• Anonym (Rådlös)

Kan någon ge tips på vad som kan bättra på min värkande rygg?!

Hej!

Har någon något tips på vad man kan göra åt en värkande bröstrygg? Jag har tagit en Ipren med det hjälpte inget.

Jag skulle behöva att någon knäckte och även masserade. Men nu så har jag ju inte det. Har tid hos en kiropraktor först på onsdag.

Men det värker och känns liksom som om det satt ihop lite fel i bröstryggen.

Någon som kan ge tips på vad jag kan göra för att släppa lite på smärtan?

• Svar på tråden Kan någon ge tips på vad som kan bättra på min värkande rygg?!
  • Anonym (Rådlös)

Ååhh, ingen?

• aleakim

Värme lindrar oftast. Vetekudde eller en varm dusch/bad t ex :)

W och liten i magen :)
  • Anonym (Rådlös)

Ja får plocka fram min vetekudde!!

Finns det ingen naprapat eller kiropraktor här som kan ge mig några råd?

• Anonym (been there)

Hej!

Lägg dig på rygg på golvet (på en tjockare matta). Dra upp ben så knäna är böjda och du på så vis har svanken i golvet. Alternativt placera underbenen på en stol eller pall så att du liksom ligger i 90 graders vinkel med knä och höft. Sträck ut armarna åt sidorna med handryggarna neråt mot golvet. Pressa ner armar, axlar, skuldror och ryggsidan av bröstkorgen i golvet så hårt du kan och räkna till 10. Slappna sedan av i hela kroppen. Upprepa flera gånger. Glöm ej andas in när du spänner dig och slappna av när du släpper spämningen.

• Anonym (Rådlös)
    Anonym (been there) skrev 2015-02-13 22:21:04 följande:

Hej!

Lägg dig på rygg på golvet (på en tjockare matta). Dra upp ben så knäna är böjda och du på så vis har svanken i golvet. Alternativt placera underbenen på en stol eller pall så att du liksom ligger i 90 graders vinkel med knä och höft. Sträck ut armarna åt sidorna med handryggarna neråt mot golvet. Pressa ner armar, axlar, skuldror och ryggsidan av bröstkorgen i golvet så hårt du kan och räkna till 10. Slappna sedan av i hela kroppen. Upprepa flera gånger. Glöm ej andas in när du spänner dig och slappna av när du släpper spämningen.

Tack!

Men alltså när jag pressar ner armar och axlar mot golvet så åker ju bröstryggen med skuldrorna upp. Kan inte alls pressa ner skuldrorna mot golvet haha. Svanken åker ner men inte skuldrorna. Kan endast pressa ner överryggen om jag vilar benen på soffa i 90grader, men jag kan absolut inte pressa ner axlarna och armarna samtidigt.
  • Guapa

Nu är jag ingen kiropraktor men jag har haft en hel del ryggbesvär.. Hur ont har du, kan du röra armarna? Försök i så fal röra på dig så du får igång blodcirkulationen samt öka rörligheten i bröstryggen.

Grunden till min värk är stelhet (+ långvariga och sneda lyft av barn). Om jag inte kör en ordentlig genomkörare för ryggen varje kväll med yoga-liknande övningar som jag fått från sjukgymnasten så klarar jag knappt att ta mig upp ur sängen på morgonen.

• Anonym (Rådlös)
    Guapa skrev 2015-02-13 22:37:18 följande:

Nu är jag ingen kiropraktor men jag har haft en hel del ryggbesvär.. Hur ont har du, kan du röra armarna? Försök i så fal röra på dig så du får igång blodcirkulationen samt öka rörligheten i bröstryggen.

Grunden till min värk är stelhet (+ långvariga och sneda lyft av barn). Om jag inte kör en ordentlig genomkörare för ryggen varje kväll med yoga-liknande övningar som jag fått från sjukgymnasten så klarar jag knappt att ta mig upp ur sängen på morgonen.

Jag jag kan absolut röra mina armar. Smärtan är inte alls outhärdlig men det är besvärligt och störande att bröstryggen ständigt värker och är stel.

Långsiktigt så måste jag verkligen komma igång med träningen!! Så är det. De senaste två veckorna har innehållit för stor dos av psykisk stress, ångest och stillasittande så det är det som har knäckt min rygg denna gång.

Jag har inga yoga-inspirerande övningar som du har men jag blev ändå inspirerad av att sträcka ut och kuta rygg om vart annat och det är väldigt skönt för stunden och en stund efter. Än om självs utsträckningen, typ skjuta rygg, smärtar när musklerna dras ut och vissa får kramp då haha.

Förbannade svaga rygg hehe.
  • Anonym (Aj)

Prova "häng dig" i en dörr. Kan funka att sträcka ut ryggen ordentligt.

• Anonym (Rådlös)
    Anonym (Aj) skrev 2015-02-14 00:21:08 följande:

Prova "häng dig" i en dörr. Kan funka att sträcka ut ryggen ordentligt.

Jag önskar ofta det men vågar inte hänga på någon dörr hehe.
  • Anonym (Aj)
    Anonym (Rådlös) skrev 2015-02-14 00:49:51 följande:
    Jag önskar ofta det men vågar inte hänga på någon dörr hehe.
    P.g.a rädsla för ryggen eller -ursäkta!-din vikt? Jag har en man som brukar dra sträckbänk på mig typ när mina höfter låst sig och ibland hänger jag i dörren-båda kan hjälpa.
  • Anonym (Rådlös)
    Anonym (Aj) skrev 2015-02-14 00:55:16 följande:

P.g.a rädsla för ryggen eller -ursäkta!-din vikt? Jag har en man som brukar dra sträckbänk på mig typ när mina höfter låst sig och ibland hänger jag i dörren-båda kan hjälpa.

Nej pga rädsla för dörren haha! Jag väger 70 typ.
  • Guapa
    Anonym (Aj) skrev 2015-02-14 00:55:16 följande:
    Hehe det fick mig att tänka på ett citat jag hört på gymmet: "Orsaken till ryggskador hos unga kvinnor är oftast en pojkvän som låtsas vara naprapat"

Och så tänker jag på ett antal pojkvänner som försökt knäcka min rygg under årens lopp så det ligger kanske något i det..
Svar på tråden Kan någon ge tips på vad som kan bättra på min värkande rygg?!