• Anja86

Hur mycket choklad till en chokladfontän?

Hej,

vi har fått en mini-chokladfontän. Själva fontändelen är ca 15 cm hög. Vad jag har kunnat läsa mig till så ska den klara upp till 24 uns choklad. Men det är ju över 700 gram!!
    Är det någon som vet vad man MINST kan tänkas behöva för mängd till denna lilla fontän? Glad

Tack på förhand!

Anja

• Svar på tråden Hur mycket choklad till en chokladfontän?
  • Aniiee
    Anja86 skrev 2015-02-12 14:16:35 följande:

Hej,

vi har fått en mini-chokladfontän. Själva fontändelen är ca 15 cm hög. Vad jag har kunnat läsa mig till så ska den klara upp till 24 uns choklad. Men det är ju över 700 gram!!
    Är det någon som vet vad man MINST kan tänkas behöva för mängd till denna lilla fontän? Glad

Tack på förhand!

Anja

Nej, det är 680 gram. Men ändå....

Jag vet inte vilket märke du har, det borde stå min och max vikt i användarhandboken, men de flesta chokladfontäner kräver att man har minst hälften av maxvikten för att den ska fungera ordentligt.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Rocket Mania

Vi blandar alltid ut chokladen med lite rapsolja, det blir för tjockt annars. Jag brukar köpa 3 stora chokladkakor men jag vet inte hur stor din maskin är jmf med vår.

• Anja86
    Aniiee skrev 2015-02-12 14:27:10 följande:
    Nej, det är 680 gram. Men ändå....
    Oj, ursäkta då...

Det står bara "Mini Chocolat Fondue Fonuntain" på den. Och det står enbart vad som är max. Hade det stått annat hade jag ju inte gått in och googlat på nätet för att sedan ställa en fråga här Glad
    Ok, tack. Men om jag skulle köra på 400 g så borde ju det kanske räcka då. Det känns mycket till den lilla. Men har aldrig använt någon innan, så det kanske behövs betydligt mer än vad man tror..
  • Anja86
    Rocket Mania skrev 2015-02-12 14:34:33 följande:

Vi blandar alltid ut chokladen med lite rapsolja, det blir för tjockt annars. Jag brukar köpa 3 stora chokladkakor men jag vet inte hur stor din maskin är jmf med vår.

Ja, det har jag läst mig till att man bör göra Glad
    Mätte den precis. Den totala höjden på hela maskinen är 21 cm. Enbart fontändelen är 10 cm hög och ca 9 cm i diameter (inte räknat det understa fatet då, utan enbart den understa av de tre "höjderna" om du förstår hur jag menar).
  • Rocket Mania
    Anja86 skrev 2015-02-12 14:42:31 följande:
    Ja, det har jag läst mig till att man bör göra Glad
    Mätte den precis. Den totala höjden på hela maskinen är 21 cm. Enbart fontändelen är 10 cm hög och ca 9 cm i diameter (inte räknat det understa fatet då, utan enbart den understa av de tre "höjderna" om du förstår hur jag menar).
    Jag förstår. Men jag orkar inte plocka fram vår och mäta Det låter som att din är  mindre i alla fall så om du köper två stora chokladkakor borde det räcka om ni inte är för många. Tänk på att smälta chokladen i vattenbad och blanda med oljan innan. Vi brukar köpa lite olika choklad tex en block- och en vanlig mjölkchoklad.
  • Anja86
    Rocket Mania skrev 2015-02-12 14:45:31 följande:
    Jag förstår. Men jag orkar inte plocka fram vår och mäta Det låter som att din är  mindre i alla fall så om du köper två stora chokladkakor borde det räcka om ni inte är för många. Tänk på att smälta chokladen i vattenbad och blanda med oljan innan. Vi brukar köpa lite olika choklad tex en block- och en vanlig mjölkchoklad.
    Haha, det förstår jag. Inget krav Flört
    Ja, jag smälter alltid över vattenbad. Kommer bara vara jag och maken. Blir lite alla hjärtans dag-mys med färska frukt till chokladfontänen. Jag satsar på att två 200 grams kommer räcka. Annars vet jag ju det till nästa gång, ifall det skulle visa sig vara för lite Flört
  • Rocket Mania
    Anja86 skrev 2015-02-12 14:51:19 följande:
    Haha, det förstår jag. Inget krav Flört
    Ja, jag smälter alltid över vattenbad. Kommer bara vara jag och maken. Blir lite alla hjärtans dag-mys med färska frukt till chokladfontänen. Jag satsar på att två 200 grams kommer räcka. Annars vet jag ju det till nästa gång, ifall det skulle visa sig vara för lite Flört
    Se till att frukten är riktigt kall. Och köp marschmallows, det blir vääääldigt sött men gott!
  • Anja86
    Rocket Mania skrev 2015-02-12 14:54:13 följande:
    Se till att frukten är riktigt kall. Och köp marschmallows, det blir vääääldigt sött men gott!
    Ok, tack för tipsen Solig
Svar på tråden Hur mycket choklad till en chokladfontän?