Betala för dyra bonusbarn?
Hej, jag skulle verkligen uppskatta råd från er som varit i liknande situation!
Jag och min pojkvän har pratat om att flytta ihop och då kommit in lite på frågan ekonomi. Han tycker att vi ska dela allt 50/50 för "det är det enklaste". Han är skild och har innan levt med samma person i många år där han alltid tjänat mycket pengar medan hon jobbat deltid. De har två barn som nu är 13 och 10 år.
Jag kommer från ett 9 år långt förhållande utan barn där vi delade på alla gemensamma kostnader men skötte våra egna pengar i övrigt, vi hade löner på samma nivå.
Barnen bor varannan vecka hos respektive förälder och de betalar därmed hälften var för kostnaderna för barnen. Nämnas ska att barnen har dyra vanor i form av märkeskläder, dyr delikatessmat och restaurangbesök, upplevelser och resor mm.
Barnens pappa, min pojkvän, tjänar mycket bra med pengar och har ca 15 000 kr mer i månaden än mig. Jag förstår att har man levt tillsammans länge och skaffat barn så man blir en famillj så blir ekonomin gemensam på alla sätt, finns ingen anledning att dela upp det i mitt och ditt.
Men jag har medvetet valt bort barn ur mitt liv av flera anledningar, bl.a. medicinska orsaker och det faktum att jag vill lägga mina resurser som tid, energi och pengar på mig själv och den partner jag delar min tillvaro med. Att få två bonusbarn varannan vecka ser jag inte som ett problem, utan som något som kommer ge mig väldigt mycket positivt. Jag och barnen tycker verkligen om varandra och har det jättebra ihop. Jag vill gärna ge dem av mig själv i form av tid, omtanke, kärlek, stöttning, vänskap osv.
Jag är en mycket givmild person som ofta betalar för att bjuda mina närmaste på middagar osv och självklart skulle jag betala för barnen också vid olika tillfällen.
Men att jag ska gå in som en tredje part och betala för dessa barns försörjning känns inte alls rätt! Som jag ser det är det föräldrarnas val att skaffa barnen och därmed ta ansvar för dem. Barnen kommer knappast bli "billigare" framöver i form av två tonåringar heller...
Är det jag som är fel ute? Är det fel att jag hellre vill ha mina pengar till sparande, höjd livskvalitet och trygghet än att betala för någon annans barn?
Vi kommer så klart prata vidare om de här detaljerna innan vi flyttar ihop, jag tycker det är viktigt att man är överens. Att bråka om ekonomi känns jäkligt känsligt...
/Villrådig men med stark magkänsla