• Mila002

Svaga/minskade fosterrörelser i vecka 29

Har sedan två dagar tillbaks märkt att bebis rör sig mindre, och dessutom med lite svagare buffar. Är i vecka 29 och har känt av mycket mer tidigare tycker jag. Låg ner och försökte räkna i två timmar och kände ca 4 små buffar och ringde sen förlossningen som min BM sagt att man ska göra om man inte känner 10 rörelser på två timmar. BM som svarade lät inte särskilt brydd utan sa "jaha, ja då får du väl komma in då" med halvsur röst. Inte trevlig eller lugnande för fem öre. Vill inte åka dit då jag fick känslan av att jag störde och att hon var trött på oroliga mammor som tar upp deras tid :( 

Någon mer som känt av att det blivit lugnare i magen runt vecka 29? Kan det vara platsbristen? Tycker det känns så konstigt att buffarna blivit så svaga helt plötsligt:(
    Känns inte heller direkt bättre nu inför förlossningen om det jobbar surisar där som inte tar en på allvar.

• Svar på tråden Svaga/minskade fosterrörelser i vecka 29
  • Tigmatropos

Neeej marsch pannkaka in med dig, det är ett liv det handlar som så du ska inte chansa pga en surpuppa i telefonen! 

• Anna Hbg

Buffarna ska inte minska. Bara en myt att rörelserna minskar pga platsbrist. Kan däremot ändra karaktär i takt med att den växer.

Tycker absolut att du ska åka in och kolla upp det. Stanna inte hemma bara för att de lät sura.

Är du orolig ska du kolla upp det så att du om inget annat får reda på att allt är som det ska.

• gumman 1

Men bry dig inte om den bm som du pratade med i telefonen, hon representerar inte hela förlossningsvården!. Jag jobbar inom förlossningsvården och väldigt många(majoriteten) av kvinnor som söker för minskade fosterrörelser har en pigg och frisk bebis i magen, men några fåtal har en bebis som visar att den inte mår bra. Åk in och gör ett CTG så kanske det känns bättre sedan. Barnet kan mkt väl ha lagt sig på ett sätt som gör att du känner mindre tydliga rörelser men det är inget som man vet förrän man har kollat upp det. Lycka till!

• Mimmis55

10 rörelser på två timmar!?

Ska man börja räkna och noja sig för det nu också...? Kan det inte vara så att den sover och rör sig lugnare en period?

Väntar mitt tredje här, men Som jag minns så minskade rörelserna eller ändrade karaktär rejält sista månaden till mer mjuka diffusa och inte alls så ofta.

Dock respekterar jag dem som vet bättre om saken, så det kanske är bra att kollas upp. Hur har det gått för Ts tro?

• MeLike

Jag är i vecka 27 och går i samma tankar, min bebis rör sig inte lika mkt. Jag är lite orolig men när man söker på webben så verkar det vara ganska vanligt att beteendet ändras hos bebisen vid denna tid :/ kan inte du snälla uppdatera om du åker till förlossningen

• Sarai

Tittar man på de finska rekommendationerna så är det mer än tio rörelser i timmen. 

Förra barnet jag hade var inte still ens när han sov. Han rörde sig jämt.

Den här gången har jag en som är i jämförelse lugn. Men jag har räknat några gånger och aldrig hamnat under tio rörelser i timman. 

BM berättade att man har forskat på hur normalt rörelsemönster är. Det man har kommit fram till är att ett foster normalt sett inte är stilla mer än i 40 minuter i taget. Sen kan det vara en kort period på några minuter då det är aktivitet och man kanske registrerar en omgång rörelser vilket kan följas av en lugn period till. Sen finns det perioder då det är rörelser konstant under längre perioder. Men flera rörelser varje timma skall man kunna räkna till.

Läste att finsk mödravård rekommenderar att man håller viss koll på hur barnet normalt rör sig för att kunna upptäcka en avvikelse. I sverige har man inga sådana rekommendationer.

Men det finns appar till telefonen för att kartlägga om man är av den lite nojjigare sorten. Som jag är... 

Till TS, jag hade åkt in.

As for Sarai your wife, you are no longer to call her Sarai; her name will be Sarah.
  • Tigmatropos
    Sarai skrev 2015-02-14 08:58:56 följande:

Läste att finsk mödravård rekommenderar att man håller viss koll på hur barnet normalt rör sig för att kunna upptäcka en avvikelse. I sverige har man inga sådana rekommendationer.

Jo vi har exakt samma rekommendationer här, bara inte tillräckligt med info om det. :/ 

www.spadbarnsfonden.se/Page.asp
  • Sarai

Spädbarnsfonden bestämmer ju tyvärr inte vilken information blivande mödrar får av sin barnmorska. Tycker det är synd. Förmodligen finns det en oro över att dylika rekommendationer skulle risker att få fler oroliga föräldrar som kommer in till förlossningen. Vilket ju är ett konstigt resonemang då man vet att minskade fosterrrörelser är en varningsklocka.

Jag har ett kusinbarn som lever idag pga att hans mor larmade sjukvården när rörelserna minskade i slutet av graviditeten. Det var då fel på hans navelsträng och han förlöstes akut och överlevde med hjälp av blodtransfusioner. 

As for Sarai your wife, you are no longer to call her Sarai; her name will be Sarah.
Svar på tråden Svaga/minskade fosterrörelser i vecka 29