Acne av kopparspiral
Jag har letat information ganska länge och inte hittat något på svenska sidor så jag tänkte dela med mig av informationen jag har - samt uppdatera vad som händer.
- satte in kopparspiral i juni 2014
Två månader funkade jättebra och sedan kom acnen smygandes som ett brev på posten.
Mensmässigt har jag märkt att det är mycket mer än tidigare, någon extra dag men i övrigt helt å hållet utebliven mensvärk. Jävligt ömma bröst dock.
Acnen
På hakan, på halsen, på bröstet, på ryggen, i tinningarna blev de helt galet mycket, pannan.
Runt näsan och kinderna inte så mycket utan mest där man kan anse att acnen är hormonell.
Jag trodde såklart detta berodde på att de var hormonellt å var inställd på att "vänta tills de ordnar sig"
Nu har de gått 8 månader och jag tänker inte vänta mer eftersom acnen successivt bara blir värre och värre.
Så jag satte mig ner och började läsa vad en kopparspiral eller koppar gör med kroppen.
Koppar påverkar mängden zink, för hög kopparnivå sänker zinknivå som därmed kan leda till acne.
Kopparn kan påverka östrogennivåerna i kroppen och minska progesteron i kroppen vilket också kan leda till acne.
För att öka progesteron naturligt i kroppen kan man äta vitamin b6 och vitamin c.
Min lösning?
Ta ut kopparspiralen på onsdag.
Äta 45mg zinc dagligen (jag vet att de är för mkt så ingen behöver klaga)
Äta procomb som ska hjälpa till att återställa hormonbalansen på naturlig väg
Och äta vitamin b6!
Har i övrigt sett andra bli lite mer oroliga/ångest/panik av kopparspiral men inget av detta har jag märkt. Jag är sjukt ful just nu men glad ändå.
Tänkte uppdatera vad som händer med hyn så andra kanske kan få lite erfarenhet eller helt enkelt undrar.
Frågor?
Liknande erfarenhet? Någon?