2016 skrev 2015-02-13 14:43:27 följande:
Tack för svar.
Nej, arbetet vet inte att jag är inskriven på af. Det är det där stickprovet jag är orolig för. Sökte kanske det och 4 jobb till så det är inte så många jobb att göra stickprov ifrån men det kanske inte är så det funkar med stickprov? Du kanske menar att dom gör det på ALLA sina klienter helt enkelt, vet för lite själv känner jag. Får ångest av denna situation dock. Livrädd att mista A-kassan pga att dom kommer på att jag drog mig ur.
Jag har en väninna som har arbetat på Af, och enligt henne så tog de stickprov - men det var bara typ vart tusende sökta jobb de kollade. Så risken är mycket liten. Vidare förlorar du ju inte A-kassan för gott, utan det handlar bara om en karenstid (minns inte hur många dagar nu, men det står säkert på din A-kassas hemsida).
Men för säkerhets skull kan du ju hushålla med de pengar du har nu, ifall du skulle behöva klara dig på dem i två månader i stället för en. Det är också bra att veta att ALLA får matkuponger från soc (för att handla i livsmedelsbutik eller äta på t.ex. en skola eller ett äldreboende), även om man inte är aktuell för försörjningsstöd i övrigt. Så SVÄLTA behöver man aldrig om man har PUT här!