• Emile

Smittar rävskabb från hund till katt??

Nu är jag rejält orolig! Det är så att en hund som min familj vaktar ibland har fått rävskabb. Och vi har själva katter hemma. Ägaren till hunden sa att rävskabb smittade inte av sig på katter från hundar. För det hade en vetrinär sagt.

Men nu har jag fått reda på att eller jag har hört från folk runt omkring att rävskabb visst kan smitta mellan hund och katt! 

Jag är inte hemma fören om några veckor så jag vet ej hur katterna mår just nu. Jag ska kolla med mina föräldrar idag. Men nu är jag ju självfallet super orolig att detta nu är smittsamt och det finns risk att katterna får detta också!

Någon som vet vad som stämmer? eller bara har allmäna tips på hur man kan undvika att katterna också får det.

• Svar på tråden Smittar rävskabb från hund till katt??
  • ölburk2
    Emile skrev 2015-02-12 12:14:47 följande:

Nu är jag rejält orolig! Det är så att en hund som min familj vaktar ibland har fått rävskabb. Och vi har själva katter hemma. Ägaren till hunden sa att rävskabb smittade inte av sig på katter från hundar. För det hade en vetrinär sagt.

Men nu har jag fått reda på att eller jag har hört från folk runt omkring att rävskabb visst kan smitta mellan hund och katt! 

Jag är inte hemma fören om några veckor så jag vet ej hur katterna mår just nu. Jag ska kolla med mina föräldrar idag. Men nu är jag ju självfallet super orolig att detta nu är smittsamt och det finns risk att katterna får detta också!

Någon som vet vad som stämmer? eller bara har allmäna tips på hur man kan undvika att katterna också får det.

Veterinären har fel, rävskabb kan visst gå över på katt, även om det inte är så vanligt.., är tveksam om en veterinär skulle ha sagt nåt sån´t dumt.

Bilder på rävskabb på katt: https://www.google.se/search?q=r%C3%A4vskabb+p%C3%A5+katt&safe=off&biw=1576&bih=922&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=tY3cVNO8AoGWygOStIAI&sqi=2&ved=0CDQQsAQ&dpr=1
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Emile

Har ringt och förvarnat föräldrarna nu i alla fall. Och de skulle inte ta hem hunden tills han var frisk igen. Så jag kan förhoppningsvis andas ut nu. :) Katterna har inte visat något slags symtom heller men får hålla tummarna!

• ölburk2
    Emile skrev 2015-02-12 13:04:40 följande:

Har ringt och förvarnat föräldrarna nu i alla fall. Och de skulle inte ta hem hunden tills han var frisk igen. Så jag kan förhoppningsvis andas ut nu. :) Katterna har inte visat något slags symtom heller men får hålla tummarna!

Jag tycker inte du behöver oro dig för din katt, dom blir sällan märkbart sjuka av skabb, å det är enkelt behandla.

Det du däremot ska vara väldigt obeservant på, är om din katt kan vara smittad utan att du märker nåt.., gärna få den undersökt hos veterinär vid minsta misstanke.
    För du vill väl inte att just din katt ska vara den som sprider skabben vidare till hundar å rävar å andra vilda djur?
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Emile

Blir alltid orolig över katterna när sådant här kan hända. Då de sista jag vill är och tvinga iväg dem till vetrinären igen. Det var ju inte en precis favvo grej för dem när de åkt in och sterliserat/kastrerat.

Ja det är ju de att vi inte vet om de är smittade eller inte. Varken hund eller räv finns där vi bor dock. (katterna bor långt ute på landet.) Förutom då hunden som hade rävskabb och kom till dem. 

Men jag ska ska höras av med familjen där hemma. Och blir de någon misstanke så får de åka in med dem. 

Svar på tråden Smittar rävskabb från hund till katt??