Anonym (Skada?) skrev 2015-02-12 19:02:56 följande:
Det är klart att jag begriper att ingen mår bra av att utsättas av skrik hela dagarna men jag vill fortfarande veta hur barnet påverkas mer än att det "inte mår bra". Hur det kan tänkas att barnet påverkas både som barn och vuxen. Blir barnet konflikträdd? Rädd för närhet? Dålig självkänsla och självförtroende? Tror barnet att hans åsikt inte räknas? Lär han sig att inte ta för sig? Blir barnet en arg person som börjar slåss på torget som tonåring och knarka? Hur påverkas barnet i långa loppet? Det är det jag vill veta och inte det uppenbara att barnet inte mår bra av det.
Min mamma skällde periodvis mycket när jag var liten. Hon hotade aldrig med att ta livet av sig, men jag fattade oftast inte vad hon skällde för eller var arg över.
Jag flyttade hemifrån när jag var 16. Tyckte att när jag flyttat så löste sig allt, vi har haft en ganska normal kontakt under åren fast kanske lite mindre frekvent än vad andra jag känner har med sina familjer.
Jag är konflikträdd, eller jag tycker att konfliket är superobehagliga. Jag avskyr när folk skriker och gapar. Tycker till och med att det är jätteobehagligt när någon säger emot mig på ett elakt sätt t.ex här på FL. Jag startar aldrig bråk men jag brukar medla när andra bråkar. Jag ser till att ingen har anledning att bli arg på mig nånsin.
Om jag ändå blir osams med någon, eller om någon skäller på mig så bara går jag därifrån. Drar som en röd räv. Det är ytterst sällan jag försvarar mig.