• Anna24

Bostadsbidrag

Jag är student och får bostadsbidrag, jag blev dock orolig att jag uppgett fel uppgifter och att jag ska bli återbetalningskyldig eller, vad vet jag, straffad för att jag gjort fel..?

Jag har inte jobbat eller tjänat pengar på det viset så ur den aspekten är allt lugnt. Men däremot uppgav jag att jag inte hade några sparade pengar vilket är en sanning med modifikation beroende på vad man menar, jag hade en summa under 2014 som var öronmärkt för att betala restskatt från 2013 (p.g.a. tidigare lgh-försäljning. Dvs uppskov), den skulle inte skatteverket ha förrän i december 2014 så därför fick de ligga nästan hela året, därmed blev det ett par tusen i ränta som kommer synas nu i deklarationen. Dessutom har jag ett ISK med värdepapper (till pensionen, istället för IPS som de ju inte rekommenderar längre), men de täcks kanske av banksekretessen..?

Vad vet ni om sånt här?

Om jag gjort fel, dvs. att jag skulle uppgivit att jag hade mer pengar än vad jag gjorde, vad är det värsta som kan hända?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bostadsbidrag
  • konnigulden

Värsta är att du blir återbetalningskyldig den summan du fått för mycket än vad du egentligen har rätt till. :)

Jag har 2 tips - Antingen ringer du dem och reder ut vad som gäller, eller så ser du till att du är beredd att kunna betala tbx genom att eventuellt spara den summan varje månad som du potentiellt inte har rätt till.

• Anna24

Ok, så dom kommer inte polisanmäla mig typ för att jag angett fel uppgifter? :S

• konnigulden
    Anna24 skrev 2015-02-16 19:35:08 följande:

Ok, så dom kommer inte polisanmäla mig typ för att jag angett fel uppgifter? :S

Som du säkert förstår så går det under bedrägeri om du medvetet lämnar felaktiga uppgifter. Och försäkringskassan är väldigt hårda med att bekämpa medvetna bedrägerier - och självfallet polisanmäler de bedrägeri.

Pga detta är det givetvis smartast att vara informerad om vad som gäller - så du inte gör fel - men så länge du har rent mjöl i påsen, så att säga, så har du inget att frukta. Små misstag gör vi alla. Stora misstag, är påhittade misstag. ;)
  • Anna24

Nej eftersom jag inte har begripit hur de menar och vad som gäller och eftersom jag skriver här så är det ju inte så att jag medvetet gjort fel, jag kanske inte ens gjort fel.. Men det är bättre jag ringer och frågar dom helt enkelt så får jag betala tillbaka om de säger det..

• konnigulden
    Anna24 skrev 2015-02-18 18:42:46 följande:

Nej eftersom jag inte har begripit hur de menar och vad som gäller och eftersom jag skriver här så är det ju inte så att jag medvetet gjort fel, jag kanske inte ens gjort fel.. Men det är bättre jag ringer och frågar dom helt enkelt så får jag betala tillbaka om de säger det..

Jag anklagade dig inte för det ena eller det andra. ^^
Svar på tråden Bostadsbidrag