• sofiaellinor

tips på husleverantörer ?

Hej. Jag och min sambo går i hustankar. Visserligen är de ett tag kvar men vi vill gärna redan nu kolla olika husleverantörer . Bor i mellan sverige . Nära västerås . Så husleverantörer som levererar över hela sverige eller här är ju ett måste.

Vill gärna ha två våningar. Inte enplans och inte 1 1/2 plans.

har ni nå tips ? Vilken leverantör hade ni? Är ni nöjda ? hur mycket gick att påverka själv så som planlösning osv ? Vad landade notan på ?

Vad landa notan på med tomt , vatten o avlopp , bredband osv ?

• Svar på tråden tips på husleverantörer ?
  • beccagranen

Det är egentligen inte relevant för din del vad tomt, Avlopp/vatten och förarbete kostar då det skiljer sig enormt mycket. I min kommun utanför gbg kan man räkna med en liten 1000kvm tomt + avlopp för drygt 1,3-1,5mkr. I grannkommunen kan man få en hyffsat plan tomt på 1500kvm för 600 000kr.  Och detta är inte ens i närheten av dig och trotts det är det stor skillnad.

Skulle nog säga att alla huslevrantörer i Sverige är rikstäckande, med viss reservation till öarna.
    Vad det kostar beror på vilket hus, vilken leverantör. Väljer du kataloghus som smålansvillan, vårgårdahus, movehome mfl kan du göra minimala förändringar i planlösningen. Väljer du  Götenehus, A-hus mfl så kostar det mycket mer men du har mer frihet. Kataloghus går snabbt, lösvirke kan bli billigare och mer personligt men kräver mer arbete/planering. Sen kan du välja att få huset nyckelfärdig (klart för inflytt)  eller bara rest stomme, ex genom fiskarhenedvillan,.
    Det enklaste är att googla huslevrantör och maila dom om aktuell prislista i din kommun.  

• sofiaellinor
    beccagranen skrev 2015-02-12 16:06:24 följande:

Det är egentligen inte relevant för din del vad tomt, Avlopp/vatten och förarbete kostar då det skiljer sig enormt mycket. I min kommun utanför gbg kan man räkna med en liten 1000kvm tomt + avlopp för drygt 1,3-1,5mkr. I grannkommunen kan man få en hyffsat plan tomt på 1500kvm för 600 000kr.  Och detta är inte ens i närheten av dig och trotts det är det stor skillnad.

Skulle nog säga att alla huslevrantörer i Sverige är rikstäckande, med viss reservation till öarna.

Vad det kostar beror på vilket hus, vilken leverantör. Väljer du kataloghus som smålansvillan, vårgårdahus, movehome mfl kan du göra minimala förändringar i planlösningen. Väljer du  Götenehus, A-hus mfl så kostar det mycket mer men du har mer frihet. Kataloghus går snabbt, lösvirke kan bli billigare och mer personligt men kräver mer arbete/planering. Sen kan du välja att få huset nyckelfärdig (klart för inflytt)  eller bara rest stomme, ex genom fiskarhenedvillan,.

Det enklaste är att googla huslevrantör och maila dom om aktuell prislista i din kommun.  

Alltså jag är inte helt tappad ! Och geografi kan jag serrö. Och om jag tänkt flytta då eller kan tänka mig flytta ? Varför är de inte relevant för mig? Jag vet väl att det skiljer sig en hel del Beroende på vart i landet man bor eller vill bo ! Jag är mest nyfiken på vad andra betalat och vad det kostar i olika delar av landet. Och eftersom Jag skrev ut ungefär vart jag bor så kanske de finns fler som är medlemmar här som också bor i närheten. Här skiljer det sig också en hel jävla del på tomtpriser. Ca 6 km från där jag bor nu kan du få betala över 1 mkr mer per tomt än här.

Jag har googlat men ville veta från folk här om de varit nöjda osv. Och om de finns några jag har missat som någon kan rekomendera. Eller inte rekomendera. Fördelar och nackdelar. Eftersom det är en hel djungel .
  • beccagranen
    sofiaellinor skrev 2015-02-12 16:46:47 följande:
    Alltså jag är inte helt tappad ! Och geografi kan jag serrö. Och om jag tänkt flytta då eller kan tänka mig flytta ? Varför är de inte relevant för mig? Jag vet väl att det skiljer sig en hel del Beroende på vart i landet man bor eller vill bo ! Jag är mest nyfiken på vad andra betalat och vad det kostar i olika delar av landet. Och eftersom Jag skrev ut ungefär vart jag bor så kanske de finns fler som är medlemmar här som också bor i närheten. Här skiljer det sig också en hel jävla del på tomtpriser. Ca 6 km från där jag bor nu kan du få betala över 1 mkr mer per tomt än här.

Jag har googlat men ville veta från folk här om de varit nöjda osv. Och om de finns några jag har missat som någon kan rekomendera. Eller inte rekomendera. Fördelar och nackdelar. Eftersom det är en hel djungel .
    Nu ville jag inte vara oförskämd, men det är inte första frågan där folk frågat "vad kostar det att bygga hus?".  Tomten kan man se som en separat kostnad, då skillnaderna är stora beroende på vart den ligger, hur många kvm, och möjligheterna/underarbete.

Jag har byggt ett smålandsvillanhus (modell kalmar).  Och det gick smidigt, enligt planering helt enkelt. Vi valde att bygga nytt hus efter fem år, och då ett lösvirke hus. Smålandsvillan var i den billigast prisklassen, allt var väldigt standard och små möjligheter till förändring. Efter tre år kände vi att detta inte var vårt drömhus, vi valde att bli egna projektledare och skissa på vårt perfekta hus. Det blev nästan ett år av planering innan vi kom till skott, det krävdes mycket jobb och engagemang från vår sida. Men väl klart så var vi jätte nöjda, och fick ett unikt hus med bra material. Priset exkl. tomt och va/avlopp blev drygt 2,8mkr. Så något dyrare, mer jobb men ack så värt det.

Har vänner/bekanta som byggt med bla. Vårgårdahus, Hjältevardshus, Älvsbyhus, Fiskarheden, Götenehus  och A-hus. Inga större problem har det vart för någon, alla hus har blivit resta och bebodda.
Svar på tråden tips på husleverantörer ?