• aelb

Mat och sovrutiner 1 åringar

Tänkte vi kunde dela med oss av mat och sovrutiner för 1 åringar.

För min dotter ser det ut som följande:

7 vaknar

8 frukost. Gröt och smörgås

10 välling 125ml

10.15 sova

11.30 vakna och lunch, en hel burk mat + frukt

14.45 yogurt eller smoothie + rån med smör

15 sova

16 vaknar

17.30 middag en burk mat

18.45 välling 250 ml

19 sova för natten

• Svar på tråden Mat och sovrutiner 1 åringar
  • LFF

15 månaders tvillingar:

0600-0630 Vaknar

7 Frukost (havregrynsgröt plus macka)

9 mellis, frukt.

1030-1100 lunch, hemlagad

1130-13 (1330) vila

1400 mellis, frukt, yoghurt, macka

1630 middag, hemlagad

19-1930 läggdags med välling i sängen. 

• Flickan och kråkan

Nu har min yngsta blivit 1,5, men hans rutiner har varit desamma senaste halvåret.

06.45-07: Vaknar för dagen
    07: Frukost
    09.30: Frukt eller smörgås eller yoghurt

Helger: 12.00 Lunch (vanlig mat), 12.30 Sova middag (1-2 timmar)
    Vardagar: 11 Sova middag 12.15 lunch (vanlig mat)
    På vardagarna hämtar jag de äldsta barnen i skola samt förskola mellan 12.30-13 så därför olika på vardagar och helgdagar.

15: smörgås, pannkaka eller liknande, frukt
    18-18.30: Middag (vanlig mat)

19-19.30 Sova för natten

• aelb

Hur fick ni era att börja äta vanlig mat? Min dotter vägrar, hon älskar burkmaten. Kan tillägga att hon bara har en tand, så det där med att tugga bitar är lite svårt än...

• LFF
    aelb skrev 2015-02-13 13:04:01 följande:

Hur fick ni era att börja äta vanlig mat? Min dotter vägrar, hon älskar burkmaten. Kan tillägga att hon bara har en tand, så det där med att tugga bitar är lite svårt än...

Mixade maten med stavmixer, hällde i extra vätska eller olja vid behov så konsistensen blev mer lik burkmaten. Efter hand har de vägrat att bli matade och velat äta själva. Nu håller vi på och övar på att äta med sked och gaffel.
  • mallar

Min dotter är snart 13 månader och här är hennes "schema"

06.30-07.30 Vaknar och ammas

07.00-07.30 Frukost (gröt, smörgås)

09.30 Litet mellis (rån med smör, frukt el liknande)

11.00-11.30 Lunch (en burk el motsvarande) efterrätt (en klämmis, fruktpure eller frukt)

12.30-14.00 Sova (ibland lite amning i samband med detta)

14.15 Mellis (macka, smoothie el liknande)

16.30 Middag (burk el motsvarande) efterrätt (lite frukt)

19.00 Gröt

19.30-20.00 Amning och sova

Har just nu stora problem att få i dottern mat. Hon spottar ut allt och leker med maten. Känns som vi tetat allt. Låta henne äta själv, ge plockmat, leka med leksaker samtidigt men hon vill inte äta. Varje måltid är en fight. Har ni haft liknande problem?

• aelb

Mallar:

Min dotter är precis likadan förtillfället! Mycket spottas ut och får fångas upp på skeden. Jag brukar försöka avleda precis när skeden träffar munnen så att hon ska "glömma bort" att sporta ut. Jag har även problemed att få i henne vår mat, det är bara burkmat som duger.

Vad hon gillar dock är om jag ger henne en egen liten snacks skål till melliset. Jag tar en liten plastburk där jag bryter ner lite rån, kex, majskrokar och puffar så hon kan pilla själv. Det älskar hon. Men med annan mat vägrar hon äta med händerna, att bli kladdig är läskigt :)

• aelb

Vi kanske kunde utöka tråden med lite tips på lekar också? Tycker fantasin tryter till och från :/ leker era barn mycket själva eller leker ni tillsammans hela tiden?

Min flicka gillar förtillfället att hjälpa till att hänga tvätt, hon ger mig plagg efter plagg och ser mäkta stolt ut. Plocka med burkar i olika storlekar, gå med gåvagnen, lägga upp saker på soffbordet för att sedan lägga ner dem igen. Vi blåser mycket såpbubblor vilket är en hitt!

Vad gillar era barn?

• mallar
    aelb skrev 2015-02-18 11:02:31 följande:

Mallar:

Min dotter är precis likadan förtillfället! Mycket spottas ut och får fångas upp på skeden. Jag brukar försöka avleda precis när skeden träffar munnen så att hon ska "glömma bort" att sporta ut. Jag har även problemed att få i henne vår mat, det är bara burkmat som duger.

Vad hon gillar dock är om jag ger henne en egen liten snacks skål till melliset. Jag tar en liten plastburk där jag bryter ner lite rån, kex, majskrokar och puffar så hon kan pilla själv. Det älskar hon. Men med annan mat vägrar hon äta med händerna, att bli kladdig är läskigt :)

Låter som om vi pratar om samma tjej. Hon vägrar också vår mat. Men just nu är jag glad om jag får i henne burkmat känns det som. Snacks, så som krokar, puffar, mackor och rån äter hon dock själv. 
    Jag hoppas det bara är en fas. 
  • mallar
    aelb skrev 2015-02-18 11:14:38 följande:

Vi kanske kunde utöka tråden med lite tips på lekar också? Tycker fantasin tryter till och från :/ leker era barn mycket själva eller leker ni tillsammans hela tiden?

Min flicka gillar förtillfället att hjälpa till att hänga tvätt, hon ger mig plagg efter plagg och ser mäkta stolt ut. Plocka med burkar i olika storlekar, gå med gåvagnen, lägga upp saker på soffbordet för att sedan lägga ner dem igen. Vi blåser mycket såpbubblor vilket är en hitt!

Vad gillar era barn?

Även här låter det som samma tjej. Fast när min dotter hjälper till med tvätten så river hon istället ner från klädställningen.

Annars brukar vi leka mycket med hennes docka. Den får mat, bäddas ner i sängen osv. Vi ritar med kritor, "jagar" varandra, läser mycket böcker. Sen gillar hon att klä på sig kläder, gärna våra mössor och vantar och pappas tröjor. Hon springer och hämtar i gardeoben och vill att vi klär på henne. 

Vi brukar ha en del vattenlekar. Då får hon ha vatten i burkar och leka med på badrumsgolvet eller i  barnstolen i bara blöja. Det älskar hon.
  • tulip79

Min dotter är 13 mån. Vaknar kl 6. Frukost 6.30-7. Mellis 9.30. Lunch 11-11.30. Vila 11.30-14 (ibland sover hon 1,5 tim, ibland 3 tim), mellis 14.30, middag 17.30, välling 19.30. Somnar vid 20-tiden.

Hon gillar att äta, speciellt när jag ger henne en egen sked. Hon rör runt mest, men brukar få in 3-4 skedar i munnen.

Hon älskar vatten. Är toalettdörren öppen puttar hon fram pallen o klättrar upp o sätter på vattnet o plaskar. Sen blir hon jätteförvånad när tröjärmarna blir blöta

• aelb

Mallar:

Nu har jag äntligen lyckats få min flicka att äta annan mat än burkmat! Tänkte tipsa dig om denna enkla rätt, kanske din tjej gillar det också! :)

Skär en potatis i mindre bitar och koka.

Ta bort paneringen på 4 fiskpinnar så att du bara behåller fisken. Rulla fisken till en boll och låt koka med i samma gryta som potatisen.

När potatisen är klar mosar du ihop allt tillsammans med en klick smör, dill och lite vitpeppar. Häll i en skvätt grädde för att få till rätt konsistens :)

Min flicka äääälskade detta!! Hoppas att din gör det också! :)

• tystlängtan

Min 14,5-månaders är lite annorlunda mot alla andra här Skrattande

10.00 Vaknar

11.00 Frukost, t.ex. gröt+yoghurt+fruktpuré

14.00 Sover ca 1-1,5 h

15.00 Mellanmål, t.ex. rån+fruktpuré

18.00 Middag, en "stor burk" eller (oftast) motsvarande mängd lagad mat+fruktpuré

19.00 Sover ca 1 h

21.00 Kvällsmat, t.ex. gröt+yoghurt+fruktpuré

22.00-23.00 Somnar för natten

Tiderna kan skjutas någon timme fram eller tillbaka ibland, särskilt om vi kanske åker bort över en helg eller så. Men generellt stämmer nog schemat ovan ganska bra.

• LFF
    aelb skrev 2015-02-27 09:42:28 följande:

Mallar:

Nu har jag äntligen lyckats få min flicka att äta annan mat än burkmat! Tänkte tipsa dig om denna enkla rätt, kanske din tjej gillar det också! :)

Skär en potatis i mindre bitar och koka.

Ta bort paneringen på 4 fiskpinnar så att du bara behåller fisken. Rulla fisken till en boll och låt koka med i samma gryta som potatisen.

När potatisen är klar mosar du ihop allt tillsammans med en klick smör, dill och lite vitpeppar. Häll i en skvätt grädde för att få till rätt konsistens :)

Min flicka äääälskade detta!! Hoppas att din gör det också! :)

Varför krångla med att använda fiskpinnar? Koka en filé och mosa tillsammans med potatisen :) Billigare per kg också. Men som jag sa tidigare, allt handlar om att få till konsistensen oftast och sen kan man jobba vidare utifrån det. Mina killar gillar även välkryddad mat, mat som smakar ordentligt.
  • aelb

Jo jag har gjort på filé också, det funkar det med. Men just detta med fiskpinnar älskar hon! Har nog med konsistens att göra. Fiskpinnar har ju även en annan smak så kan vara det också :)

Svar på tråden Mat och sovrutiner 1 åringar