• Anonym (Deppigpåinsidan)

Ska träffa allmänläkare snart, vill ha remiss till psykolog

Jag har mått dåligt till och från i flera år egentligen och nu har jag fått tid till på vårdcentralen för att jag hoppas att sedan få en remiss vidare för att prata med en psykolog, hur ska jag vara där för att faktiskt få det? Jag har bokat tid flera gånger men sedan har jag alltid avbokat för jag har så svårt för att berätta för andra hur jag verkligen mår och känner och nu känner jag samma sak igen. Vad ska jag göra? :/

• Svar på tråden Ska träffa allmänläkare snart, vill ha remiss till psykolog
  • Anonym (Antidepp)

Finns depptest man kan få göra hos läkaren. Då ser de direkt hur pass dåligt du mår och remiss får du säkert. Hos psykologen får du sen prata om vad du tror det är som gör at du mår dåligt-om ni nu gemensamt hittar nån orsak.

• Anonym (Lycka till)

Skriv ned dina tankar och börja med att säga det du säger här: att du har avbokat för att är nervös. Du behöver nog inte skriva mer än 5-10 meningar. Om du vill kan du ju testa dina meningar här i tråden så kan du få feedback innan du träffar läkare!

• Fundersam02

Tala om precis hur du mår och varför du vill träffa en psykolog.
    Förbered dig genom att tänka ut vad du ska säga och skriv ned på ett papper. Ta med papperet till läkaren och titta på det om du glömmer vad du hade tänkt säga.

• Anonym (qwerty)

Varje kommun brukar ha ett journummer som man kan ringa till där man på egenremiss kan få tid till en psykolog.
    Googla bara psykiatrisk jour och din kommun så får du säkert en träff. 

• Anonym (hm)

Du skall inte behöva gå runt och må dåligt helt i onödan TS. Det som du upplever som det värsta och hemskaste som pågår i ditt liv är vardagsmat för en psykolog. Du behöver inte känna någon skam för att gå dit. Ju mer du öppnar dig och berättar för psykologen ju större chans ger du denne att hjälpa dig in på rätt spår.
    Psykologen gör inget konstigt med dig, denne ger dig bara verktyg att jobba med för att du skall må bättre. Psykologen är mer som en sparringpartner som funkar som ledsagare i din process till ett bättre liv.
    Det är bra att du bokat tid och se nu till att fullfölja det också. Terapi är självutvecklande.

• Anonym (Deppigpåinsidan)

Om jag nu skulle bli sjukskriven (vilket jag inte tror eller egentligen vill) måste arbetsgivare få reda på vad det beror på? Jag är en sån som inte vill att dom jag känner ska veta hur jag mår. Kan jag säga att det beror på något annat som att jag trampat snett eller något?

• Anonym (T)

Jag undrar också hur man får en psykolog? Min läkare skickade mig till en kurator och våra samtal hjälper inget alls.

Måste lämna läkarintyget till din chef och där skriver läkaren ned diagnos/ symtom. Jag kände som dig men sen inte. Det är som det är och varför dölja. Man ska stå för sig själv även om det är svårt.

Svar på tråden Ska träffa allmänläkare snart, vill ha remiss till psykolog