• cloud

Varför är alla värda alla älskas?

Jag har grubblat över påståendet "alla är värda att älskas precis som de är". Bortsett från att det är norm att säga så, kan någon förklara varför? Och innan ngn skriver ngt i stil med "men vilken människosyn du har!" så vill jag säga att det är en rent filosofisk fråga som ingen av mina vänner har lyckats svara på. Det känns som att många tänker/säger så av ren vana. Man har lärt sig att det bara är så.

Jag tänker nämligen att om man verkligen tar ned det på lägsta nivå, så blir människor älskade för utförda beteenden (ngt som såklart speglar personliga egenskaper). Vissa bli älskade för att de visar empati, är kärvänliga, generös etc. Andra för att de är ömsinta, vågar vara personliga, mottagande, inkännande eller beter sig helt enkelt underbart. Om en individ inte utför ngra beteenden som väcker kärlek hos ngn, kan man då säga att individen trots detta är värd att älskas? Varför i så fall? Bara för att den råkar vara en människa? Varför i så fall? Finns det en naturlag som säger det? Eller är den en social konvention, lite som FN:s mänskliga rättigheter? Är det en rättighet att bli älskad? I så fall, varför är inte alla älskade? Olika människor är helt olika mycket älskade, det kan väl de flesta skriva under på. 

• Svar på tråden Varför är alla värda alla älskas?
  • glutten

Jag tänker typ såhär: I teorin är alla värda att älskas precis som de är (såvida de inte tex mördar barn och är stolta över det). I praktiken fungerar det inte så, och det finns inte så mycket att göra åt saken.

• cloud

Jag tänker så också. Jag tycker det är befriande att ngn mer än jag tänker så. Känner mig rätt misantropisk nämligen

• LeaveMeAlone

Jag skulle nog säga att alla från början förtjänar att älskas. Finns inte för mig att ett barn inte förtjänar kärlek. Men som vuxen har man ett eget ansvar för att bete sig på ett sätt som genererar i att vara mottaglig för kärlek. Är man elak mot andra människor så gör man sig väldigt svår att älska. Sen kan ju människor ändra på sig i vissa fall men ja pedofiler och mördare och andra sjuka människor ligger nog kvar i facket av de som enligt mig inte förtjänar kärlek.

• audio

En kan inte älska alla, men alla kan älska någon.
    Jag älskar inte alla, men skulle inte hindra andra från att älska den jag inte gör.

Svar på tråden Varför är alla värda alla älskas?