Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Precious87

Timlön vårdbiträde?

Hej,

Är 28 år och 7 års arbetslivserfarenhet (ej dock inom omsorg).
    Har blivit erbjuden vikariat genom kommunen för äldreomsorg.

Min fråga är nu ur mycket är rimlig timlön?

Timlön? (med eller utan semestertillägg)
    OB- tider och lön?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Timlön vårdbiträde?
  • rosagubben

eftersom du inte har ngn utbildning eller erfarenhet av vård, så kan du inte begära spec. mycket. men skulle jag varit du skulle jag begärt minst 115kr/h, men varit beredd på att landa på 105-110kr/h istället.

när jag började(utbildad uska nu med arbetslivserfarenhet inom äldreomsorg) så fick jag 112kr/h.

• rosagubben
    Precious87 skrev 2015-02-12 20:35:42 följande:

Okej tack. Är det med eller utan semester tillägg?

utan semester tillägg, som outbildad med noll erfarenhet av vården, förutom 1 månads praktik på en demensavdelning inne i stan(hade precis avslutat första terminen på uska-utbildningen när jag tog en paus och arbetade ett halvår innan jag tog upp studierna igen). 

Nu när jag efter 3år är utbildad uska(varit en sväng mammaledig och även arbetat som timmis mellan vissa studie-perioder), så har jag en lön på 134kr/h, plus sem. ersättning och ev. ob.

Men det är för att jag varit liiite ful och bytt arbetsplats flera ggr(jobbat på två olika äldreboenden 6månader och 4månader, inom hemtjänsten 2 månader, och som avlösare till en autistisk pojke 5 månader) och på så vis kunnat höja min timlön vid varje nyanställning. Dom skriker efter timmisar inom vården, så det finns gott om jobb att välja mellan, och dom uppskattar en mer om man har erfarenhet, och om man dessutom visar framfötterna på jobbet så kan man få med sig en bra referens, även om man inte jobbar länge på samma ställe. Ett litet tips bara på hur man "snabbt" kan få upp sin timlön. De funkade för mig i alla fall.

men jag antagligen pluggade samtidigt/emellan mina jobb, eller så var jag mammaledig, så det gör att jag kan förklara varför jag bara jobbade kortare perioder, för vissa perioder krävde kurserna att jag enbart pluggade, och när de var lättare kurser så kunde jag samtidigt jobba. kan ju annars se lite skumt ut på CV:t om man byter arbetsplats flertalet gånger liksom, efter bara några månader.

Lycka till! 

Mitt tips till dig, är att om du verkligen vill satsa på att jobba inom vården, är att ansöka till en uska-utbildning, den är bara på 1,5år och med utbildning i bagaget så får du ett rejält lönelyft och betydligt lättare att få en fast anställning.

• rosagubben

kan också säga att kvälls-ob:n inte är mycket att hänga i granen, det handlar om ca 40-50kr mer i timmen. 

Helgob, och storhelgs-ob är däremot mera värt, storhelgsob kan vara upp till 200% av din ordinarie timlön(dubbelt så mycket som du vanligtvis får alltså).

Storhelger är alla röda dagar och helgdagar, typ nyårsafton, julen, påsken, midsommar, allahelgona. sådana dagar. 

Aldrig jobbat natt, men jag vet att natt-ob vanligtvis brukar vara bra. 

• Sommarfrö

Du ska kräva minst 116kr i timmen grundlön, (ej sem ersättning inräknad)

Jag skulle börjat förhandla på 120kr minst.

Har själv 130kr i timmen. Jobbar som personlig assistent, men har jobbat inom äldreomsorgen länge innan dess att jag började inom pa.

• rebeckah

Jag är 19 år och outbildad, jobbar på timmar inom kommunen och får 132kr+semesterersättning så 105 låter väl ändå lite väl lite? Är väl dock olika från kommun till kommun...

• Lillalivetimagen

Du har ett guldläge som ny timvikarie att ställa höga krav på timlönen!

De skriker efter personal ovh vikarier så jag skulle utan att tveka börja med att kräva 130 kr/tim och se vad de säger.

Säg lite smått att det finns andra ställen som också söker personal.

Som sagt pga personalbrist så har timvikarier en väldigt bra roll att spela vid förhandling!

• Precious87

Tack för alla svar.

Jag var nämligen på jobbmässa och det var där jag kom i kontakt med kommunens chef som sa att det behövs måååånga timvikarier! Då jag kommer vara väldigt flexibel så borde jag nog nämna det med mitt löneförslag. 130kr/ timmen låter nog bra. Sen hoppas jag få minst 115kr/timme.

• Precious87

Nu har jag iaf varit på intervjun.

Det va inget tal alls om löneförslag utan de hade en fast summa för de som kommer in outbildade, 111,21kr/tim + ob + semestertillägg.

Få bara hoppas jag få möjlighet till mycket timmar så det gå runt.....

• Precious87

Nu har jag iaf varit på intervjun.

Det va inget tal alls om löneförslag utan de hade en fast summa för de som kommer in outbildade, 111,21kr/tim + ob + semestertillägg.

Få bara hoppas jag få möjlighet till mycket timmar så det gå runt.....

• Zoja

Jag går fortfarande i gymnasiet och får som grund 128 i timmen i hemtjänsten, utan någon som helst tidigare erfarenhet. 111 kronor/timmen låter lite =(

Svar på tråden Timlön vårdbiträde?