vet inte alls hur jag ska fylla i detta... När jag lägger in i planeringskalendern, ska jag räkna in helgerna också för att få föräldrapenning på heltid? Och dessutom undrar jag om jag kan ansöka om föräldraledighet/gravidpenning 60 dagar innan beräknad nedkomst även om jag inte har något jobb? Och sista frågan: Jag har skickat in arbetsgivarintyg för sjukpenning till er, behöver jag skicka in det ännu en gång när jag ansöker om föräldrapenning?

    Rörigt inlägg och mycket frågor, hoppas ni förstår :)

  • Svar på tråden Arbetssökande
  • Försäkringskassan

    Hej!


    Du behöver ansöka föräldrapenning på helgerna om du ska ha maximal utbetalning.
    Du som är gravid kan börja ta ut föräldrapenning när det är 60 dagar kvar till den beräknade förlossningen.
    Graviditetspenning är pengar du kan få om du har ett fysiskt ansträngande arbete eller risker i arbetsmiljön som gör att du inte kan arbeta när du är gravid.


    Generellt sett behöver vi få in inkomstblankett inför kommande föräldraledighet.
    Du ska skicka in en speciell blankett om du är arbetssökande. Ring oss på telefon 0771-524 524 så kan vi skicka blanketten eller tala om de inte behövs skickas in.


     


    Hälsningar


    Johan, handläggare

Svar på tråden Arbetssökande