Underhåll
Hej,
Min mamma och pappa separerade när jag var ungefär 3 år, nu är jag 16. De skiljdes inte som vänner och den enda gången de pratat med varandra var när jag var liten och typ skulle till tandläkaren.
Min mamma har 4 andra barn som hon är ensamstående förälder till (vi har inte samma pappa jag och mina syskon), med mig har hon delad vårdnad med min pappa. Men jag bor mest hos henne då min pappa jobbar utomlands.
Men till ämnet. Som ni ser så är rubriken "underhåll". Jag vet inte riktigt hur det funkar med sånt men det jag vet är att min pappa har pengar men inte min mamma (ni är säkert medvetna om hur ensamstående föräldrar har det ekonomiskt).
Grejen är att min pappa har betalat samma summa i underhåll sedan jag var 3 år.. och som jag har förstått så ska man betala mer eller mindre per år, samt mer och mer ju äldre barnet blir? har jag missuppfattat eller hur är det?
Och om det nu stämmer att han borde betalat mer till min mamma, kan jag, utan min mamma, gå till rätten för detta eller måste min mamma göra det?
tacksam för svar om någon har ett..