• Anonym (Ful men glad (ts))

Acne av kopparspiral

Jag har letat information ganska länge och inte hittat något på svenska sidor så jag tänkte dela med mig av informationen jag har - samt uppdatera vad som händer.

- satte in kopparspiral i juni 2014

Två månader funkade jättebra och sedan kom acnen smygandes som ett brev på posten.

Mensmässigt har jag märkt att det är mycket mer än tidigare, någon extra dag men i övrigt helt å hållet utebliven mensvärk. Jävligt ömma bröst dock.

Acnen

På hakan, på halsen, på bröstet, på ryggen, i tinningarna blev de helt galet mycket, pannan.

Runt näsan och kinderna inte så mycket utan mest där man kan anse att acnen är hormonell.

Jag trodde såklart detta berodde på att de var hormonellt å var inställd på att "vänta tills de ordnar sig"

Nu har de gått 8 månader och jag tänker inte vänta mer eftersom acnen successivt bara blir värre och värre.

Så jag satte mig ner och började läsa vad en kopparspiral eller koppar gör med kroppen.

Koppar påverkar mängden zink, för hög kopparnivå sänker zinknivå som därmed kan leda till acne.

Kopparn kan påverka östrogennivåerna i kroppen och minska progesteron i kroppen vilket också kan leda till acne.

För att öka progesteron naturligt i kroppen kan man äta vitamin b6 och vitamin c.

Min lösning?

Ta ut kopparspiralen på onsdag.

Äta 45mg zinc dagligen (jag vet att de är för mkt så ingen behöver klaga)

Äta procomb som ska hjälpa till att återställa hormonbalansen på naturlig väg

Och äta vitamin b6!

Har i övrigt sett andra bli lite mer oroliga/ångest/panik av kopparspiral men inget av detta har jag märkt. Jag är sjukt ful just nu men glad ändå.

Tänkte uppdatera vad som händer med hyn så andra kanske kan få lite erfarenhet eller helt enkelt undrar.

Frågor?

Liknande erfarenhet? Någon?

• Svar på tråden Acne av kopparspiral
  • Lilly2015

Sjukt! Det hade kunnat vara jag som skrev det där. Jag har det exakt likadant, bara att jag har haft min spiral sen augusti 2013. Nu åker den ut!!!

• Anonym (En till...)

Det skulle kunna vara jag också, min åkte ut efter 5 veckor, jag såg katastrofal ut!

• Anonym (Tvärtom)

Kanske låter heldumt men jag upplever att jag har börjat få acne strax efter den plockades ut (2 v sen) kan de verkligen stämma?

• Elli

Hej! 

Jag känner igen mig i allt du skriver. Jag har haft inne min kopparspiral i ca 2 år. Tidigare gick jag på p-piller men tappade sexlusten och fick extremt mycket svampinfektioner, ville därför ha ett "naturligare" preventivmedel och valde kopparspiralen. 

Första månaderna fick jag väldigt mycket mensvärk, men har knappt någon alls nu, däremot mycket mer mens än tidigare. 

Min hy är katastrof. Jag hade en del finnar innan jag började med mina p-piller och fick därför Yasminelle som ska fungera bra mot finnig hy. Men nu med kopparspiralen upplever jag att problemen är extrema. Får "bölder", finnar och jättemycket igentäppta porer, främst på haka, käkben och kinder, även en del runt munnen.

Har de senaste veckorna gått och gjort "syrabehandling" - ansiktsbehandling mot akne men tycker inte det hjälper något. Finnarna kommer tillbaka och innan mens är det riktigt illa. 

Innan jag satte i min kopparspiral åt jag zink som kosttillskott men tyckte inte det hjälpte något, men kanske ska prova igen? 

Äter nattljusolja (tabletter) som ska verka hormonbalanserande men blev väldigt intresserad av ProComb. 

Hur går det för dig? Ser du någon skillnad på in hy? 

Nu är det ca 2 veckor sedan jag tog ut den.
    Första dagarna hade jag hemsk huvudvärk. Trodde nästan att jag skulle dö. Vet inte om de beror på kopparspiralen eller stress från jobbet. 

Hyn har sakta börjat ge mindre utbrott. Innan var det någon mindre finne varje dag, men senaste 3 dagarna har det inte vart något större. Jag får nog dock ta o ge de några veckor till.

Jag äter fortfarande zink men har sänkt till strax över 100% RDI, jag äter även superhy vitamins med 5000% B vitamin i hopp om att de ska bli bättre.

Jag fick inte riktigt bölder men var extremt igentäppt med porer och när dom bröt ut blev jag väldigt röd och känslig.

tänkte uppdatera här igen.

har fått ett bakslag med acnen.. så fort de känns som om de ska bli bra och om någon annan noterar det - så blir det sämre igen.

Har fått ett litet utbrott i ansiktet igen. Även lite på ryggen så antar de är hormonspök. Tror det beror på att jag precis haft ÄL och det ska bli min första mens utan kopparspiral.

Har köpt a-creme eftersom jag är väldigt yttorr.. får se om den hjälper.
    fortsätter också med B-vitamin tabletter.

Super hy vitamins från greath earth heter dem. Stora och äckliga som fan. haha

hur går det för er andra?

• Jihanna

Hej.

Blev nyfiken hur det går för dig?

Har själv satt in en kopparspiral och har fått problem med hyn :(

Uppdatering:

Tog ut spiralen, 6 månader efter har jag aldrig mått bättre.

Helt hormonfri och framförallt ingen dålig hy!

Ca 1,5 år har gått sen jag satte in den.

• Anonym (mia)

Intressant men lite skrämmande, jag tänker (?) sätta in en kopparspiral efter kommande mens. Vill inte ha något hormonpreventilmedel och tänkte att detta var en bra lösning. Hade riktigt jobbig acne som tonåring och även lite ganska långt upp mot 30. Efter graviditet och amning inget. Dock fet hy som jag aldrig blir av med. Vore jobbigt att få acne igen som 35-åring...

Funkar olika för alla. Jag hade ingen acne alls innan jag började med preventivmedel och det gjorde jag mest för det var "trendigt" när jag var ung.

Först nu jag insett hur bra det fungerar för mig utan. Och för andrs fungerar preventivmedel och spiraler toppen!

Inlägget var från början lite för å dela med mig om andra vart med om liknande!

Mitt tips:

Ha lite uppsikt så du får i dig zink :)

• Anonym (mia)
    Anonym (Ful men glad (ts)) skrev 2016-10-09 22:30:22 följande:

Funkar olika för alla. Jag hade ingen acne alls innan jag började med preventivmedel och det gjorde jag mest för det var "trendigt" när jag var ung.

Först nu jag insett hur bra det fungerar för mig utan. Och för andrs fungerar preventivmedel och spiraler toppen!

Inlägget var från början lite för å dela med mig om andra vart med om liknande!

Mitt tips:

Ha lite uppsikt så du får i dig zink :)

Kan det funka endast med en multivitamin med zink i?

De tror jag absolut :)

• Anonym (Syster Märit)

Kondom ger inte acne. Testa!

• Anonym (mia)
    Anonym (Syster Märit) skrev 2016-10-10 18:38:47 följande:

Kondom ger inte acne. Testa!

Haha nej det är ett som är säkert. Så du menar att det är det enda preventilmedlet att rekommendera och du inte kan se hur folk kan vilja använda annat av en el annan anledning..? (Men det var förstås ett skämt ;)
  • Anonym (Syster Märit)
    Anonym (mia) skrev 2016-10-10 20:19:11 följande:
    Haha nej det är ett som är säkert. Så du menar att det är det enda preventilmedlet att rekommendera och du inte kan se hur folk kan vilja använda annat av en el annan anledning..? (Men det var förstås ett skämt ;)
    Kondomen kan dessutom dras över huvudet vid svårartad acne. Testa!
  • Anonym (mia)

Om jag skulle drabbas så väljer jag en med jordgubbsdoft helt klart. Icke knottrig då.

Svar på tråden Acne av kopparspiral