• pannkakan87

Träna upp kroppen inför graviditet?

Halloj. I årsskiftet börjar bebisverkstan för min del men jag tänkte redan nu börja tänka på att förbereda min kropp fysiskt i den mån jag kan.
    Därför undrar jag om ni erfarna har några tips på vad man som kvinna kan ha nytta av att träna?
    Sen undrar jag när man ska börja ta kosttillskott och sånt inför en graviditet? Är det nåt annat man bör tänka på?

• Svar på tråden Träna upp kroppen inför graviditet?
  • The Fugly

All träning är bra men satsat extra på bålstabilitet skulle jag säga. Stärk mage/rygg. Börja ta folsyra minst ett par månader innan ni börjar försöka.

• Flisan79

Går i samma tankar. Tänkte framförallt träna bål/mage. Troligen blir det löpträning med för resten av kroppen.

Det blir mitt 4:e barn (om det nu blir något) och jag kommer vara 36 år minst. Dvs inte så ung längre. Jag vill hjälpa kroppen på traven att dels orka med en graviditet och förlossning men också att återhämta sig lättare och komma i form efteråt.

Vad jag har hört bör man börja med folsyra ca 3 mån innan.

• fannybk

Håller med ovanstående men lägger även till knipövningar!

• pannkakan87

Tack för tipsen! Har ni några tips på övningar eller maskiner som kan vara bra? Har noll koll egentligen, men antar att plankan och situps är bra i alla fall?

Är det någon som hört talas eller provat progesteronkräm? Jag har hört att det ska både hjälpa en att bli gravid och att må bättre under graviditeten - minskat illamående mindre foglossning med mera.

• pannkakan87
    fannybk skrev 2015-02-14 22:30:48 följande:

Håller med ovanstående men lägger även till knipövningar!

Borde jag börja med knipövningar redan nu? Hur ska man komma ihåg det ^^
  • The Fugly
    pannkakan87 skrev 2015-02-15 08:34:23 följande:

Tack för tipsen! Har ni några tips på övningar eller maskiner som kan vara bra? Har noll koll egentligen, men antar att plankan och situps är bra i alla fall?

Är det någon som hört talas eller provat progesteronkräm? Jag har hört att det ska både hjälpa en att bli gravid och att må bättre under graviditeten - minskat illamående mindre foglossning med mera.

En del med upprepade missfall verkar bli hjälpta av progesteron men det är inget man ska hålla på med på egen hand och jag har inte hört något om att det hjälper med något annat än att behålla graviditeter.

Träna Core/Pilates och som någon skrev, gör knipövningar!
  • fannybk
    pannkakan87 skrev 2015-02-15 08:35:12 följande:

Borde jag börja med knipövningar redan nu? Hur ska man komma ihåg det ^^

Knipövningar kan göra att man får en lättare förlossning och sen går det fortare/är det lättare att "komma tillbaka" efter förlossningen om man gjort knipövningar innan. Knip varje gång du borstar tänderna t ex. Eller på bussen. :)
  • Erica1985

Vad bra med en massa tips! Blir en tur till apoteket och köpa folsyra idag då, visste inte att man skulle börja med det så tidigt som tre månader innan och sedan en massa knip övningar!

• fannybk
    Erica1985 skrev 2015-02-17 07:28:40 följande:

Vad bra med en massa tips! Blir en tur till apoteket och köpa folsyra idag då, visste inte att man skulle börja med det så tidigt som tre månader innan och sedan en massa knip övningar!

På vårdguiden står det att man inte behöver ta folsyra hela 3 månader innan, 1 månad innan räcker. Men det gör ju ingenting att man börjar tidigare. Sen ska man fortsätta ta folsyra fram till åtminstone vecka 12 men man kan ju fortsätta efter det också.
  • pannkakan87
    fannybk skrev 2015-02-15 13:26:24 följande:
    Knipövningar kan göra att man får en lättare förlossning och sen går det fortare/är det lättare att "komma tillbaka" efter förlossningen om man gjort knipövningar innan. Knip varje gång du borstar tänderna t ex. Eller på bussen. :)
    Hur tidigt ska man börja med det innan en graviditet? :)
Svar på tråden Träna upp kroppen inför graviditet?