• Sommarsol0

Betala för dyra bonusbarn?

Hej, jag skulle verkligen uppskatta råd från er som varit i liknande situation! Tyst

Jag och min pojkvän har pratat om att flytta ihop och då kommit in lite på frågan ekonomi. Han tycker att vi ska dela allt 50/50 för "det är det enklaste". Han är skild  och har innan levt med samma person i många år där han alltid tjänat mycket pengar medan hon jobbat deltid. De har två barn som nu är 13 och 10 år.
    Jag kommer från ett 9 år långt förhållande utan barn där vi delade på alla gemensamma kostnader men skötte våra egna pengar i övrigt, vi hade löner på samma nivå.

Barnen bor varannan vecka hos respektive förälder och de betalar därmed hälften var för kostnaderna för barnen. Nämnas ska att barnen har dyra vanor i form av märkeskläder, dyr delikatessmat och restaurangbesök, upplevelser och resor mm.
    Barnens pappa, min pojkvän, tjänar mycket bra med pengar och har ca 15 000 kr  mer i månaden än mig. Jag förstår att har man levt tillsammans länge och skaffat barn så man blir en famillj så blir ekonomin gemensam på alla sätt, finns ingen anledning att dela upp det i mitt och ditt.
    Men jag har medvetet valt bort barn ur mitt liv av flera anledningar, bl.a. medicinska orsaker och det faktum att jag vill lägga mina resurser som tid, energi och pengar på mig själv och den partner jag delar min tillvaro med. Att få två bonusbarn varannan vecka ser jag inte som ett problem, utan som något som kommer ge mig väldigt mycket positivt. Jag och barnen tycker verkligen om varandra och har det jättebra ihop. Jag vill gärna ge dem av mig själv i form av tid, omtanke, kärlek, stöttning, vänskap osv.

Jag är en mycket givmild person som ofta betalar för att bjuda mina närmaste på middagar osv och självklart skulle jag betala för barnen också vid olika tillfällen.
    Men att jag ska gå in som en tredje part och betala för dessa barns försörjning känns inte alls rätt! Som jag ser det är det föräldrarnas val att skaffa barnen och därmed ta ansvar för dem. Barnen kommer knappast bli "billigare" framöver i form av två tonåringar heller...

Är det jag som är fel ute? Är det fel att jag hellre vill ha mina pengar till sparande, höjd livskvalitet och trygghet än att betala för någon annans barn?
    Vi kommer så klart prata vidare om de här detaljerna innan vi flyttar ihop, jag tycker det är viktigt att man är överens. Att bråka om ekonomi känns jäkligt känsligt...

/Villrådig men med stark magkänsla

• Svar på tråden Betala för dyra bonusbarn?
  • Anonym (särbo)

du ska inte betala för hans barn. Om du vill bjuda på nåt är ditt beslut och trevligt. Men någon slags månatlig summa behövs inte, han och mamman delar ju redan? 

då skulle mamman betala 50%, du 25% och han 25%, varför?

• Sommarsol0

Precis så jag ser det också, skönt att veta att jag har lite stöttning Glad

• sextiotalist

Hans barn hans kostnad. Han tjänar så mycket mer än vad du gör så det verkar girigt att han ska använda dina pengar för att försörja sina barn.

Mitt förslag

Dela era boendekostnads efter förmåga

De veckorna barnen är hos er så får han ta matkostnaden, de veckorna det bara är ni så betalar du.

Surar han så kanske ni kan tänka om och fundera på om sambo är rätt

Det bästa kunde vara att du påvisar att hans idé gör att det innebär att det blir dyrare för dig att vara sambo än särbo

• Nybliven bonusmorsa01

Jag tycker att du lyfter en förnuftig fråga, och jag och min sambo hade samma diskussion innan vi flyttade ihop. Han har två barn sedan tidigare, 8 & 11, och tjänar lite mer än vad jag gör. Vi har grabbarna varannan vecka.

Det handlar inte om att man inte kan bjuda eller vara generös, det handlar mer om att jag som inte är mamma till dessa barn, har svårt att se varför jag ska minska på mitt ekonomiska utrymme och vad jag har råd att göra, för att pappan i princip ska få mer pengar över, "bara för vi bor ihop". 

Min sambo höll helt med mig, så vi har helt enkelt gjort en fördelning.
    Vi delar på matkostnaderna så att han betalar in 4000 kr till Ica kortet, och jag betalar in 2000. Det är ungefär vad jag hade som matkostnad innan vi flyttade ihop, så det är helt fair.

Angående boendekostnaden så har jag flyttat in i hans hus, vilket gör att vi delar på driftkostnader 50/50 (el, telefon, vatten, försäkring, sophämtning osv) och sedan betalar jag 1/3 av räntekostnaderna (inte amortering) för hans lån som en sorts "hyra". Så summa summarum så hamnar jag på lite lägre kostnader än när jag bodde själv, min sambo får viss stöttning på de kostnader som jag så att säga "använder" och resten av pengarna gör vi vad vi vill med. Alla förbättringar /reparationer för huset betalar min sambo. 

Gällande barnens kostnader, kläder, leksaker, träningar osv så betalar min sambo för dem. Alternativt delar kostanden med deras mamma, så det är inget jag är med och betalar. Sedan om vi är iväg allesamman och hittar på nåt kul så kan det ju lika gärna vara jag som betalar lunch/fika etc, men det är ju inte vardagliga kostnader så att säga. 

Detta är ett upplägg som fungerar superbra för oss, då vi vill ha en rätvis fördelning utifrån våra separata förutsättningar och slippa tjafs om pengar. 

Som jag sa till honom, jag har en lägre lön från början, och egentligen inget behov av att bo i stort hus (dt kommer ju av att barnen ska få plats) och skulle vi maniskt dela 50/50 på allt, så skulle det innebära färre resor, mindre vardagslyx osv för jag hade inte haft råd. Alternativet där är ju om han då gått in och betalat allt sånt för mig, men det känns inte bra för mig då jag gärna vill känna en ekonomisk frihet och inte en tacksamhetsskuld.... 

Bra att ni pratar om detta innan ni flyttar ihop! Lycka till! 

• Sommarsol0

Vilken lättnad att det inte bara är jag som har den här inställningen. Blev orolig för att jag skulle bli kallad snål kärring eller nåt...
    Samma scenario för mig, jag skulle i så fall flytta in hemma hos honom till en början. Och vi hade ju inte heller behövt en stor två-våningsvilla om det inte var för dessa barn, vi hade kunnat bo betydligt billigare.

• Fjärilslarv

Jag tycker inte att du ska betala något som har med hans barn att göra (dock kanske just maten är lite svårt att utesluta) men övriga gemensamma räkningar och utgifter tycker jag att ni ska dela lika om det går.

• Anonym (särbo)

min särbo och jag diskuterar också hur det blir när vi flyttar ihop. Dock har vi barn båda två så det blir en annan sak, och kanske också lättare att jämföra våra kostnader. 

Men om din kille inte förstår ditt resonemang så kan du kanske fråga honom om rollerna var ombytta, hur hade han tänkt då? Skulle han gladeligen betalat 50% rakt av om du hade två barn och han inga?

• Anonym (....)

Om utesluta barnen ur gemensam ekonomi går så långt som till att beräkna boendekostnad efter hur stor del av bostaden som nyttjas av dig resp han och hans barn så går det för långt.

Men att han ska stå för sina barns mat, kläder och nöjen ser jag som självklara.

• viseversa

Su ska självklart INTE betala för hans barn. Det är som du säger föräldrarnas ansvar. Bara att göra det klart för din man/sambo redan nu.

• Sandraxx

Kan bara hålla med de övriga i denna tråd, självklart ska inte du betala för hans barn. Men se till att försöka göra upp så mycket som möjligt i förväg och sen kan man ju alltid vara generös när det ges tillfälle om man vill.

• glutten

Jag tycker du tänker helt rätt TS. Min sambo har ett barn som bor hos oss halva tiden, och vi delar lika på alla räkningar, hyra och mat. Allt annat som hör barnet till betalar sambon (kläder, aktiviteter osv). Hade det rört sig om mer än ett barn hade jag förmodligen lyft frågan om matkostnaderna, särskilt i tonåren, men nu är det bara ett barn och då känns det helt okej för mig.

Som sagt, du ska INTE stå för halva den delen av barnens kostnader som faller på pappan. Han delar redan med deras mamma.

• Anonym (Hey)

VI har gjort som så att vi delar på hushållskostnaderna men han betalar allt som har med barnet att göra.. Och jag köper kläder, fika eller leksaker om jag vill som en bonus :)
    Dock har min sambo för några månader sedan blivit varslad så nu står jag för det mesta, barnet 4 år så egentligen inget speciellt hon behöver nu. Hon har kläder och leksaker och äter ju samma mat som oss. Samt att detta inte var något vi räknade med när vi flyttade ihop.
    Annars har vi gemensam ekonomi, alltså vi delar på utgifter och det blir inte alltid "rättvist" med vilken plånbok det kom från men vi ser det som våra pengar oavsett (efter att vi lagt undan privat båda två). 

• Anonym (Hey)
    Anonym (Hey) skrev 2015-02-13 13:21:28 följande:

VI har gjort som så att vi delar på hushållskostnaderna men han betalar allt som har med barnet att göra.. Och jag köper kläder, fika eller leksaker om jag vill som en bonus :)
    Dock har min sambo för några månader sedan blivit varslad så nu står jag för det mesta, barnet 4 år så egentligen inget speciellt hon behöver nu. Hon har kläder och leksaker och äter ju samma mat som oss. Samt att detta inte var något vi räknade med när vi flyttade ihop.
    Annars har vi gemensam ekonomi, alltså vi delar på utgifter och det blir inte alltid "rättvist" med vilken plånbok det kom från men vi ser det som våra pengar oavsett (efter att vi lagt undan privat båda två). 

Dessutom väntar vi ett gemensamt barn nu så det skulle bli lite konstigt och väldigt komplicerat att dela upp det mer känner jag.
Svar på tråden Betala för dyra bonusbarn?