Ni som läst eller sett 'Fifty shades of grey'
Ni som sett filmen eller läst boken, gjorde den er kåt?
Ni som sett filmen eller läst boken, gjorde den er kåt?
Nää det gjorde den inte. Mer förundrad att folk tycker boken är bra...
Spännande..
Jag älskade alla böcker . Blev riktigt våt vid flera olika tillfällen .....ska snart läsa om alla igen ;)
Har läst boken och sett filmen, blev ej kåt. Av boken blev jag mest irriterad för den är så uselt skriven...
Jag älskade alla böcker . Blev riktigt våt vid flera olika tillfällen .....ska snart läsa om alla igen ;)
Skulle kvinnor bli lika upphetsade om all glamour i filmen togs bort?
?If Christian Grey was living in a housing project on food stamps I doubt he would be so attractive to all these women,? Dines said. ?It?s his wealth that they have used to rebrand violence as romance. Because if you take away all the veneer of wealth and fancy planes and beautiful apartments and being taken all over the world, you?ll see this for much more what it is, which is the story of a sadistic predator targeting a young, immature, vulnerable young woman and basically beating her and torturing her sexually.?
Jag tvingade mig att läsa den för att försöka förstå fenomenet som sådant. Efter att ha läst fattar jag ännu mindre. Den är taffligt skriven. Den har väldigt stereotypa rollfigurer. Den har en simpel, förutsägbar handlig. Den består av en en massa sex/porr. Jag är ingen expert på BDSM, men har förstått att även där är researchen undermålig.
Likafullt har böckerna sålt i miljonupplaga. Främst till kvinnor får man förmoda. Kan det vara så att boken och filmen i någon mening rättfärdigar ett annars icke accepterat läsande/tittande? Det är ok liksom att läsa en roman "för det är ju inte porr". Jag vet inte...
Jag var på solsemester i Grekland för nåt år sen. Vid poolen stod det en massa solstolar i vilka det låg läsande kvinnor och män av olika nationaliteter. Jag noterade att mer än hälften av kvinnorna läste den boken. Det var då jag blen nyfiken och bestämde mig för att läsa den, jag också.
Jag är man btw.
Jag har läst första boken och jag tycker att mina trädgårdsböcker är bra mycket mer upphetsande. Slår vad om att de som gillar dessa böcker även gillar Camilla Läckberg och liknande. Kanske är jag som är kräsen när det gäller författarskap.
Varför skriver ni "boken"? Det är tre böcker och det är mest fokus på sex/bdsm i den första. Det kanske inte är en triologi som man kommer att minnas i litteraturhistorien men det blir bättre och saker o ting växer om man läser alla tre, tyckte jag iaf.. Tror dock att det är svårt att filmatisera en triologi, Stieg Larsontriologin var inte så bra som film heller.