• Ewald01

Ny eller begagnad bil - hur brukar ni göra respektive vad köper ni?

Brukar ni köpa nya eller begagnade bilar när ni behöver en annan bil? Skulle ni hellre vilja ha en liten men ny bil eller en större begagnad bil?

Kan tänka mig att barnfamiljer ofta behöver en större bil.

Men berätta vilken bil det ska vara och varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ny eller begagnad bil - hur brukar ni göra respektive vad köper ni?
  • Ewald01

Det som också kan vara bra att veta:

Ni som köper begagnad bil, vilka kostnader för reparationer, service osv. ... eller gör ni det själva? Hur länge efter köpet uppträder de första Problemen?

Det skulle vara interessant att diskutera.

Jag tycker att det är bättre att köpa en ny bil som inte är för dyr än att köpa en begagnad bil som kostar t.ex. över 50 000:-.

Vad tycker ni och varför?

• StevenDiese

Har köpt i alla prisklasser upp till 80k. Varit både besvikelser och glädje.

Däremot tycker jag att vi svenskar är lite väl kombikåta. Visst är det bra med kombi på semestern men annars?

Man kan ju lika gärna köpa en takbox och sätta dit när det är nåt särskilt. Så kan pengarna man sparar på kombitillägg och bensinförbrukning gå till nåt kul.

Komforten är bättre i en sedan. Stereon låter bättre med!

• Grande Rock

Senast jag köpte bruksbil köpte jag en 10år gammal volvo för 60kkr. Detta skedde för sju år sedan. Bilen hade, när jag köpte den, gått 25 000 mil och hade full servicebok.

I reparationer och service har jag på denna tid lagt runt 20 000, lite har jag utfört själv, resten är gjort på verkstad..

Bilen saknar numera värde, i bästa fall får jag 5000 för den.
    Skatt och försäkring går på ca 4000 per år.
    Summa summarum har bilägandet de senaste sju åren kostat mig ungefär 15 000 per år. Mycket mer än så är det inte värt för mig att ha en bruksbil.

Det blir alltid som man tänkt sig
  • Ewald01
    StevenDiese skrev 2015-02-14 20:04:18 följande:

Däremot tycker jag att vi svenskar är lite väl kombikåta. Visst är det bra med kombi på semestern men annars?

Man kan ju lika gärna köpa en takbox och sätta dit när det är nåt särskilt. Så kan pengarna man sparar på kombitillägg och bensinförbrukning gå till nåt kul.

Komforten är bättre i en sedan. Stereon låter bättre med!

Jag brukar köpa nya och billiga bilar. Man kan redan köpa en nya bil för t.ex. 90 000 :- som även duger till mindre familjer .... vad tycks om att ha en sådan?
  • Ewald01
    Grande Rock skrev 2015-02-14 20:13:29 följande:

Senast jag köpte bruksbil köpte jag en 10år gammal volvo för 60kkr. Detta skedde för sju år sedan. Bilen hade, när jag köpte den, gått 25 000 mil och hade full servicebok.

I reparationer och service har jag på denna tid lagt runt 20 000, lite har jag utfört själv, resten är gjort på verkstad..

Bilen saknar numera värde, i bästa fall får jag 5000 för den.
    Skatt och försäkring går på ca 4000 per år.
    Summa summarum har bilägandet de senaste sju åren kostat mig ungefär 15 000 per år. Mycket mer än så är det inte värt för mig att ha en bruksbil.

Hmm ... som jag gissar ... rel. mycket pengar går åt reparationer när man köper en äldre bil.

Jag köpte en ny bil för ca. 3,5 år sen och har ännu inte haft några reparationer.

Kostnaden för service etc. var hittills ungefär 7500 :-

(OBS att byta motorolja och oljefiltern kostar inte mer än 400 Jag kör ungefär 4500 mil (45 000 - 50 000 km) per år!

Bilen har alltså hittills gått över 175 000 km!
  • Santin

Vi köpte en behandlad bil för 65 000kr för drygt ett år sedan. Förutom ordinarie service har vi inte behövt göra något mer.

Skulle aldrig köpa en ny bil.

• Pescetarian

Endast en bil från tidigt 90-tal, eller tidigare. Då kan man meka själv. Det går ju inte i de nya, minst sagt högteknologiska bilarna. När det kommer till bilar, så var det fasiken bättre förr!

• cattus

Köper begagnad, max 1-1½ år, gärna gått som leasing eller hyrbil. De är servade enl. servicebok och vi har aldrig haft något problem med dom. I stort sett servicefria(läs repfria) i 10 år om man bara gör de årliga servicarna. Har haft flera Skoda med dessa förutsättningar och aldrig drabbats av dyra reparationer. Kostat drygt 100.000.- men blir billiga i längden. Den nya vi har, Skoda Fabia, går dessutom som miljöbil och kostar 400.-/år i skatt och drar nästan inget allt i bensin.

• Grande Rock
    Ewald01 skrev 2015-02-14 20:50:15 följande:
    Hmm ... som jag gissar ... rel. mycket pengar går åt reparationer när man köper en äldre bil.

Jag köpte en ny bil för ca. 3,5 år sen och har ännu inte haft några reparationer.

Kostnaden för service etc. var hittills ungefär 7500 :-

(OBS att byta motorolja och oljefiltern kostar inte mer än 400 Jag kör ungefär 4500 mil (45 000 - 50 000 km) per år!

Bilen har alltså hittills gått över 175 000 km!
    Tycker du på riktigt att 20 000 på sju år är mycket pengar för service och reparationer? Jag tycker det är ganska biligt.
    Det blir alltid som man tänkt sig
Svar på tråden Ny eller begagnad bil - hur brukar ni göra respektive vad köper ni?