• Malin99

Inskolning m.m

Hej

Har verkligen försökt förstår och läst men inte fattat :)

Min dotter ska skolas in på förskola. Hon ska gå 2 dagar i veckan mellan 9-3.
    Jag tar just nu ut 5 dagar i veckan förrutom dom dagarna jag ska jobba och hon gå på förskolan.

Kan jag fortsätta så under inskolningen? Om jag inte kan det kommer ju SGI´n gå förlorad?

Sen undrar jag hur jag fyller i när jag ansöker. Skäl till föräldrarpenning. 100% har jag fyllt i men kom på att om hon går på dagis 2 dagar är det 75% då jag ska fylla i?

Jag vill verkligen inte göra fel!

Tack!

• Svar på tråden Inskolning m.m
  • Försäkringskassan

Hej,

Är du helt föräldraledig under inskolningen så måste du tänka på att du ska få ihop 5 dagar i vecka även under denna period om du vill skydda din SGI (sjukpenninggrundande inkomst). De dagar du lämnar barnet 2 timmar eller mer så kan du bara söka ersättning för den del av dag du är med barnen. Det gör att det kan vara svårt att få ihop 5 dagar i veckan.

Här kan du ta hjälp av dagar på lägstanivå som har generösare regler.

Man får ta ut dem ordinarie arbetsfri dag eller så räcker det att man avstår så lite som 1/8 av sin arbetsdag för att ha rätt till en hel dags ersättning på lägstanivå. Detta möjliggör att ha ditt barn på förskolan upp till 7/8 av din arbetsdag en dag du är helt ledig och få ersättning för hela dagen.

När du sedan börjat arbeta så ska det sammantagna sysselsättningen av arbete och föräldrapenning tillsammans bli minst 5 dagar i veckan för att skydda SGI

Så går din dotter bara på förskolan 2 dagar i veckan och du har föräldrapenning de övriga 5 dagarna och vårdar henne så skyddar du på korrekt sätt.

Hälsningar

Carola, handläggare

• Malin99

Ok tack för ditt utförliga svar.

Jag tar då ut lägsta nivå dagar när jag börjar lämna henne korta stunder.
    Problemet är ju att jag inte vet detta i förhand. Man har ju ingen aning om hur mycket hon kommer kunna gå själv och inte? Hur ska jag göra föreslår ni då?

Svar på tråden Inskolning m.m