• mamma långben

Kall buffémat

Har någon hört att man inte bör äta kall buffémat t ex sallader, pastasallader och kött (naturligtvis väl tillagat)?

Är det ok att äta upphettad mögelost som har kylts ned?

• Svar på tråden Kall buffémat
  • Nykter

Vet inte hur det är med mögelosten, ligger inte i för mig, men kall mat bör man generellt vara försiktig med för bakterierisken. Varm mat ska vara minst 70 grader i kärnan för att vara tjänlig just för att dom flesta bakterierna dör vid så höga temperaturer. När maten serveras kall så har det hunnit flytta in nya bakterier om maten är lagad. (t ex rostbiff, kyckling) När det gäller sallad så finns det ju inget som tar bort eventuella bakterier och om den då är tillagad av någon utan handskar på endast avtorkade istället för skurade bänkar med en halvren kniv på en köttskärbräda så sitter man på pottkanten sen.
    Hoppas du blev klokare. Kram!

• mamma långben

Blev lite förvirrad av svaret så jag ringde barnmorskan. Har inte varit här så många gånger men tycker att många av inläggen "skrämmer upp" i stället för att hålla sig till fakta.
    Enligt barnmorskan var det helt ok att äta både kallt kött (om det var ordenligt tillagat tidigare, alltså inte rött), sallader (alla vet väl att man inte skär sallad på en skärbräda där man nyss skurit rått kött) och mögelost som upphettats men kallnat igen (t ex paj). Nu kan jag gå på fest utan att bete mig som en hysterisk gravid kvinna som driver alla runt omkring mig till vansinne med mina matnojor. Hoppas ni andra också kan njuta!

• ily

Enligt livmedelsverket skall man inte äta mögelost även om den är pastoriserad. Jag håller mig ifrån alla sorter för att vara på den säkra sidan. När jag var i England nyligen så stod det på getostpaj att man inte skulle äta den om man är gravid och den blir ju ordentligt upphettad.
    Man behöver inte bete sig som en hysterisk gravid men man kan ändå vara försiktig.

• vårsol

Jag äter gärna kall mat. Köper sallad ute ofta. Vem skär sallad på en bänk som är avtorkad med en disktrasa? Självklart använder man en ren skärbräda!

När jag pratade med min barnmorska om det här så sa hon "du har väl ätit sallad ute förr utan att bli sjuk? Man kan inte sluta leva bara för att man är gravid". Hon är en vis kvinna!

Svar på tråden Kall buffémat