• lillsnuttan5

Du som blev av med foglossningen direkt efter förlossningen, vad gjorde du?

Jag läser flera trådar om foglossning, antingen är jag dålig på att söka eller så verkar det som att de allra flesta har problem flera månader efter förlossningen. Tom år.

Inte läst alls lika många som det gått över direkt eller helt.

Men det jag undrar är, du som har problem månader efter förlossningen, vad gjorde du om dagarna som gravid? Jobba ? Tog hand om tidigare barn? Promenerade? Lägenhet 3 trappor upp utan hiss?

Och för dig som det försvann fort, låg du på soffan och tog det lugnt under hela graviditeten när det började ?

• Svar på tråden Du som blev av med foglossningen direkt efter förlossningen, vad gjorde du?
  • trilskas
    lillsnuttan5 skrev 2015-02-12 20:52:40 följande:

Jag läser flera trådar om foglossning, antingen är jag dålig på att söka eller så verkar det som att de allra flesta har problem flera månader efter förlossningen. Tom år.

Inte läst alls lika många som det gått över direkt eller helt.

Men det jag undrar är, du som har problem månader efter förlossningen, vad gjorde du om dagarna som gravid? Jobba ? Tog hand om tidigare barn? Promenerade? Lägenhet 3 trappor upp utan hiss?

Och för dig som det försvann fort, låg du på soffan och tog det lugnt under hela graviditeten när det började ?

Jag fick lättare foglossning i ca v. 30 med bägge. Försvann i samband med förlossningen redan bägge gångerna.

Under första graviditeten pluggade jag på högskola typ 8-16 varje dag fram till och med ca 1 vecka innan förlossning. Sedan hemma, städade och gick även 7-8 km promenader några gånger i veckan trots foglossningen.

Andra graviditeten hade jag ju storasyster to be att bära på. Skiljer bara 1 år och 18 dagar mellan dem. Bära mycket, jaga mycket och gå mycket ute. Så inte mycket stilla.
  • lillsnuttan5
    trilskas skrev 2015-02-12 22:18:25 följande:

Jag fick lättare foglossning i ca v. 30 med bägge. Försvann i samband med förlossningen redan bägge gångerna.

Under första graviditeten pluggade jag på högskola typ 8-16 varje dag fram till och med ca 1 vecka innan förlossning. Sedan hemma, städade och gick även 7-8 km promenader några gånger i veckan trots foglossningen.

Andra graviditeten hade jag ju storasyster to be att bära på. Skiljer bara 1 år och 18 dagar mellan dem. Bära mycket, jaga mycket och gå mycket ute. Så inte mycket stilla.

Du ger mig hopp

Ligger mest som ett kolli nu, längtar efter att kunna dansa igen.

Helst i mina högklackade ????

Någon mer som kan berätta sina erfarenheter?
  • Anonym (fanny)

Min foglossning kom smygande i v 16. Då pluggade jag 100% på distans och jobbade i en förskoleklass 50%. Fullt upp med andra ord! De sista tre månaderna var plugget klart så jag jobbade bara 50% då. När jag var ledig vilade jag mycket men såg till att jag var ute och gick varje dag. Tränade 2-3 gånger i veckan fram till en månad innan bf. Dels styrketräning anpassad för gravida men även aerobics (det slutade jag med tidigare, typ v 30, eftersom kroppen blev tung och jag kände att konditionen inte räckte) och cirkelträning där det var lätt att anpassa både styrke- och konditionsdelarna efter vad jag klarade av och behövde. Under två veckor, fram till 8 dagar innan förlossningen, jobbade jag på kollo. De två veckorna kände jag av foglossningen mer och jag var inte med på alla aktiviteter utan fick andra ansvarsområden. Foglossningen försvann i samband med förlossningen. Eller jag hade rätt ont i typ hela kroppen den första tiden efter förlossningen så det är svårt at säga om det var foglossning då. Men det är inget jag har känt av speciellt och kunnat säga att det var foglossning.

• idis78

Jag blev sjukskriven i v11 med första barnet pga foglossning. Gick med kryckor från v 20. Tog det väldigt stilla.

Med andra barnet blev jag sjukskriven i v20. Gick på kryckor från v 30. Även den graviditeten blev stillsam.

Det tog ca 1,5 år innan problemen försvann helt efter första. Ca 6 månader med andra.

• Anonym (.....)

Hade svår foglossning med andra barnet (hade foglossning även med första barnet, sjukskriven på halvtid från vecka 20 den gången). Andra gången blev jag sjukskriven på halvtid i vecka 15, 75% fr.o.m. vecka 21 och heltid fr.o.m vecka 29. Gick med kryckor från vecka 18 någon gång och var mest sängliggande. Min man fick göra allt med vår äldre dotter för jag hade för ont för att kunna leka och busa.

Med första barnet fick jag en nerv i kläm som gjorde att smärtorna satt i några veckor efteråt. Med andra barnet släppte foglossning mirakulöst någon dag innan hon föddes (när hon fixerade sig). 

• lillsnuttan5
    Anonym (.....) skrev 2015-02-14 09:07:10 följande:

Hade svår foglossning med andra barnet (hade foglossning även med första barnet, sjukskriven på halvtid från vecka 20 den gången). Andra gången blev jag sjukskriven på halvtid i vecka 15, 75% fr.o.m. vecka 21 och heltid fr.o.m vecka 29. Gick med kryckor från vecka 18 någon gång och var mest sängliggande. Min man fick göra allt med vår äldre dotter för jag hade för ont för att kunna leka och busa.

Med första barnet fick jag en nerv i kläm som gjorde att smärtorna satt i några veckor efteråt. Med andra barnet släppte foglossning mirakulöst någon dag innan hon föddes (när hon fixerade sig). 

Wow! Fantastiskt skönt när de släppte nån dag innan förlossning! Då hann du få lite ny energi innan den dagen . Perfekt.

Jag tycker denna foglossning är en jäkla energi tjuv!

Helt ologisk verkar den vara också när jag läser/hör alla olika historier.

Jag är livrädd för att bli en av dem som har problem /begränsningar i flera månader / år.
  • Tedax

Min foglossning började i mitten av graviditeten och blev värre och värre, sista månaden gick jag på kryckor. Jag jobbar på kontor och jobbade 50% de sista månaderna.

Några dagar innan förlossningen mildrades foglossningen gradvis och efter förlossningen var den borta.

Sedan kom den tillfälligt tillbaka efter några veckor, ungefär som fogarna gick "tillbaka"...

• lillsnuttan5
    Tedax skrev 2015-02-14 17:09:11 följande:

Min foglossning började i mitten av graviditeten och blev värre och värre, sista månaden gick jag på kryckor. Jag jobbar på kontor och jobbade 50% de sista månaderna.

Några dagar innan förlossningen mildrades foglossningen gradvis och efter förlossningen var den borta.

Sedan kom den tillfälligt tillbaka efter några veckor, ungefär som fogarna gick "tillbaka"...

Hmm.. lustig den där foglossningen, gör precis som den vill, när den vill
  • Tedax
    lillsnuttan5 skrev 2015-02-14 22:02:20 följande:

Hmm.. lustig den där foglossningen, gör precis som den vill, när den vill

Verkligen. Jag blev ganska orolig när foglossningen kom tillbaka, tänkte lite som du: kommer jag få dras med detta under flera år nu? Fast så blev det som tur inte.

Vi jobbar på ett syskon till sonen och det oroar mig att så många får foglossning även i nästa graviditet. Vi har en aktiv liten kille och jag förstår inte hur jag skulle kunna ta hand om honom om jag får lika ont igen... :-/
  • Anonym (Ta det superlugnt)

Jag blev sjukskriven på heltid 4v innan BF pga svår foglossning. Jag var helt handikappad- jag kunde varken gå, ligga bekvämt eller sitta bekvämt i soffan. Jag satt på en köksstol hela dagarna och tittade på dag-TV. Ofta iförd kaftaner eftersom det var det enda jag kunde få på mig utan hjälp. Jag kände mig inte särskilt hoppfull inför tiden efter förlossningen. Men så vips, 1v innan BF/2 dagar innan faktiska förlossningsdagen försvann foglossningen! Hade inga känningar efter förlossningen heller. Jag vet dock inte om detta berodde på att jag tog det så lugnt innan eller om hormonerna helt enkelt stabiliserade sig något....

Svar på tråden Du som blev av med foglossningen direkt efter förlossningen, vad gjorde du?