• Anonym (oälskad)

Känner mig oälskad och värdelös

Börjar tappa tron på äktenskapet. Varför gifter man sig? 

Jag har levt i ett förhållande i snart 15 år, gift i mer än hälften av dessa åren. Vi har två barn. (7 och 13.)

Igår var det alla hjärtans dag och jag vet att min man skyr allt sådant kommersiellt skit som han kallar det. Men jag tycker om alla hjärtans dag. Eller jag gjorde det i alla fall tills igår. Tror att jag kommer för evigt hata denna kärlekshögtid. För den påminner mig ständigt om hur oälskad jag känner mig. 
    Min man kan aldrig kilva utanför sin egen lilla box och överraska mig med något. Inget. 
    Det var länge sedan han bjöd ut mig på dejt. Kan inte ens minnas när vi var på dejt senast. Förra året gick vi ut och åt på vår bröllopsdag, med barnen. Inte ens våra bröllopsdagar är speciella längre. En dag i mängden.

I vår dagliga liv är det jag som sköter det mesta som rör barnen; utvecklingssamtal, läkartider, tandläkare, deras fritidsaktiviteter, matcher allt det gör jag. Min man har aldrig engagerat sig i barnens aktiviteter. Den stora blir ledsen för att min man mkt demonstrativt vägar sitta en hel dag i hallen när hen har turnering. Jag följer med i stort sett alla gånger. Givetvis infaller det på helger. Ibland både lördag och söndag. Han blir då hemma med den yngre. Och de gör inget vettigt hemma. Hemmet förfaller. De har mest troligt roat sig med TV-spel eller dator/i-pad. När jag kommer hem efter en sådan slitsam dag i en hall är inte ens maten klar. Inte ens när jag meddelar att vi kör nu och har kanske en timme en och en halv hem. Då ska vi börja planera maten när jag kommer hem. En lördag eller söndag vid 18-tiden. Jag ställer ofta upp som coach på dessa turneringar. Jag gör det gärna för att jag tycker att det är kul. Men inte alltid. De 2 ggr under 2 år som min stora tävlar har han engagerat sig 2 ggr. Och då satt han mer med sin telefon än titta när hen spelar.

Jag sätter gränserna för barnen hemma. Jag som inför förbud eller konsekvenser. Till den yngre blir det ofta konsekvenser med teknikprylar. Sätter gränser för hur länge man sitter vid datorn, osv. Sätter jag totalförbud under en tid är den min man som häver förbuden. Jag blir boven. Min man får all kärlek från den yngsta och jag får skiten. Eftersom jag sätter gränserna och min man häver dem. Det gör mig oerhört matt och ledsen.

Vi har båda kommit överens om att nu när barnen är så pass stora kan vi vuxna ägna oss åt träning. Så vi har delat upp dagarna. Men ibland krockar det med barnens aktiviteter. Jag ruckar på mitt så barnen får sitt. Men han har svårare för det. Oftast jag som får ställa mig själv åt sidan.

På morsdag blir jag heller inte uppvaktad. Inte det minsta. Min man hjälper inte barnen. Har han aldrig gjort. Och jag känner mig som den mest värdelösa mamma. Inte enkom för morsdag utan överlag. Jag får all skit. Han får all kärlek. För att jag är den som pekar med hela handen hemma.

Jag får ingen uppskattning över mig som mamma, kvinna eller fru. Och nu börjar jag ledsna. Jag har pratat med min man om detta en miljard ggr men det verkar inte gå in. Dessutom blir han mkt defensiv och går till attack. Då får jag en massa skit öst över mig. Så jag vill inte ens prata om det längre. För jag orkar inte få kilovis med bajs hällt över mig. Känner mig redan utmattad och värdelös som det är.
    Min man lagar mat och så på vardagar. Städar lite då och då. Så han är liksom inte helt tafatt. Men det som stör mig allra mest att han inte gör är att SE MIG. UPPSKATTA MIG. 
    Igår grät jag mig igenom hela dagen. Kände mig så fullkomligt oälskad. Ensammast i världen. 

Jag undrar ofta om min man verkligen älskar mig. Eller om detta bara är en bekväm situation för honom. Om han ser allt jag gör för våra barn. Hur mycket jag faktiskt får offra av min tid. Vilket jag gärna gör. Älskar mina ungar och de är värda all. Allt jag aldrig fick när jag var barn. 

Men just nu börjar jag känna tvivel inför mitt äktenskap. Jag känner mig inte älskad. Inte det minsta. Jag vill inte bara vara mamma. Jag vill vara en kvinna och uppskattas för den kvinna jag är. 

Finns män i min omgivning som ger mig mer uppmärksamhet än min man. Och då menar jag inte att de stöter på mig. De ser mig. Uppmärksammar mig. Svårt att förklara. Men är det inte lite fel om jag börjar absorbera upp deras uppmärksamhet som kvinna för att inte gå under. Den uppmärksamhet ska väl ändå komma från min man???

Ge mig nåt hoppfullt. Tips. Har ni det likadant? Är det så här det ska vara? Är skilsmässa det enda alternativet? Ska det gå till den milda grad att man skaffar sig en älskare? Vad? 

tack för att ni tog er tiden att läsa mitt långa långa inlägg.

• Svar på tråden Känner mig oälskad och värdelös
  • Anonym (Dejta igen!)

Hej Ts, Ja, det du beskriver händer i många äktenskap. Man glömmer att se varandra. Kvinnor kanske ger uttryck för sitt missnöje mer än män. Tråkigt om ni ska skilja er pga detta som faktiskt går att göra något åt. Skillnad på otrohet och andra allvarliga problem. Man behöver dock känna sig uppskattad av sin partner. Jag tycker att du ska boka in en dejt med din man, något ni inte brukar göra. Han blir påmind om ER tillsammans.

Kanske händer det något i stan, ni bor i. Man kan alltid gå på bio , det är mysigt det också. Kanske äta ute innan. Bara ni två , då kan ni komma närmare varandra.

Lycka till!

• Anonym (haft likadant)

Upplevt precis samma, slutade med att min man var otrogen. Jag tappade intresset för sex eftersom jag aldrig kände mig uppskattad och det blev längre mellan varje gång. Han sökte det på annat håll. Efteråt separerade vi och äldsta barnen tog avstånd från sin pappa eftersom han aldrig engagerat sig eller visat minsta intresse för hen och hens aktiviteter. Nr 2 höll kontakten 1-2 år men eftersom pappan fortsatte på samma sätt slutade också hen. Nu har pappan alltså inte kontakt med någon av sina barn (som nu är myndiga o tar sina egna beslut). Jag har aldrig uppmuntrat dem till detta, faktiskt tvärtom vill jag påpeka.

Så dina barn kommer säkert också inse vem som bryr sig mest om dem en dag.

Jag försökte också som någon skrev att hitta på saker bara min exmake o jag. Men var nog försent ute, han ville inte göra nåt och om vi gjorde något så var det snabbt hem så snart det var "avklarat"

• Anonym (oälskad)
    Anonym (haft likadant) skrev 2015-02-16 07:53:21 följande:

Upplevt precis samma, slutade med att min man var otrogen. Jag tappade intresset för sex eftersom jag aldrig kände mig uppskattad och det blev längre mellan varje gång. Han sökte det på annat håll. Efteråt separerade vi och äldsta barnen tog avstånd från sin pappa eftersom han aldrig engagerat sig eller visat minsta intresse för hen och hens aktiviteter. Nr 2 höll kontakten 1-2 år men eftersom pappan fortsatte på samma sätt slutade också hen. Nu har pappan alltså inte kontakt med någon av sina barn (som nu är myndiga o tar sina egna beslut). Jag har aldrig uppmuntrat dem till detta, faktiskt tvärtom vill jag påpeka.

Så dina barn kommer säkert också inse vem som bryr sig mest om dem en dag.

Jag försökte också som någon skrev att hitta på saker bara min exmake o jag. Men var nog försent ute, han ville inte göra nåt och om vi gjorde något så var det snabbt hem så snart det var "avklarat"

Usch. Känner igen mig såå i det du skriver. Risken är att någon av oss tillslut kanske begår ett snedsteg i det här.
    Tråkigt för dina barn att det tappade sin pappa. 

Jag har oxå tappat intresset för sex. Med honom. Han lever ju i tror om att det räcker att klappa mig lite på ryggen eller baken att jag ska tända till. Men jag tänder inte till eftersom det är som det är. Tjatat om dejter. Känner hur avståndet mellan oss växer och att jag försvinner långt bort från honom.

Han ser inte mig. Inte som en kvinna i hans liv utan mer som en hjälpreda. Någon som ser till att barnen sköts om så slipper han. Han kan ägna sig åt sitt. Vi lever lite parallella liv här. Därmot sa jag till honom att nästa turnering åker hela familjen. Punkt och slut. Yngre syskonet får finna sig i att sitta i en hall en dag och titta. Jag kommer själv vara upptagen med att coacha laget, vilket jag ställer upp och gör vid behov.
  • Anonym (oälskad)
    Anonym (Dejta igen!) skrev 2015-02-16 07:40:19 följande:

Hej Ts, Ja, det du beskriver händer i många äktenskap. Man glömmer att se varandra. Kvinnor kanske ger uttryck för sitt missnöje mer än män. Tråkigt om ni ska skilja er pga detta som faktiskt går att göra något åt. Skillnad på otrohet och andra allvarliga problem. Man behöver dock känna sig uppskattad av sin partner. Jag tycker att du ska boka in en dejt med din man, något ni inte brukar göra. Han blir påmind om ER tillsammans.

Kanske händer det något i stan, ni bor i. Man kan alltid gå på bio , det är mysigt det också. Kanske äta ute innan. Bara ni två , då kan ni komma närmare varandra.

Lycka till!

Det är inte lätt att boka in en dejt med denne man. Vi hade ju tex bestämt att ha en helkväll i lördags. Men det blev inget med det. Han var fullkomligt oengagerad. Hade inte jag frågat om vi skulle gå på bio hade det blivit en hemma kväll. Ytterligare en sådan till högen. 
    Jag har testat med många medel men min lust tryter ju oxå. Jag orkar inte vara den drivande kraften när jag möter likgiltighet och oengagemang. 
    Jag tolkar det som att han inte vill. Sen om det är rätt eller fel. Det vet jag inte. Men om viljan hade funnits så hade det väl hänt.

Jag tycker mig finna rimligt tvivel på att han ens älskar mig. Det är bara bekvämt med mig där. I kulisserna i hans liv. 
  • Anonym (haft likadant)
    Anonym (oälskad) skrev 2015-02-16 16:51:15 följande:

Usch. Känner igen mig såå i det du skriver. Risken är att någon av oss tillslut kanske begår ett snedsteg i det här.

Tråkigt för dina barn att det tappade sin pappa. 

Jag har oxå tappat intresset för sex. Med honom. Han lever ju i tror om att det räcker att klappa mig lite på ryggen eller baken att jag ska tända till. Men jag tänder inte till eftersom det är som det är. Tjatat om dejter. Känner hur avståndet mellan oss växer och att jag försvinner långt bort från honom.

Han ser inte mig. Inte som en kvinna i hans liv utan mer som en hjälpreda. Någon som ser till att barnen sköts om så slipper han. Han kan ägna sig åt sitt. Vi lever lite parallella liv här. Därmot sa jag till honom att nästa turnering åker hela familjen. Punkt och slut. Yngre syskonet får finna sig i att sitta i en hall en dag och titta. Jag kommer själv vara upptagen med att coacha laget, vilket jag ställer upp och gör vid behov.

Precis i slutet var jag hushållerska, chaufför åt både barnen vid deras aktiviteter och honom när han druckit, trädgårdsmästare....ja vad som.

Det tragiska är att jag hade fortsatt så om han inte varit otrogen. Trodde det skulle vända och bli bättre om vi jobbade på det
  • Långben

Jag håller på att separera för jag är helt enkelt trött på att vara morsa till hela familjen. Jag o min sambo delar dock på oss i tid - vi är fortfarande vänner. Förhoppningsvis blir vi gladare föräldrar i var sitt hus och har barnens bästa i fokus.

• maggis56

Har du någon gång tagit upp med honom hur du känner och upplever er relation? Verkligen satt dig ned med honom och sagt vi måste prata? Vad skulle hända om du inte tog ansvar? Felet många ggr vi kvinnor gör är att vi offrar oss istället för visa att nej denna gång kan inte jag flytta träningen, mötet el vad det nu är och helt kallt bara gå och säga du får lösa detta nu jag har en tid att passa. Kan verkligen rekommendera ett test som finns som e kanon www.lovetestnow.com du kan ju sen visa resultatet för din partner så får han läsa om hur du upplever er relation

• Anonym (oälskad)
    maggis56 skrev 2015-02-17 14:11:49 följande:

Har du någon gång tagit upp med honom hur du känner och upplever er relation? Verkligen satt dig ned med honom och sagt vi måste prata? Vad skulle hända om du inte tog ansvar? Felet många ggr vi kvinnor gör är att vi offrar oss istället för visa att nej denna gång kan inte jag flytta träningen, mötet el vad det nu är och helt kallt bara gå och säga du får lösa detta nu jag har en tid att passa. Kan verkligen rekommendera ett test som finns som e kanon www.lovetestnow.com du kan ju sen visa resultatet för din partner så får han läsa om hur du upplever er relation

Jovisst skulle jag kunna göra det. Problemet är att jag får tugga skit. Han intar en slags försvarsställning och sedan attack. Varje gång. Jag mår sämre efter att vi pratat. Detta är något han inte kan. Prata. Allra helst inte känslor.
    Och jag är noga med att berätta utifrån mig. 
    Anklagar aldrig.

Jag tror att om jag sätter mig ner och pratar och han öser ett ton skit över mig, då tror jag att jag är klar med honom.

Givetvis måste vi ju prata. Onekligen. Råder inget tvivel om det alls. 
Svar på tråden Känner mig oälskad och värdelös