• Vattenliljan

Bada varje kväll?

Har en liten kille på snart två år och han har hittills badat 1-2 ggr/vecka, mest för att en familjemedlem alltid har sagt att barn inte ska bada oftare än så för att det inte är bra för huden etc. Men jag vet att vissa badar sina barn varje kväll som en del av läggningsrutinen. Sonen ÄLSKAR att bada och är generellt väldigt ledsen och tjurig på kvällarna. Men de kvällar som han får bada är han på mycket bättre humör. Kan det kanske vara värt lite torr hud om man får en bättre stämning och harmoni i huset på kvällarna? Eller..?

• Svar på tråden Bada varje kväll?
  • memis

Använd badolja och smörj in huden efter behov, du behöver ju inte tvätta håret mer än ett par gånger i veckan typ och inte heller använda duchcreme varje kväll :)

Min stora badade nästan varenda kväll när han va liten och va aldrig torr så:)

Är sonen nöjd och kommer till ro är det ju toppen :)

• fluu

Nej, man kanske inte ska bada så ofta, men vill barnet det så kör på. Införskaffa bra krämer om han blir torr. Min dotter blir lätt torr i huden, men badar ändå för att hon vill det. Under första året avskydde hon att bada och då badade vi istället sällan.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Långbenopluto

Min son på 8 år badar varje kväll som sin kvällsrutin. han använder alltid duscholja, det funkar jättebra!

• Hamboist

Min torris till dotter älskar att bada så det görs var dag- och ibland en dusch på morgonen också. Smörjer med miniderm efter var gång och det funkar kanon! Skulle vi däremot slarva med att smörja får hon ont och blir jättetorr. Mild oparfymerad tvål är också ett måste.

• Pescetarian

Om han inte redan är torr så är det väl dumt att riskera att han blir det? - "Bada på, blir han torr så använd kräm!". Lite som att säga "ät hur mycket godis du vill!, ruttnar tänderna är det ju bara att laga de!"

• Pescetarian

Jobbigt om barnet ska behöva få torr hud på kuppen, och tvingas behöva smörja kroppen varje dag resten av livet.

• Nimah

Att bli torr är ju inte farligt. Lite väl drastisk att jämföra med förstörda tänder tycker jag. Min treåring badar i stort sett varje kväll sedan två år. Brukar inte tvätta honom med tvål om han inte kladdat in sig särskilt i något. Han är inte torr alls. Vi har ekologiska badoljor hemma men använder dem sällan. Bada på om barnet vill tycker jag! Inte tar de skada av det :)

• Pescetarian
    Nimah skrev 2015-02-14 19:41:04 följande:

Att bli torr är ju inte farligt. Lite väl drastisk att jämföra med förstörda tänder tycker jag. Min treåring badar i stort sett varje kväll sedan två år. Brukar inte tvätta honom med tvål om han inte kladdat in sig särskilt i något. Han är inte torr alls. Vi har ekologiska badoljor hemma men använder dem sällan. Bada på om barnet vill tycker jag! Inte tar de skada av det :)

Jag har torr hud på händer och i ansiktet. Det ÄR en jävla pina, tro mig! Är det riktigt kallt och blåsigt på vintern kan jag inte gå ut pga att det känns som att ansiktet spricker och brinner upp - sådan är känslan, alltså.

Och att vänja kroppen med krämer kan också leda till att kroppen blir torr utan dessa krämer. Vilket således resulterar i att personen kommer att tvingas fortsätta smörja kroppen varje dag, resten av livet. Hur schysst är det!?
  • fluu

Nu har jag väldigt svårt att tro att någon förälder låter barnet bli torrt om barnet verkligen upplever obehag... Jag gör det då inte. Min unge blir torr lätt, men verkar inte störas av det alls. Sambon är likadan.

• Pescetarian

Det jag menar är att om man har ett barn som:

* INTE är torr och som heller INTE BLIR torr av att bada och duscha mycket - då kvittar det!

* INTE är torr men som efter för mycket bad BLIR torr, då bör man upphöra och INTE vänja barnets hud vid olika krämer.

* ÄR torr och som blir ÄNNU mer torr efter bad, då bör man definitivt begränsa badandet och endast använda OLJOR i den mån det räcker. Krämer försämrar kroppens egna möjlighet att återfukta sig.

Vem som helst kan bli beroende av hudkrämer, lypsyl, schampo, etc.

• Pentra

Vattenlek är väldigt lärande och utvecklande i flera avseenden, men det är inte bra att bada, tvåla in och skrubba kroppen för ofta. Då tvättar man bort kroppens/hudens naturliga skydd mot oönskade virus, bakterier och mikrober etc... ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Batmamba

Jag förstår ditt barn! Jag älskar också att bada!

Prova. Blir huden torr får ni gå tillbaka till hur det är nu. Korta ljumma bad sliter mindre än långa varma.

Använd badolja och strunta i tvål och schampo.

Vi badar vår snart fyraåring i balja för det mesta (varje morgon pga nattblöja). Då tvättas det viktigaste (fötter, rumpa, kön) utan att all hud blir blöt. Och man slipper torka och borsta håret varje gång.

• fluu

Dock tvättar vi inte vårt barn speciellt mycket med tvål, använder ingen badolja och tvättar håret endast en gång i veckan.

• jennyerson

Jag badar mina varje dag och det har dom gjort sedan den dagen dom föddes. Dom föddes i Ungern och där är det naturligt att alla bebisar, barn och vuxna badar varje dag. Mina tvillingar var födda 7veckor förtidigt men dom fick bada på neo-avdelningen av personalen varje dag ändå. Jag har aldrig smort in mina 1,5åringar så jag tycker inte att det torkar ut huden.

Det hjälper otroligt med hela kvällsrutinen tycker jag!

• LFF

Mina tvillingar blir lätt torra (hade eksem förra vintern) så de får inte bara varje dag vintertid. De älskar att bada och är helt galna i badkaret men det spelar liksom ingen roll. Tar hellre griniga tvillingar på kvällen än bråket som uppstår om de ska smörjas in varje kväll. 

• mammalovis

Vår 1,5-åring badar bara 1-2 gånger i veckan beroende av om hon bajsat ner sig eller inte. Trots bad kanske bara en gång i veckan behöver vi ändå smörja in henne med miniderm i perioder. Visst älskar hon att bada, men hon hatar att gå upp ur badet och bli insmörjd. Stannat i badet hade hon nog gärna gjort en halvtimma eller mer om hon fått.

För egen del duschar jag varje morgon för att vakna (dricker inte kaffe), men blir bara torr i perioder på vintern.

Svar på tråden Bada varje kväll?