• Black Donna

3 månaders bebis med nattskräck? Obehagligt, hjälp!

Min 3 månaders son har de senaste 36 timmarna haft totalt 16 skrikattacker som håller i sig i 2-3 minuter. Dessa kommer precis vid/innan insomning eller vid amning. Han blir högröd i ansiktet, får stirrig blick och ser helt panikslagen ut. Han skriker annorlunda jämfört med vanligt skrik och efter skriken andas han häftigt innan han till slut blir 'normal' igen. Efteråt blir han trött. Det är så skrämmande att se. Han verkar dock inte ta skada av det. Och mellan anfallen är han som vanligt. Vad är detta? Nattskräck brukar ju drabba äldre barn och min sons anfall kommer ju inte endast vid sömn.

Jag är jätteorolig eftersom det händer så ofta. Innan igår natt hade det hänt ca 5 ggr vid olika tillfällen men nu har det verkligen eskalerat. Jag har pratat med BVC och barnkliniken (telefon) och de kunde inte säga vad det var och jag skulle höra av mig om det blev värre. Jag vill inte ta dit min son i onödan eftersom det var många med influensa där.

Jag vore så tacksam om nån kan svara på detta, har ni varit med om något liknande? Ja är desperat! ????

• Svar på tråden 3 månaders bebis med nattskräck? Obehagligt, hjälp!
  • BinaBurner
    Om det är nattskräck så är det viktigaste för dig att komma ihåg att det inte är farligt och att han inte ens "vet" själv att det pågår. Min son fick nattskräck vid 11 månader och hade attacker i perioder i två år. Det är obehagligt men vi fick rådet att inte försöka "trösta", utan bara se till att han inte skadade sig själv under attacken. 

Däremot tycker jag (som definitivt inte är en expert!) att 16 anfall på mindre än två dygn låter jättemycket och det typiska är inte att attacken kommer vid eller före insomning, utan när barnet går in i djupsömn efter ett par timmars sömn. Just därför fick vi rådet att "peta på" vår son efter 1,5 timmar för att störa hans sömncykel och förhindra anfall. Han fick oftare anfall precis innan han skulle bli sjuk. I vårt fall fick han aldrig mer än ett anfall per natt och det varade från 5-20 minuter. 

Finns det något mer ställe du kan ringa till och få råd? Tycker inte vårdpersonalen du pratade med att det var något konstigt? Kan han ha ont i magen (t.ex.)?
  • Pescetarian

Man kan begära hembesök om man har ett känsligt spädbarn eller om man är gammal och känslig för smitta.

• Minza83

Fast nattskräck brukar komma efter några timmar in i sömnen..

Hade jag varit dig ts så hade jag sökt värd, låter mer som att din bebis har ont..

Svar på tråden 3 månaders bebis med nattskräck? Obehagligt, hjälp!