• DVQ

Sjukligt morgontrött

Ja, som titeln lyder. Jag är sjukt trött på mornarna och behöver råd om hur jag ska komma till rätta med det. 

Jag försöker sova minst sju timmar varje natt. Ändå är jag som en zombie på mornarna. Jag tar mig helt enkelt inte ur sängen utan behöver en startsträcka på minst 45 minuter av snoozande och samlande av ork.

Jag har alltid varit lite så här, men de senaste åren har det blivit mer extremt. Det borde ju inte vara någon vitaminbrist eller liknande eftersom jag är pigg när jag väl vaknat ordentligt. 

Jag har ett flexibelt arbete som gör att jag kan börja lite senare, men det gör ju att jag måste jobba senare på eftermiddagen. Dessutom börjar jag stretcha lite väl mycket även på mina ganska fria arbetstider. 

Någon som har några tips eller förslag på vad det kan bero på. Kanske ska säga att jag medicinerar mot nedstämdhet och ångest med mirtazapin och atarax. Men de här problemen hade jag redan innan jag började medicinera.

• Svar på tråden Sjukligt morgontrött
  • LittleSunshine84
    DVQ skrev 2015-02-11 16:43:53 följande:

Ja, som titeln lyder. Jag är sjukt trött på mornarna och behöver råd om hur jag ska komma till rätta med det. 

Jag försöker sova minst sju timmar varje natt. Ändå är jag som en zombie på mornarna. Jag tar mig helt enkelt inte ur sängen utan behöver en startsträcka på minst 45 minuter av snoozande och samlande av ork.

Jag har alltid varit lite så här, men de senaste åren har det blivit mer extremt. Det borde ju inte vara någon vitaminbrist eller liknande eftersom jag är pigg när jag väl vaknat ordentligt. 

Jag har ett flexibelt arbete som gör att jag kan börja lite senare, men det gör ju att jag måste jobba senare på eftermiddagen. Dessutom börjar jag stretcha lite väl mycket även på mina ganska fria arbetstider. 

Någon som har några tips eller förslag på vad det kan bero på. Kanske ska säga att jag medicinerar mot nedstämdhet och ångest med mirtazapin och atarax. Men de här problemen hade jag redan innan jag började medicinera.

Tar du medicinen på kvällen? Ta tidigare än vanligt el på morgon. Många antidepp kan göra så att man blir segare än segast.
  • Långbenopluto

Din kropp kanske behöver mer än 7 timmars sömn?

Jag behöver 9 timmar för att vara normal dagen efter.

• Annelie 76

Låter som att du behöver åtminstone 8 timmars sömn. Testa det i första hand.

• Aniiee

Om man är trött på morgonen, efter 7 timmar sömn så behöver man sova mer. Duh, liksom Solig

Sov 8 timmar och ladda ned Sleep as Android, om du har en android-telefon dels för väckning i rätt tid (inte bara klockslag utan även i rätt ställe i sömncykeln, om man väcks av väckarklockan i fel ställe i sömncykeln så är man tröttare än när man vaknar i rätt tid) och dels för att testa sömnkvaliteten.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Mamori

Skffa en sån där väckarklocka som väcker en med ljus

• DVQ

Jag skrev MINST sju timmar. Ofta blir det mer. Duh, liksom. 

Problemet är att om jag ska sova tills jag vaknar av mig själv och mår bra sover jag minst tio timmar. Det är inte praktiskt möjligt. Anledningen till att jag ibland bara sover sju timmar är att jag även har en lång insomningssträcka på 45-60 min. Detta gör att jag måste gå och lägga mig ganska tidigt för att få åtta timmars "effektiv sömn" och ändå fungerar det inte ibland. 

Jag tar mirtazapinen på morgonen och atarax på kvällen vid behov. Skulle jag inte ta atarax på kvällen skulle jag kanske vara mindre degig, men å andra sidan skulle jag aldrig somna då så det går nog på ett ut. Och som sagt, jag var likadan innan jag började medicinera, eller rättare sagt ännu värre eftersom jag sov mycket sämre då.

Hjälper verkligen en sån där timer? Har hört människor tipsa om det men jag känner mig tveksam. 

• nisopa

Hej.

Jag är också väldigt morgontrött. Går lite i perioder.

Men är inte trött på dagen eller kvällen så vet inte om de verkligen beror på för lite sömn.

har tagit atarax några gånger, somnar gott men är död på morgonen

Jag har köpt en väckarklocka som ringer väldigt högt å ställt den en bit från sängen. Fungerar ibland. Men kan vakna av den och somna om. Eller inte vakna alls.

Väldigt jobbigt iaf. Och pinsamt som fasen att som vuxen försova sig till jobbet gång på gång....

• Aniiee
    DVQ skrev 2015-02-11 23:53:36 följande:

Jag skrev MINST sju timmar. Ofta blir det mer. Duh, liksom. 

Problemet är att om jag ska sova tills jag vaknar av mig själv och mår bra sover jag minst tio timmar. Det är inte praktiskt möjligt. Anledningen till att jag ibland bara sover sju timmar är att jag även har en lång insomningssträcka på 45-60 min. Detta gör att jag måste gå och lägga mig ganska tidigt för att få åtta timmars "effektiv sömn" och ändå fungerar det inte ibland. 

Jag tar mirtazapinen på morgonen och atarax på kvällen vid behov. Skulle jag inte ta atarax på kvällen skulle jag kanske vara mindre degig, men å andra sidan skulle jag aldrig somna då så det går nog på ett ut. Och som sagt, jag var likadan innan jag började medicinera, eller rättare sagt ännu värre eftersom jag sov mycket sämre då.

Hjälper verkligen en sån där timer? Har hört människor tipsa om det men jag känner mig tveksam. 

Sleep as android funkar till det den är till för, så testa. Wake-up lights funkar också OM man har ett tvärmörkt rum Du kan alltid testa Sleep as anddroid, det är gratis i två veckor.

Sen en annan fråga: Hur ser ditt sovrum ut? Ljust eller mörkt? Fönster? Väderstreck? Kan du stänga ute ljus och ljud ordentligt? Temperatur i rummet? Hur är ditt täcke? För varm/kallt, för tungt/lätt? Du kanske behöver ett boll- eller kedjetäcke?

Jag är också urusel på att sova, så ta inte mitt "duh" för allvarligt. Jag vet hur det är och försökte mest "poke fun". Men sleep as android och ett bra utformat sovrum hjälper jättemycket.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • DVQ
    Aniiee skrev 2015-02-12 00:22:08 följande:
    Sleep as android funkar till det den är till för, så testa. Wake-up lights funkar också OM man har ett tvärmörkt rum Du kan alltid testa Sleep as anddroid, det är gratis i två veckor.

Sen en annan fråga: Hur ser ditt sovrum ut? Ljust eller mörkt? Fönster? Väderstreck? Kan du stänga ute ljus och ljud ordentligt? Temperatur i rummet? Hur är ditt täcke? För varm/kallt, för tungt/lätt? Du kanske behöver ett boll- eller kedjetäcke?

Jag är också urusel på att sova, så ta inte mitt "duh" för allvarligt. Jag vet hur det är och försökte mest "poke fun". Men sleep as android och ett bra utformat sovrum hjälper jättemycket.
    Jag är glad att inte du tog mitt duh alltför allvarligt. Jag var egentligen mest frustrerad över mina problem. Skäms

Jag tror att mitt sovrum är ganska bra. Mörkt, hyfsat tyst och svalt men ändå mysigt och ombonat. Men jag ska nog testa android appen och se om det kan hjälpa något. 
  • Lambda

Hej

Jag fick mirtazapin mot mina svårigheter att somna. Så enligt min läkare användes dessa mot T ex sömnsvårigheter. Skulle tas på kvällen cirka två timmar innan läggdags. Testa ta dom på kvällen istället för morgon.

Annars. Hur är snarkningarna? Finns många som lider sömnbrist pga detta utan att veta om det. Ta hem en sån där ' sleeptalk' app om du själv inte vet och inte har sovsällskap.

• Leonard17

När jag själv är morgontrött brukar jag ta något om motverkar trötthet vilket är kaffe. Dom flesta mår ju bra av kaffe så det rekommenderar jag majoriteten att ta mot mot morgontrötthet om man inte kan sova bort den genom att somna om.

Att inte somna om om man är morgontrött, om det hjälper, säger att man gör valet att ha en trött personlighet, vilket jag personligen aldrig väljer, för jag vägrar att vara trött.

Den bästa personen att fråga tycker ju vissa är en läkare som kan hantera ämnet morgontrötthet, vilket många läkare är kapabla till. Så det alternativet gillar jag så får man sannolikt mycket god hjälp.

• sportpappa

Hur mycket tränar du och rör på dig för övrigt? Motion är en medicin som gör underverk mot det mesta.
    När går du och lägger dig? För att ha tillräckligt med utrymme för sömn så är kanske runt 20:00-21:00 en passande tid att lägga sig.

• HannaS86

Jag är likadan när jag har sämre perioder. Jag har låg ämnesomsättning (hypotyreos) och får ingen medicinering för det. När jag är i en sämre period med ämnesomsättningen blir alla symptom extra påtagliga. Jag skulle föreslå att du kollar upp symptomen på låg ämnesomsättning och om fler stämmer in på dig kan du gå till vårdcentralen och ta blodprov. Om du har låg ämnesomsättning kan du ev. få behandling för det.

Svar på tråden Sjukligt morgontrött