• Jana1

Hur mycket motsvarar på dag 83% på natten?

Hej alla

Är det någon som kan detta motsvarande natt/dag,kommer kanske o börja jobba på natten men har lite problem med att räkna det där i procent. Jag jobbar heltid på dag o undrar hur mkt ska jag jobba natten om det ska motsvara min heltid på dag? tackkk

• Svar på tråden Hur mycket motsvarar på dag 83% på natten?
  • zZzZz

Jag jobbade 12år nattetid, och arbetstiden var ingen skillnad mot dagtid, fördel var att man fick OB och sånt..

Om det är 83procent nattetid av din dagtids arbetstid så är det enkelt och räkna ut?

• Gladskit

Det beror på vad det är för typ av arbetsplats och vilket kollektivavtal de har.
    Inom det avtal som råder i vår verksamhet är natt 35,05 timmar, dvs om du har vaken natt. Sjuksköterskor tex. Har du jour är heltidsmåttet 37 timmar. Och för dagtjänst 40 timmar.
    Så utöver att du får ob mm så är det skillnad på att jobba natt 83% schemalagt  (ca 29h per vecka), jour (ca 30,7h per vecka) och dag (ca 33,2h per vecka).

• Jana1

det handlar om äldreboende,så jag undrade hur många nätter ska man jobba för att hamna ungefär heltid på dag...

• Dexter dot com
    Jana1 skrev 2015-02-16 17:43:32 följande:

det handlar om äldreboende,så jag undrade hur många nätter ska man jobba för att hamna ungefär heltid på dag...

Heltid natt är ju lika många timmar som heltid på dagen så hur många nätter det blir beror på hur många timmar nattpassen ligger på. Normalt brukar nattpassen vara 10-11 timmar och vanligast är att man jobbar 64-77%.
    Att jobba natt sliter mycket mer på kroppen och att jobba heltid natt utan långledighet låter otroligt slitsamt och ohälsosamt.
  • Dexter dot com
    Jana1 skrev 2015-02-16 20:54:43 följande:

tanke är att jobba 80% natten, arbetspasset är 10h

Då kommer du jobba 17-18 nätter på 6 veckor.
Svar på tråden Hur mycket motsvarar på dag 83% på natten?