• Anna24

Bostadsbidrag

Jag är student och får bostadsbidrag, jag blev dock orolig att jag uppgett fel uppgifter och att jag ska bli återbetalningskyldig eller, vad vet jag, straffad för att jag gjort fel..?

Jag har inte jobbat eller tjänat pengar på det viset så ur den aspekten är allt lugnt. Men däremot uppgav jag att jag inte hade några sparade pengar vilket är en sanning med modifikation beroende på vad man menar, jag hade en summa under 2014 som var öronmärkt för att betala restskatt från 2013 (p.g.a. tidigare lgh-försäljning. Dvs uppskov), den skulle inte skatteverket ha förrän i december 2014 så därför fick de ligga nästan hela året, därmed blev det ett par tusen i ränta som kommer synas nu i deklarationen. Dessutom har jag ett ISK med värdepapper (till pensionen, istället för IPS som de ju inte rekommenderar längre), men de täcks kanske av banksekretessen..?

Vad vet ni om sånt här?

Om jag gjort fel, dvs. att jag skulle uppgivit att jag hade mer pengar än vad jag gjorde, vad är det värsta som kan hända?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bostadsbidrag
  • konnigulden

Värsta är att du blir återbetalningskyldig den summan du fått för mycket än vad du egentligen har rätt till. :)

Jag har 2 tips - Antingen ringer du dem och reder ut vad som gäller, eller så ser du till att du är beredd att kunna betala tbx genom att eventuellt spara den summan varje månad som du potentiellt inte har rätt till.

• Anna24

Ok, så dom kommer inte polisanmäla mig typ för att jag angett fel uppgifter? :S

• konnigulden
    Anna24 skrev 2015-02-16 19:35:08 följande:

Ok, så dom kommer inte polisanmäla mig typ för att jag angett fel uppgifter? :S

Som du säkert förstår så går det under bedrägeri om du medvetet lämnar felaktiga uppgifter. Och försäkringskassan är väldigt hårda med att bekämpa medvetna bedrägerier - och självfallet polisanmäler de bedrägeri.